بزرگنمایی:
دبیر کمیته گذار به دانشگاه نسل سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از تعریف «فلوشیپ» صنعتی مدیریتی به عنوان برنامه مهم تحقق آموزش فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد.
به گزارش تبسم مهر و به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حمیدرضا مقیمی در دومین نشست کارگروه تخصصی بسته توسعه کارآفرینی در بستر دانشگاه های نسل سوم منطقه آمایشی 10 که با حضور نمایندگانی از دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران، بقیه الله ، شاهد و سازمان انتقال خون به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به تشریح و توضیح درباره بسته حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم پرداخت و گذار دانشگاه های علوم پزشکی به سمت دانشگاه های نسل سوم را از مهم ترین انتظارات این بسته عنوان کرد.
مدیر امور فناوری و دبیر کمیته گذار به دانشگاه نسل سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حفاظت از دارایی های فکری را اقدامی ضروری برای کارآفرینی دانشگاه ها دانست و گفت: تدوین آیین نامه مالکیت فکری دانشگاه، تعریف مالکیت فردی و تشکیل واحد مالکیت فکری و نوآوری از اقدامات ضروری برای حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کارآفرین است.
مقیمی بر نقش آموزش فناوری برای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم تاکید کرد و گفت: هیچ دانشگاهی یک شبه به دانشگاه نسل سوم تبدیل نخواهد شد، بلکه باید با تحقق برنامه هایی همچون تدوین واحد درس فناوری و کارآفرینی، کارآموزی فناوری، رشته های فناوری و تدوین دوره های توانمندسازی و افزایش برنامه های مهارتی به این امر مهم دست یافت.
تعریف «فلوشیپ» صنعتی مدیریتی، آموزش خاص به دانشجویان نخبه
مدیر امور فناوری و دبیر کمیته گذار به دانشگاه نسل سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعریف «فلوشیپ» صنعتی مدیریتی، آموزش خاص به دانشجویان نخبه و همچنین دعوت از اساتید شاغل در صنعت برای تدریس را، از دیگر برنامه های مهم برای تحقق آموزش فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی عنوان کرد.
وی تشویق و انگیزش را از دیگر محورهای مهم برای نسل سوم شدن دانشگاه ها دانست و گفت: برای معادل سازی فعالیت های فناوری با فعالیت های آموزشی و پژوهشی جهت دفاع از پایان نامه ها، باید آیین نامه تدوین شود.
مقیمی همچنین پرداخت حق تشویق در فناوری، تعریف جوایز فناوری و بنیانگذاری و تدوین آیین نامه درجات افتخاری فناوری برای فناوران خارج دانشگاه را به عنوان روش هایی برای افزایش انگیزه و تشویق دانشگاهیان جهت حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کارآفرین عنوان کرد.
مدیر امور فناوری و دبیر کمیته گذار به دانشگاه نسل سوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اهمیت طراحی گرنت های آموزش و فناوری برای حرکت دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کارآفرین تاکید کرد و گفت: افزایش کارهای بین بخشی و بین رشته ای با افزایش همکاری های بین رشته ای در دانشگاه و ایجاد رشته های میان رشته ای نیز برای نیل به این هدف اهمیت بالایی دارد.
فناوری و کارآفرینی؛ ماموریت ارزش آفرین دانشگاه های نسل سوم
در بخش دیگری از این نشست تخصصی دکتر مجید قاسمیان پور معاون مرکز رشد فناوری های نوین دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ماموریت ارزش آفرین دانشگاه های نسل سوم را فناوری و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: از ماموریت های اصلی دانشمندان در دانشگاه های نسل اول و دوم می توان به تمرکز بر کارکردهای آموزش و پژوهش، توسعه مطلق دانش و ایجاد علوم جدید بر اساس فشار علم و فناوری و بدون تمرکز بر کشش بازار اشاره کرد.
قاسمیان پور در ادامه فقدان سیاستگذاری کلان و معین در خصوص توسعه فناوری در دانشگاه، ضعف زیرساخت های لازم برای پژوهش های کاربردی فناورانه، عدم اختصاص منابع کافی و پایدار برای پژوهش های مبتنی بر فناوری را مهم ترین چالش های دانشگاه ها در حوزه فناوری و نوآوری عنوان کرد.
معاون مرکز رشد فناوری های نوین داندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر نقش دانشگاه های کارآفرین در ایجاد ارزش هایی همچون کمک به نوآوری اشاره کرد و گفت: دانشگاه کارآفرین امکان تولید درآمدهای تجاری، فناوری ها و اختراعات و پرورش تفکر خلاق را فراهم می کند.
وی با تاکید بر اهمیت استقلال دانشگاه ها در فرآیند کارآفرین شدن دانشگاه ها، اظهار داشت: تغییر در برنامه های درسی دانشگاهی در راستای کاربردی کردن مطالب، از دیگر اقدامات لازم جهت کارآفرین شدن دانشگاه ها است.
قاسمیان پور به بیان برنامه های اجرایی در راستای رسیدن به دانشگاه های نسل سوم پرداخت و افزایش آگاهی و مهارت دانشجویان و اعضای هیئت علمی را در حوزه کارآفرینی از مهم ترین اهداف این برنامه ها عنوان کرد.