آخرین مطالب

مهر خبر می‌دهد؛

راهکاری برای جبران عدم تعادل حجم پروژه‌های ریلی با بودجه پیشنهادی اقتصادی

راهکاری برای جبران عدم تعادل حجم پروژه‌های ریلی با بودجه پیشنهادی

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - در حالی که دولت در لایحه بودجه سال آتی، معادل ۸۰ هزار میلیارد تومان پروژه ریلی تعریف کرده؛ اما در عمل، تنها ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای احداث این ۳۰ محور ریلی منابع مالی در نظر گرفته شده است.

تبسم مهر - در حالی که دولت در لایحه بودجه سال آتی، معادل 80 هزار میلیارد تومان پروژه ریلی تعریف کرده؛ اما در عمل، تنها 1300 میلیارد تومان برای احداث این 30 محور ریلی منابع مالی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، بررسی پروژه‌های ریلی در لایحه بودجه سال 98 کل کشور، حاکی از آن است که تامین مالی، مهم‌ترین معضل پیش روی تکمیل پروژه‌های ریلی نیمه تمام است. در حال حاضر، بیش از 30 محور ریلی دارای ردیف بودجه در قانون وجود دارد که میانگین زمان شروع به کار آنها، به حدود 10 سال قبل بازمی‌گردد.
طبق برآوردهای انجام شده در لایحه بودجه سال آینده، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این تعداد پروژه، به بیش از 80 هزار میلیارد تومان می‌رسد؛ اما آنچه به عنوان برآورد جهت تخصیص در سال 98 مدنظر دولتی‌ها قرار دارد، تنها 1300 میلیارد تومان است؛ بنابراین دولت اگر روش‌های دیگری برای تامین مالی این پروژه‌ها اتخاذ نکند، با احتساب اینکه این رقم 1300 میلیارد تومانی هر سال تکرار شود، ممکن است 80 سال زمان نیاز باشد تا بدون اضافه شدن پروژه‌های دیگر بتوان، این محورها را تکمیل و مورد بهره برداری قرار دهد.
در این رابطه، یک کارشناس صنعت زیرساخت ریلی معتقد است: حل این مشکل دو راهکار دارد که باید وزارت راه و شهرسازی به عنوان متصدی توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور، آن را پیگیری کند؛ نخست آنکه مقدمات لازم جهت واگذاری پروژه هایی با توجیه مالی، از سوی این وزارتخانه به بخش غیردولتی فراهم شود و دوم اینکه، پروژه‌های غیراقتصادی و دارای تنها جنبه‌های اجتماعی را، جهت تخصیص منابع محدود دولتی در اولویت قرار دهد.
چرا دولت در احداث زیرساخت‌های ریلیِ ترانزیتی از مشارکت بخش خصوصی بهره نمی‌برد؟
سید میثم لاجوردی در گفتگو با خبرنگار مهر ، درباره جزئیات این دو راهکاری پیشنهادی اظهار داشت: در میان 30 محور ریلی در دست ساخت، پروژه‌های راهبردی وجود دارد که علاوه بر منافع غیرمالی، توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری بخش غیردولتی دارد که محورهای دارای کاربرد حمل بار ترانزیتی، از جمله آن است.
وی افزود: به عنوان مثال در این راستا می‌توان به محورهای چابهار ـ سرخس، کرمانشاه ـ خسروی، رشت ـ آستارا و شلمچه ـ بصره اشاره کرد که عمده هزینه‌های ساخت و بهره برداری از این محورها، ریالی است؛ در حالی که درآمدهای ارزی حاصل از حمل بار ترانزیتی می‌تواند جذابیت بالایی برای مشارکت بخش غیردولتی داشته باشد تا در احداث این محورهای ریلی سرمایه گذاری کند.
به گفته لاجوردی، در این مدلِ مشارکت بین دولت و بخش غیردولتی، قرارداد بر اساس روش BOT بسته خواهد شد و در این صورت، سرمایه گذار می‌تواند از طریق درآمد حاصل از اخذ حق دسترسی بار، اصل و سود سرمایه خود را برداشت کند.
وی یادآور شد: اگرچه برای اجرای این مدل مشارکت بین دولت و بخش غیردولتی، نیاز به مطالعاتی مختص هر پروژه به چشم می‌خورد؛ اما می‌توان با مدل قرار دادن یک محور و چند محاسبه ساده، نسبت به امکان سنجی آن قضاوت کرد.
محاسبه سرانگشتی سود موجود در خط ترانزیتی چابهار-سرخس
کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی درباره بررسی مدل مشارکت بخش خصوصی در احداث راه آهن چابهار ـ سرخس نیز تصریح کرد: هزینه لازم برای ساخت محور ترانزیتی چابهار ـ سرخس، حدود 14 هزار میلیارد تومان (معادل 1.5 میلیارد دلار) برآورد می‌شود و از سوی دیگر، تعرفه حق دسترسی حمل بار ترانزیتی برای این محور، حدود 50 فرانک (معادل تعرفه کنونی حمل بار از بندرعباس به سرخس) به ازای هر تن برآورد شده است که با یک حساب سرانگشتی، اگر زمان ساخت پروژه را 4 سال، مدت بهره برداری توسط سرمایه گذار20 سال، بار مبنای ترانزیت برای سال اول بهره برداری را 4 میلیون تن و با رشد سالانه 5 درصد، در نظر بگیریم، نرخ بازده داخلی ( IRR ) برای این پروژه بیش از 20 درصد ارز هزینه شده، خواهد شد.
وی با اشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سفر اردیبهشت ماه وی به چابهار اظهار داشت: این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، در این سفر اعلام کرده بود که بیش از 7 میلیون تن بار در کشورهای محصور در خشکی CIS و وجود دارد که برای دسترسی به آبهای آزاد، نیاز به زیرساخت حمل و نقلی مناسب دارند. بنابراین به این رقم، ظرفیت مبادلات هند و افغانستان را نیز باید اضافه کرد که اهدای 1 میلیون تن گندم هند به افغانستان، تنها یک فقره از تبادلات این دو کشور است.
یک پیشنهاد جدید: دولت، حداقل بار ترانزیتی موجود در خط آهن چابهار-سرخس را خرید تضمینی کند
لاجوردی تأکید کرد: بنا بر این فرض، برآورد 4 میلیون تن بار ترانزیتی برای عبور از محور ریلی چابهار ـ سرخس غیرواقعی نیست؛ هر چند که می‌تواند ریسک هایی برای سرمایه گذار که در این مدل مشارکت وظیفه بهره برداری را نیز برعهده دارد، متصور شد. از همین رو جهت کاهش ریسک سرمایه گذار و جذاب شدن شرایط مشارکت بخش خصوصی با بخش دولتی در احداث این پروژه، دولت می‌تواند با تضمین خرید بخشی از بار شرایط لازم برای ورود بخش غیردولتی به این پروژه را فراهم کند.
روشی که دولت بدون هزینه، امکان ساخت محور ریلی با پول بخش خصوصی را فراهم می‌کند
این کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی ادامه داد: شرکت راه آهن به عنوان نماینده دولت بارها اعلام کرده که حاضر است از طریق تأمین ضمانت بانک مرکزی، اصل پول و سود حاصل از تامین مالی خارجی‌ها در احداث زیرساخت‌های ریلی را تضمین کند؛ بنابراین این شرکت می‌تواند با تضمین خرید بخشی از بار محور مذکور، در ریسک پروژه دوران بهره برداری نیز سهیم شود.
وی ادامه داد: به این ترتیب، دولت بدون پرداخت هیچ هزینه ای تا زمان ساخت پروژه، تنها درصورتی که بخشی از بار مورد انتظار محقق نشده باشد، باید به جبران هزینه آن بپردازد. از سوی دیگر سرمایه گذار که بخش غیردولتی است، انگیزه لازم برای ساخت سریع و با کیفیت خط را دارد تا بتواند با حداکثر بهره وری در زمان تعیین شده، بیشترین بار را حمل کند تا سود بیشتری به دست بیاورد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند