مهر منتشر کرد؛
تشریح جزئیات لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و هزینهکرد آن
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - شهرداری تهران لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و نحوه هزینهکرد آن را برای بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه کرد.
تبسم مهر - شهرداری تهران لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و نحوه هزینهکرد آن را برای بررسی و تصویب به شورای شهر تهران ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار مهر ، شهرداری تهران لایحه نحوه اخذ عوارض پارکینگ و هزینهکرد آن را به شورای شهر ارائه کرده و این هفته کمیسیونهای تخصصی، این لایحه را مورد بررسی قرار میدهند.
براساس این لایحه ساختمان هایی که امکان فنی تامین پارکینگ را ندارند میتوانند با پرداخت عوارض پروانه و گواهی ساختمان دریافت کرده و درآمدهای حاصل از این عوارض نیز صرف ساخت پارکینگهای عمومی خواهد شد.
در گزارش توجیهی این لایحه با اشاره به مشکلات برخی ساختمانها در محلاتی که دربافت ناکارآمد،تاریخی و سکونت گاههای غیر رسمی و حاشیه ای قرار دارند برای تامین پارکینگ دارند آمده است: به دلیل ماهیت و مختصات کالبدی این محلات از جمله فرسودگی بنا و خطرآفرین بودن ساختمان برای ساکنین و عابرین، وقوع ملک در بافت تاریخی با ممنوعیت تعریف گذرها و قرارگیری ملک در پیاده راهها با وسعت زیاد که امکان تأمین پارکینگ را عملا غیر ممکن میکند و در راستای افزایش تاب آوری شهری و کاهش خطرپذیری شهر تهران در مواجهه با بلایای احتمالی در صورت تأیید عدم امکان تحقق تأمین پارکینگ در داخل ساختمان و یا در پارکینگهای محله ای برای ساختمانهای دارای حقوق مکتسبه مجاز و ساختمان هایی که به دلایل فنی امکان تأمین پارکینگ را ندارند، اخذ عوارض پارکینگ و هزینهکرد آن در پارکینگهای عمومی پیشبینی میشود.
در بند یک این لایحه آمده است: شهرداری تهران موظف است وجوه لازم حاصل از اجرای این ماده را در حسابی جداگانه واریز کرده و با نظر شورای شهر صرفا در جهت احداث پارکینگ عمومی با امکان صدور سند مستقل و قابل واگذاری به اشخاص هزینه کند.
همچنین در بند دو دلایل فنی عدم امکان تأمین پارکینگ شرح داده شده،قرار گیری ساختمان در بر بزرگراه ها(45متری) و آزادراههای شهری(76متری ) که فاقد کندروسوار است، قرار گیری ساختمان در موقعیتی که ورود به پارکینگ مستلزم قطع درختان کهنسال با بن بیش از 50 سانتی متر بوده و به تشخیص کمیسیون ماده 7 جابجایی، انتقال و قطع درخت مجاز نباشد ، قرارگیری ساختمان در گذرگاههای کم عرض که طبق طرح تفصیلی مصوب یا ضوابط میراث فرهنگی در بافت تاریخی فاقد تعریض بوده و امکان دسترسی سواره مقدور نباشد، قرار گیری ساختمان در معبر با شیب زیاد و یا گذر پله ای که احداث پارکینگ در آن از نظر فنی مقدور نباشد و قرار گیری ساختمان در گذرگاه هایی که به موجب مصوبات شورا در آن گذرگاه ها، حرکت سواره حذف و به منظور آرام سازی ترافیک به صورت پیاده راه مورد استفاده قرار میگیرد و یا گذرگاه هایی که مسیر اتوبوس تندرو بوده است مواردی است که عدم تامین پارکینگ مورد پذیرش است .
اخذ عوارض پارکینگ جهت ساختمانهای دارای حقوق مکتسبه مجاز به منظور تخریب و نوسازی در حد حقوق مکتسبه موجود به شرح جدول زیر است:
کاربرد
| تعرفه
|
مسکونی
| 200P(r)
|
اداری
| 200P(m)
|
تجاری
| 200P(s)
|
سایر کاربردها
| *ضریب تعدیل بر اساس آخرین دفترچه معاملاتی املاک موضوع ماده 64 قانون مالیات مستقیم 200P(r)
|