خزاعی: بازدید کارگردانان سینما از مناطق جنگزده سوریه
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از احتمال سفر سینماگران سینمای مقاومت به سوریه خبر داد.
تبسم مهر - دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت از احتمال سفر سینماگران سینمای مقاومت به سوریه خبر داد.
- اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، پرواز سینماگران سینمای مقاومت بعد از لبنان که اواخر آذرماه با فیلمها و کارگردانان صاحبنام سینمای مقاومت در سال قبل و سال جاری، برگزار شد، این بار در دمشق به زمین مینشیند. این اتفاق بهتعبیر محمد خزاعی دبیر جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت قرار است در اواخر فروردینماه 98 بیفتد. او معتقد است که امروز تمام کشورهای منطقه در یک جبهه فرهنگی مشترک قرار دارند که منحصر به لبنان، سوریه و عراق نمیشود، اگر اتفاقات خوبی بین فیلمسازان دنیا بیفتد، میتوان از آن بهعنوان واژه "بیداری فرهنگی" یاد کرد.
محمد خزاعی در این باره به خبرنگار خبرگزاری تسنیم ، گفت: سفر رئیس سازمان سینمایی سوریه و عوامل فیلمهای سوریه در جریان جشنواره مقاومت فرصت را برای تعاملات بیشتر ایجاد کرد.
وی گفت که دومین هفته «سینمای مقاومت» همراه با کارگردانان فیلمهای ایرانی حوزه مقاومت، دفاعمقدس و انقلاب در سوریه برگزار میشود. در جریان این سفر یک بازدیدی هم از مناطق جنگزده سوریه خواهیم داشت. 5 فیلم از میان برترین فیلمهایی که در جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت ایران بهنمایش درآمدهاند انتخاب کردهایم اما هنوز به قطعیت نرسیدهایم.
وی افزود: رایزنیهایی در حال انجام است که هفته فیلم دیگری بعد از سفر به سوریه داشته باشیم، بهمحض فراهم شدن شرایط برپایی، حتماً نام آن کشور و محتوای برنامه را رسانهای خواهیم کرد، چرا که شرایط مالی و اقتصادی سینمای مقاومت حال و روز مساعدی ندارد که بتوانیم بهقطعیت نام کشوری را اعلام کنیم. البته ناگفته نماند این هفتههای فیلم با مشارکت کشورها انجام میشود، یعنی ما در حد آمادهسازی فیلمها و مشخص کردن مهمانان و اعزام آنها ورود میکنیم و تأمین و نمایشها و تبلیغات و مراسمهای افتتاحیه مربوط به آن کشور میشود.
خزاعی در پاسخ به این سؤال که چقدر این هفتههای سینمای مقاومت میتواند راه توسعه سینمای مقاومت ایران را در جهان هموار کند، تصریح کرد: نمایش فیلمهای حوزه انقلاب و دفاعمقدس و مقاومت حلقه گمشده تعاملات فرهنگی و تفکری است که ما سالها دنبال آن بودهایم، به این معنا که در جنگ ما اتفاق افتاده و در حوزه مقاومت اتفاق میافتد و دستاوردهای علمی که داریم، اینها داخل مرزهای ما نمود داشته و هیچ وقت در خارج از مرزها تلاش نشده ظهور و بروز پیدا کند. کارهای جشنواره کاملاً مشهود است و چنین آثاری کمتر نمایش داده میشود. ارتباط با مردم و هفتههای فیلمی که برگزار میکنیم همچون ترکیه، بلیتفروشی میشود. خیلی اتفاق مهمی است که مردم آن سوی مرزها میآیند و از نزدیک با جریان مقاومت کشور ما و 8 سال دفاع مقدس آشنا میشوند، تفکری که در چهل سال تلاش میکنیم که به خارج از مرزها برود.
وی خاطرنشان کرد: ظهور و بروز نمایش فیلمها را گاهی اوقات آنی در خارج از مرزها دیدیم. آدمهایی که میآمدند و تحلیل میکردند تا شناخت ما درباره فرهنگ مقاومت و جریان 8ساله با این فیلم درست شود. آنقدر سینما رسانه تأثیرگذاری است حتی در کشورهایی که سینما را بهعنوان صنعت در اختیار ندارند. حتی برخی از کشورها، سینماگران استیجاری بهخدمت میگیرند که در راستای اعتلای فرهنگشان، هویتسازی کنند، میکوشند به این سینماگران موضوع سفارش بدهند تا تمدنشان بازآفرینی شود. این فرصت را در ایران اسلامی باید مغتنم بشمریم چرا که در برخی از کشورها از نعمت چنین جریانی، بینصیب هستند. اما ما صاحب دستاوردهای انقلاب و تمدن انقلاب در حوزه سینما هستیم. انتظار داریم در حوزه ادبیات، تئاتر و دیگر حوزههای نمایشی ما اینچنین گامهایی فراگیر بشوند چرا که میدانیم با این نوع جریانسازی در عرصه فیلمسازی و کار هنری، محصولات فرهنگی ما به بازاری متنوع تبدیل خواهند شد.
دبیر سیامین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سؤال که روند تولیدات سینمای ایران در حوزه مقاومت، انقلاب و دفاعمقدس در چه وضعیتی است، تأکید کرد: میزان تولیدات جریان سینمای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس نسبت به دوره قبلی جشنواره فجر کاهش پیدا کرده و تقریباً میتوان گفت ما شاهد کاهش 50درصدی هستیم. در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب انتظار داشتیم نهادهای انقلابی و نهادهای سیاستگذار، برنامهریزی جدیتری در حوزه سینما برای ارائه محصولات بهتر داشتند، چرا که شاهد کار جدی در حوزه مقاومت، انقلاب و دفاعمقدس نیستیم؛ وقتی میگوییم فیلمهای انقلاب، مقاومت و دفاع مقدس منظورمان صرفاً فیلمهای جنگی نیست، بلکه تفکر فیلمسازی انقلابی و دفاع مقدس بیشتر حائز اهمیت است. خوشبختانه آثاری داریم که اندیشه و تفکر انقلابی در آنها وجود دارد؛ گاهی این اندیشه در یک فیلم اجتماعی بهوجود میآید که مبنای ایدئولوژیک انقلاب است. این نوع فیلمها، ارزشمند هستند ولی متأسفانه امسال با کاهش 50درصدی ساخت و تولید چنین آثاری مواجه هستیم و باید ببینیم چهعلتی وجود دارد که نهادهای تأثیرگذار و سیاستگذار فرهنگی ما نتوانستهاند سرمایهگذاری خوبی انجام دهند تا کارهای جدی در حوزه انقلاب، دفاعمقدس و مقاومت تولید شود؛ چرا که باعث شده تا دست جشنواره فیلم فجر خالی بماند.
انتهای پیام/ *