آخرین مطالب

پروژه‌های ملی ریلی، قربانی منافع محلی اقتصادی

پروژه‌های ملی ریلی، قربانی منافع محلی

  بزرگنمایی:
یک کارشناس صنعت حمل و نقل ریلی از تلاش برخی افراد ذی نفوذ برای گنجاندن بودجه برای پروژه های ریلی استانی و محلیِ غیر اولویت دار در لایحه بودجه ۹۸ کل کشور انتقاد کرد.

به گزارش تبسم مهر در لایحه پیشنهادی بودجه سال 98 کل کشور، تعداد 37 پروژه ساخت خطوط ریلی (اعم از احداث خطوط جدید، دوخطه کردن، برقی کردن و ساخت خطوط حومه ای) با طولی بالغ بر 12 هزار کیلومتر برآورد اعتبار شده است. همچنین، مجموع اعتبار مورد نیاز برای ساخت و تکمیل این تعداد پروژه بیش از 80 هزار میلیارد تومان تعیین شده که برای سال 98 تنها هزار و 300 میلیارد تومان برای تکمیل و ساخت آنها درنظر گرفته شده است.

به عبارت دیگر با تداوم همین روش تامین مالی و بدون درنظر گرفتن افزایش هزینه طولانی شدن اجرای پروژه ها برای تکمیل همین تعداد پروژه، بیش از 80 سال برای تکمیل این پروژه ها زمان نیاز است.

کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی معتقدند: به دلیل تعدد پروژه های تعریف شده در لایحه بودجه 98 از یک سو ، و همچنین با احتساب هزینه احداث هر یک کیلومتر خط آهن معادل 10 میلیارد تومان، بیشترین اعتباری که برای یک پروژه جهت تخصیص در سال 98 درنظر گرفته شده 170 میلیارد تومان بوده که با احداث تنها 17 کیلومتر خط آهن برابری می کند.

جای خالی طرح جامع حمل و نقل ریلی برای تعیین پروژه‌های اولویت‌دار

برخی کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که در هنگام تهیه بودجه سالانه طرح های عمرانی، جای خالی یک طرح جامع در هر بخش عمرانی از جمله صنعت حمل و نقل ریلی خالی است؛طرحی جامع که در آن اولویت های انجام پروژه های عمرانی مشخص شده باشد. از همین رو همه ساله با مشکل بزرگ تخصیص بودجه به تعداد زیادی پروژه عمرانی روبرو هستیم که این تعدد موجب می شود منابع موجود، برای تکمیل و به سرانجام رسیدن هیچیک از آنها کافی نباشد و خرد شدن منابع میان تعداد پروژه های مهم و غیرمهم، موجب طولانی شدن روند تکمیل طرح های اولویت دار می شود.

کارشناس ریلی: لابی افراد ذی نفوذ در تدوین بودجه زیرساخت ریلی

سید میثم لاجوردی از کارشناسان صنعت حمل و نقل ریلی در این خصوص به خبرنگار مهرگفت: به دلیل فقدان چنین طرح جامعی، فرصتی برای برخی از نمایندگان مجلس و یا دیگر افراد ذی نفوذ به وجود آمده تا برخی پروژه های ریلی غیر اولویت دار و استانی را در هنگام تصویب قوانین بودجه سالانه بر پروژه های عمرانی و ریلی ملی ترجیح دهند.

برآورد هزینه 12 هزار میلیارد تومانی راه آهن برقی تهران-آمل!!

وی ادامه داد: به عنوان نمونه می توان به پروژه راه آهن برقی تهران ـ لاریجان ـ آمل اشاره کرد. این پروژه 120 کیلومتری که طبق لایحه بودجه 98، هزینه 12 هزار میلیاردی معادل هزینه لازم برای احداث کریدور ترانزیتی چابهار ـ سرخس به طول 1350 کیلومتر دارد، علی رغم مخالفت کارشناسان، همواره از سال 91 در قوانین مصوب بودجه توانسته ردیف اعتباری به خود اختصاص دهد.

مورد عجیب لایجه بودجه 98: تخصیص 150 میلیارد به راه آهن برقی تهران-همدان!

نمونه دیگر این قبیل پروژه های غیرمهمی که در لایحه اولویت دار شده اند، احداث و برقی کردن راه آهن تهران ـ همدان است که به اعتقاد برخی کارشناسان این پروژه هیچ گاه جزء پروژه های با اولویت بالا برای کشور نبوده است. چراکه برای اتصال همدان به شبکه ریلی بهتر بود فاصله 80 کیلومتری میان ملایر تا همدان ساخته شود و هزینه هزار میلیاردی ای که برای ساخت خط ریلی مستقیم از تهران به همدان لازم است، صرف اجرای پروژه‌های با اولویت بالاتر می‌شد. اما نماینده مردم همدان در مجلس اعلام کرده است که پیگیر است تا این پروژه هرچه سریعتر عملیاتی شود.

لاجوردی در این زمینه گفت: در لایحه بودجه 98 پیش بینی تخصیص 150 میلیارد تومان به پروژه راه آهن برقی تهران-همدان صورت گرفته است که بیش از اعتبار مورد نیاز برای پروژه راهبردی اتصال کرمانشاه به خسروی است. این اتفاق در حالی رقم می خورد که مسئولان ارشد حوزه ریلی وزارت راه و شهرسازی بارها لزوم اتصال شبکه ریلی به کشورهای همسایه خصوصا عراق را به دلیل داشتن روابط بالای تجاری ایران و همسایه غربی گوشزد کرده اند.

مدیرعامل شرکت ساخت: مردم از حمل و نقل ریلی استقبال نمی کنند مجبوریم جاده بسازیم

وی خاطرنشان کرد: تخصیص بودجه های سنگین دولتی به پروژه های ریلیِ غیر اولویت دار به خصوص تأکید بر لزوم اتصال مراکز استانها به خط آهن، سبب شده است تا بهره وری شبکه ریلی کاهش یابد؛ خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در همایش قیر و آسفالت اعلام کرده بود، اگرچه 3 هزار و 300 کیلومتر مسیر ریلی جدید در کشور در حال اجراست، اما همچنان حمل‌ونقل جاده‌ای اولویت مردم است که سبب هدررفت سرمایه گذاری در بخش ریلی می شود. با توجه به اینکه 90 درصد حمل‌ونقل روی دوش جاده و تنها 10 درصد ریلی است، چاره‌ای نداریم جز اینکه مسیرهای جاده‌ای جدید ایجاد کنیم.

ساخت پروژه های ریلی دارای مزیت ترانزیتی به بخش خصوصی واگذار شود

به گفته لاجوردی، حل این مشکل نیز تنها دو راهکار دارد که باید وزارت راه و شهرسازی به عنوان متصدی توسعه زیرساخت های ریلی کشور آن را در زمان بررسی لایجه بودجه سال آتی پیگیری کند: نخست آنکه مقدمات لازم جهت واگذاری پروژه های با توجیه مالی از قبیل محورهای ریلی چابهارـ سرخس، شلمچه ـ بصره، کرمانشاه ـ خسروی به بخش غیر دولتی فراهم شود. در این روش، قرارداد بر اساس BOT بوده و سرمایه گذار می تواند از طریق درآمد حاصل از ترانزیت و حق دسترسی بار، اصل و سود سرمایه خود را برداشت کند. به خصوص که قانون امکان سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های ریلی به صورت BOT در سال 95 ذیل مصوبه اصلاح قانون برنامه 5 ساله پنجم در مجلس به تصویب رسید.

وی ادامه داد: راهکار دوم این است که پروژه های غیر اقتصادی و دارای تنها جنبه های اجتماعی را جهت تخصیص منابع محدود دولتی اولویت بندی کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند