آخرین مطالب

معاون رئیس جمهوری در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد:

صنعت گردشگری ایران همچنان چشم انتظار برند ملی فرهنگی و هنری

صنعت گردشگری ایران همچنان چشم انتظار برند ملی

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- `برندها` اطراف ما را تسخیر کرده اند و هر محصول و یا مقاصد گردشگری در جهان به برندی نیاز دارند تا بتوانند خود را به دیگران معرفی و در افکار عمومی جا باز کنند و به همین دلیل جدیت در برندسازی گردشگری ایران باعث تقویت این صنعت می‌شود.

تبسم مهر - تهران- ایرنا- "برندها" اطراف ما را تسخیر کرده اند و هر محصول و یا مقاصد گردشگری در جهان به برندی نیاز دارند تا بتوانند خود را به دیگران معرفی و در افکار عمومی جا باز کنند و به همین دلیل جدیت در برندسازی گردشگری ایران باعث تقویت این صنعت می‌شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌‌های خبری ایرنا، وقتی صحبت از برند می‌شود، معمولا تصویر و نام تجاری کالاها، محصولات یا خدمات به یاد می آید. چنانکه در مبحث بازاریابی، برند نام تجاری و ترکیبی از اصطلاح، علامت، نام، طرح و سمبل است که برای شناسایی کالاها یا خدمات یک فروشنده به کار می‌روند و برای تمایزبخشی بین کالاها و یا خدمات با محصولات رقبا استفاده می‌شود.
با این حال امروزه در عرصه گردشگری نیز کشورها و شهرها متناسب با ظرفیت هایشان یک برند گردشگری مخصوص به خود را دارند. یک لوگو یا شعار منحصر به فرد برای مقاصد گردشگری را می‌توان در تمامی محصولات فرهنگی اعم بصری و تصویری در فیلم و سینما یا انواع و اقسام کالاها مثل سوغاتی‌ها و اشیای به یادماندگی مشاهده کرد. برای تصور این وضعیت می‌توان به برج ایفل اشاره کرد که در بیشتر سوغاتی ها، فیلم‌ها و دیگر محصولات فرهنگی، این اِلمان ذهن را به یاد فرانسه می‌اندازد. چنانکه شعار و لوگوی شهر پاریس تصویر شماتیکی از برج ایفل با شعار پاریس منبع الهام بخش، که در جهان با آن شناسایی و شناخته می‌شود.
در واقع، برند یا تصویری از شهر و کشور می‌تواند در شهرت و آوازه آن موثر باشد. در این صورت شهرها و کشورها به آسانی نزد افکار عمومی جهان شناخته می‌شوند و می‌توانند سهم زیادی از گردشگری را داشته باشند. با این حساب، برندها در کنار هر ظرفیت گردشگری، جزو با ارزش‌ترین دارایی‌ها تلقی می‌شوند زیرا می‌تواند برای هر منطقه ای منابع مالی بزرگی را جذب کند.
مساله برندینگ مقاصد گردشگر یا آوازه شان، نگاه نسبتا معقولی به توسعه اقتصادی و فرهنگی آن منطقه است. به طور مثال نقش برند شهر در شهرت شهر در سطح ملی و بین‌المللی می تواند سرمایه های عظیمی را به شهر وارد کند و باعث رفاه بیشتر شهروندان شود. شکل گیری یا ساخت تصویر ذهنی از یک مقصد گردشگری، با کمک رسانه‌ها و افکار عمومی می‌تواند وجوه عینی و متمایزبخش آن منطقه را نشان دهد که از مهم ترین صنعت‌‌های بزرگ دنیا یعنی گردشگری به آن تصویر وابسته است. در سیاستگذاری برند گردشگری، باید یک شعار واحد در نظر گرفته شود تا در طول سالیان سال، تبلیغات مقصد گردشگری در افکار عمومی جهان جا باز کند.
در نتیجه بازاریابان گردشگری در تلاش هستند تا مقصد گردشگری خود را به یک برند تبدیل کنند. همانطور که به تفصیل بیان شد، به طور مشخص برندسازی مکان چهار کارکرد اصلی دارد: اول، برندها بیان کننده نشانی برای مالکیت اند و ابزاری برای تمایز مقاصد که به صورت نام ها، لوگوها و نشان‌های تجاری ارائه می‌شود. دوم، تصویری جذاب را برای مقصد گردشگری است که در یک مجموعه هویتی تداعی گرها و مشخصه‌ها نشان داده می‌شود. سوم، برند برای مقصد گردشگری ارزش آفرینی می‌کند که می‌تواند درآمدهای آتی به همراه داشته باشد. در آخر اینکه برند مقصد، هویت مکان است که با گردشگران ارتباط برقرار می کند.
در این میان می‌توان به موفقیت کشور اسپانیا در برندسازی گردشگری اشاره کرد. چنانکه این کشور در جهان با سه" S "شناخته می‌شود که در واقع اشاره به Sea، Sun و Sand (دریا، خورشید و ماسه) دارد. پژوهشگران و بازاریابان گردشگری اسپانیا با سوال و نمونه گیری از مسافران در اسپانیا سوال کرده اند که چرا به آنجا سفر کرده اند، همچنین از مجریان تورها درباره علائق مسافرها پرسیده اند و در نهایت از مردم این کشور پرسیده اند که دوست دارند کشورشان با چه برندی شناخته شوند. در مجموع مسوولان گردشگری این کشور چنین برندی را برای خود برگزیدند تا براساس این شعار واحد فعالیت کنند.
همچنین با کمپین «من نیاز دارم» در تبلیغات گردشگری اسپانیا، نشان می دهند که هرآنچه شما برای تعطیلات خود نیاز دارید، در اسپانیا پیدا می کنید. در برندهای گردشگری دیگر کشورها می‌توان به نقش آفتاب و کانگورو برای کشور استرالیا، برند نارنجی رنگ با گل لاله برای کشور هلند، شعار آسیای واقعی برای کشور مالزی و... اشاره کرد.
ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های بالا در بناهای باستانی، مناظر طبیعی و عقبه فرهنگی و مذهبی می‌تواند در عرصه برندسازی ورود کند اما تاکنون ایران برنامه ریزی صحیح و جامعی برای بازاریابی و برندینگ گردشگری نداشته است. در سال‌های گذشته ضرورت برندیگ در کشور احساس شد و شعارهایی همچون «ایران را ببینید» و « Go To Persia» مطرح شد اما ویژگی و قدرت کافی در انعکاس فرهنگ و هویت کشور را برای برندینگ گردشگری ایران نداشت. گردشگری ایران با تمام ظرفیت‌های موجود و تبلیغاتش در سطح داخلی و خارجی پراکنده بوده است و حول یک رمز واحد تبلیغاتی و با هویت واحد جلو نرفته است.
«محمدعلی نجفی» رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1392 خبر از تشکیل کمیته طراحی شعار، لوگو و برند گردشگری را زیر نظر »سیدمحمد بهشتی» داد ولی این کمیته چندان ثمره موثر و عینی نداشت تا اینکه بعد از سال ها، در دوره «علی اصغر مونسان» رئیس سازمان میراث فرهنگی دوباره طراحی شعار و برند در دستور کار قرار گرفت.
چنانکه «ولی تیموری» معاون گردشگری در دی ماه سال جاری به خبرگزاری‌ها درباره پروژه کلان برند گردشگری گفت: در تهیه برند گردشگری، صدا و سیما، سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه را همراه کرده ایم و تاکنون رایزنی هایی داشته ایم چون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به تنهایی نمی‌‌تواند در این باره اقدام کند. معتقدیم هرچه همراه‌‌تر با ذی نفعان باشیم استقرار و استمرار این برند آسان تر خواهد شد.
به گفته وی، تا به حال هزینه، مدت زمان و تشکیلات مورد نیاز برای تهیه برند گردشگری پیش‌بینی شده، شوراهای مرتبط، تفاهم نامه‌‌های بین دستگاهی و تیم های اجرایی مشخص شده و تقریبا نقشه راه که عملیات ساخت برند گردشگری را مرحله به مرحله تعیین کرده، آماده شده است. تعیین لوگو و شعار گردشگری نیز همزمان با تهیه برند، ساخته می‌شود. هر کدام پروژه ای است که در جریان برندسازی پیگیری می‌‌شود.
همانطور که معاون گردشگری کشور بیان کرده است، می‌توان چنین گفت که برند کردن شهر یا کشور کار یک سازمان نیست بلکه حضور و مشارکت افرادی از مدیران شهری، مدیران رسانه ها، کارشناسان میراث فرهنگی و کارشناسان بازاریایی را می‌طلبد.
در این دوره که افکار عمومی جهان تحت تاثیر تبلیغات منفی ایران هراسی و تحریم‌‌های آمریکا قرار دارد، مسوولان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در ترویج منظر مثبت ایران و تعریف یک شعار و برند گردشگری، همچنین در زمان و مکان مناسب در تبلیغات گردشگری، اقدامی جدی و عملیاتی داشته باشند.
از طرف دیگر با تبلیغات ترویجی، ارتباطات بین المللی با سازمان‌های خارجی، تبلیغات گردشگری در رسانه‌های خارجی، انعکاس جاذبه‌های گردشگری ایران در رسانه‌های خارجی و ساخت مستندهای تاریخی و فرهنگی از سرزمینمان توسط خارجیان، می‌توان در ایام تحریم از جذب گردشگران دنیا بهره مند شد.
همانطور که ذکر شد علاوه بر کمک برند و شعار گردشگری در به یادسپاری ایران در جهان و اقدام علیه تحریم ها، این شعار را می‌توان یکی از زیرساخت‌های اصلی تبلیغات برای جذب 20 میلیون گردشگر در افق 1404 دانست.
**پژوهش* ر.ش**1552
انتهای پیام /*


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند