بزرگنمایی:
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: رویه غلط در واگذاری شرکتها به بخش خصوصی، ماشینسازی تبریز را از یک برند در خاورمیانه به یک شرکت بدهکار تبدیل کرده و ادامه این روند در سالهای آتی ورشکستگی آن را در پی خواهد داشت.
محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تبسم مهر ، با انتقاد از روند خصوصیسازی شرکتهای دولتی گفت: روند خصوصیسازی در شرکتهایی همچون ماشینسازی روند صحیحی نبوده و روند غلطی در این مسیر پیموده شده است.
وی افزود: ماشینسازی تبریز در ابتدای کار با این هدف تأسیس شد که نهتنها نیازهای داخل کشور را تأمین کند، بلکه پاسخگوی کشورهای خاورمیانه نیز باشد و در آن زمان در هیچ یک از کشورهای خاورمیانه، شرکت ماشینسازی با این حجم کار وجود نداشت.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب بخش قابل توجهی از تکنولوژی و فناوری در ارتباط با ماشینسازی از خارج وارد میشد، مهندسین ما در داخل به آن دست یافتند اما طی سالهای گذشته در روند واگذاری این شرکت متأسفانه مسیری طی شد که شرکت ماشینسازی را از اوج عزت به حضیض ذلت کشاند.
سعیدی خاطرنشان کرد: یک زمانی شرکت ماشینسازی تبریز را به عنوان رد دیون به بانک صادرات واگذار کردند، بانک صادرات که نمیتواند ماشینسازی را اداره کند، این یک صنعت مادر است. در نهایت پس از اعتراضات ما این شرکت باز برگردانده شد و البته آن را پا در هوا نگه داشتهاند و چند سال بعد مجدد به عنوان رد دیون و با قیمت 1000 میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی فولاد دادند.
وی افزود: سازمان خصوصیسازی از صندوق فولاد وکالتنامه گرفت تا ماشینسازی را به فرد دیگری بفروشد و در این مدت روز به روز وضعیت ماشینسازی بدتر شد و ماشینسازی به فردی واگذار شد که صلاحیت و اهلیتاش را نداشت و این فرد نتوانست اقساط ماهانهاش را پرداخت کند و مجدد این شرکت بازگردانده شد.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در نهایت شرکت ماشینسازی تبریز پس از این همه رفت و برگشت به فردی به نام فرخزاد واگذار شد که اصلا اهلیتش را نداشت و نهتنها اهلیت نداشت، بلکه در زد و بندهای ارزی بانک مرکزی هم دست داشت و الان چند وقت است که در بازداشت به سر میبرد.
سعیدی خاطرنشان کرد: در زدوبندهای ارزی بانک مرکزی که ارزهای بانک مرکزی در یکی از صرافیها با قیمت آزاد فروخته شده، سهمی هم به آقای فرخزاد رسیده بود که او با همین سهم خود شرکت ماشینسازی را خریداری کرد.
وی افزود: وزیر وقت اقتصاد آقای کرباسیان به ما گفت که ما را در جریان واگذاری ماشینسازی تبریز و قیمت واگذاری آن خواهد گذاشت و به مسئولان مربوطه میگوید که در این باره به ما اطلاع داده شود، اما این کار انجام نشد و شنیدهها حاکی از این امر است که شرکت ماشینسازی بین 600 تا 700 و یا بین 700 تا 800 میلیارد تومان به آقای فرخزاد واگذار شده است.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت ماشینسازی امروز دارای بدهیهای زیادی است، اظهار داشت: اگر این روند در رابطه با شرکت ماشینسازی ادامه پیدا کند، شرکتی که روزی برند خاورمیانه بوده، در صورت ادامه این روند در سالهای پیش رو ورشکست خواهد شد.
سعیدی در پایان گفت: تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری شرکتها در سالهای اخیر در مجلس کلید خورده و در جلسهای که در کمیسیون اقتصادی برای این منظور برقرار شده، مسئولان مربوطه برای ارائه توضیح حضور نیافتند و ما طی نامهای از رئیس کمیسیون خواستیم تا موضوع را به صحن علنی مجلس ارجاع دهد.