دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد
ضرورت توجه به پارادایمهای علمی جدید در بازنگری رشتههای تحصیلی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مورد متناسبسازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست؟ در بازنگری رشتههای تحصیلی باید حداقل به پارادایمهای علمی جدید توجه شود و الا تغییرات شکلی خواهد بود.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه 322 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی، ضمن تشکر از خدمات دکتر محمدرضا مخبر دزفولی گفت: بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در پیوند گسترده با نخبگان جامعه باشد. البته در این زمینه ترویج مشارکت و فراهم آوردن فضای تعامل هم مدنظر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما باید ببینیم چه راههایی وجود دارد تا این فضا را بازتر کنیم و حضور ما بیشتر احساس شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در بیرون از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تلقی بعضاً مثبت نیست و گفته میشود اینها چه کارکردهاند؟ در صورتی که وقتی داخل میشویم میبینیم در این سالها کارهای خیلی خوبی انجام شده است.
دکتر عاملی ادامه داد: به دکتر کبگانیان هم این پیشنهاد را دادم که جلسات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور را گاهی اوقات در دانشگاهها برگزار کنید. این کار را در شورای اسلامی شدن دانشگاهها هم میتوانیم انجام بدهیم.به این ترتیب که بخش اول جلسه را به بیان نظرات دانشگاهیان اختصاص دهیم و بخش دوم را به دستور کار شورا پرداخته شود.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه باید اساتید دانشگاه بیایند صحبت کنند و ما هم بیشتر بشنویم،ادامه داد: البته این کار زحمت هم دارد ولی اگر بتوانیم با فضای دانشگاه بیشتر تماس داشته باشیم و حضور بیشتری داشته باشیم قطعاً مؤثرتر خواهیم بود.
وی گفت: در همین راستا باید در حوزه فرهنگ و علم برخی دانشگاهها قطب و مرکز باشند و مثلاً دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف و... وظایف را بعنوان نقطه کانونی برای انجام مطالعات حوزه سیاست گذاری علم قبول کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: الآن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ نشده و برای برخی هم که ابلاغ شده باید دنبال ضمانت اجرایی باشیم. برای اجرای مصوبات هم بر اساس سفارش مکرر رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» باید نخبگان وارد میدان اجرا شوند.
وی افزود: پیشنهاد میکنم دو نفر از رؤسای دانشگاههای مهم در شورای اسلامی شدن دانشگاهها عضو شوند چون این رؤسای دانشگاهها در میدان اجرا هستند.
دکتر عاملی ادامه داد: باید برای تصمیم سازی و سیاستگذاری حتماً افرادی که با بخش اجرا در تماس هستند حضور داشته باشند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد متناسبسازی دروس هم باید ببینیم تغییرات بنیادین حوزه علم چیست؟ در بازنگری رشتههای تحصیلی باید حداقل به پارادایمهای علمی جدید توجه شود و الا تغییرات شکلی خواهد بود. بعنوان مثال میتوان سه پارادایم جدید را برجسته کرد که یکی از این پارادایمها "دانش یکپارچه" است و دانش یکپارچه به این دلیل در علم وارد شد که متغیرهای تأثیرگذار در رشتهها تغییر کرد.
دکتر عاملی گفت: در گذشته سیستمها بر یک موضوع متمرکز میشدند ولی در اوایل دهه 60 میلادی یک نگاهی ایجاد شده که معطوف به رقابت آزاد بازار و عرضه کالای با کیفیت بود. با این نگاه علم به سمت دانش یکپارچه ارتباطی رفت.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع بعدی "شبیهسازی هستی" بود و این نگاه برای ما که میخواهیم دانشگاه اسلامی داشته باشیم خیلی مهم است.
وی گفت: دلیل این نگاه آن بود که نگاه پوپری به علم شکست خورد چون علم پوپری "ابطالپذیر" است که نگاه به علم نگاهی سست است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: با شکست نگاه پوپر این نتیجه حاصل شد که اگر قوانین هستی که مخلوق خداوند است را بشناسیم، کشف شوند؛ میتوانیم برای علم جای پای محکمی پیدا کنیم.
دکتر عاملی ادامه داد: ظهور "فضای مجازی" موضوع مهم دیگری است که دو فضایی شدن همه علوم را بدنبال آورده است. امروز مثلا در علوم پزشکی؛ 24 حوزه جدید بوجود آمده است که مرتبط با حوزه فضای مجازی و فنآوری اطلاعات است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: روند پزشکی با این مسائل تغییر میکند. وی افزود: حوزه علم و بخش اجرایی و بخش صنعت کشور از پیشرفتهای جدید فنآوری عقب افتاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر محتوا جدید علمی تولید نکنیم همه تغییرات صوری خواهد بود،گفت: اگر یک تغییر رادیکال در حوزه علم صورت نگیرد؛ علم امروز در آینده نزدیک بی مصرف و کم کاربرد خواهد بود.
دکتر عاملی در پایان گفت: باید برای کوتاه کردن زمانی مقاطع تحصیلی هم برنامه داشته باشیم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه دستور جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاهها مبنی بر ارائه گزارش "طرح ساماندهی مؤسسات آموزشی و پژوهشی" بود که توسط دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.
در این گزارش تأکید شد طرح آمایش آموزش عالی در اسفندماه 1394 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و پیادهسازی طرح آمایش آموزش عالی از جمله مسائل مورد توجه معاونت آموزشی وزارت علوم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
شناسایی دانشگاههای محور و تلاش برای مأموریت بخشی به فعالیتهای سایر دانشگاهها بر اساس فعالیتهای دانشگاههای محور، ادغام برخی دانشگاهها و توجه به مشکلات پیش روی فعلی دانشگاهها از جمله مواردی بود که در گزارش معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به آن اشاره شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گزارش مذکور اصول 20 گانه ساماندهی مؤسسات پژوهشی ارائه و تأکید شد که در فرآیند اجرایی سازی طرح آمایش آموزش عالی اسامی دانشگاههای محور با نام بزرگان علمی و فرهنگی تمدن اسلام و ایران مزین خواهد شد.
در ادامه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: مأموریت بخشی و نظاممندکردن فعالیت دانشگاهها پیش از فرآیند اجراء توجه شرایط اقلیمی و منطقهای، بهرهگیری از ظرفیت نخبگان مذهبی و علمی در استانها، ترسیم ضوابط و سازوکارهای اجرایی طرح، شفافسازی شاخصهای توانمندسازی واحدها در کنار رویکرد تجمیع، توجه انگیزههای توسعهای در داخل دانشگاهها و کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاهها و پرهیز از تعجیل در برنامهها.
انتهای پیام