آخرین مطالب

معنویت‌گرایی جدید در تقابل با دینداری رسمی شکل یافته است دینی و مذهبی

معنویت‌گرایی جدید در تقابل با دینداری رسمی شکل یافته است

  بزرگنمایی:
پژوهشگر فلسفه دین گفت: معنویت‌گرایی جدید در تقابل با دینداری نهادینه و رسمی شکل یافته و به افراد اجازه می‌دهد در جهان بی‌ثبات پسامدرن روایت‌های سیال و بی‌ثبات شخصی از معنویت داشته باشند.

به گزارش تبسم مهر ونود و دومین جلسه گروه علمی فلسفه دین با موضوع معنویت بدون دین در رویکرد پست مدرن با ارائه حجت الاسلام احمد شاکرنژاد و حضور اعضاء گروه در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.

خلاصه مباحث مطرح شده بدین شرح می باشد:

مفاهیم، اصطلاحات و تعابیر بی‌ربطی همچون انرژی مثبت، قانون جذب، درمان یکپارچه، سلامت معنوی، رازهای موفقیت، خودشکوفایی، خلاقیت درون، جهان‌های موازی، کارما، خوددوستی معنوی، خنده درمانی، جستجوی معنا، اعتماد به نفس، یوگا، تائی‌ چی، فنگ ‌شوئی، هاله روحی، طالع‌بینی، هیپنوتیزم، دستان شفابخش، شعور کیهانی، گردشگری معنوی، مهارت‌های معنوی، سخنرانی انگیزشی، نیروی ذهن، افسانه شخصی، خدای درون، تجسم خلاق، انرژی درمانی، چاکرا، مانترا، ذن، مدیتیشن، آرامش، تناسخ، تائوی فیزیک، شخصیت شناسی، گیاهخواری، طب چینی، کاسه تبتی، عود هندی و … تکه‌هایی یک پازل هستند که هر چند هر یک از جائی وارد زبان فرهنگی جامعه ایران می‌شد اما الگو چیدمان این پازل چندان بی‌ارتباط با الگوهای غربی این پدیده نیست.

در فرهنگ جدید غرب با محوریت کشورهای انگلوامریکن: (که آن را فرهنگ پسامدرن، مصرفی، پساسرمایه‌داری و پساماده‌گرایی نامیده‌اند) این تکه‌های پازل به اشکال مختلف و با هدف تعالی و تحول درونی و معنایابی در زندگی مادی و یا برای رفع خلأها، مشکلات، کاستی‌ها و ابهامات زندگی مدرن کنار هم قرار می‌گیرند. جریان عصر جدید، معنویت‌گرایی نوظهور، پدیده SBNR، باطن‌گرایی جدید و فرقه‌های معنوی نوپدید اشکالی شناخته شده از پدیده مذکور است که با استفاده از تکه‌های این پازل مدل‌هائی جدید برای معنویت‌گرایی ارائه می‌دهند که متفاوت با مدل‌های موجود در ادیان نهادینه و رسمی است.

در غرب که خاستگاه این پدیده است، حداقل 5 دسته دیدگاه درباره چیستی و چرایی این پدیده وجود دارد:

*دیدگاه‌هایی که این پدیده را پدیده‌ای برخاسته از تحولات جوامع غربی در دوران مدرن و پسامدرن می‌دانند و معنویت‌گرایی جدید را تابعی از روندهای جهان معاصر تفسیر می‌کند. نظریه نواستعمارگری جدید، نظریه جهانی سازی، نظریه شرکتی سازی و مصرفی سازی، نظریه انفسی‌سازی و نظریه پسامدرن سازی دین از این دسته هستند. این نظریه‌ها می‌گویند معنویت همان دین پسامدرن شده یا دین مدرن شده است.

*دیدگاه‌هایی که معنویت جدید را نه محصول روندهای مدرن و پسامدرن بلکه امری در موازات دینداری نهادینه می‌داند که همیشه در تاریخ وجود داشته است. در تاریخ دینداری 4 دسته فعالیت شبه دینی در کنار دینداری نهادینه و رسمی جریان داشته است: 1) دینداری باطن‌گرا، 2) دینداری جادوگرا، 3) دینداری عامیانه، 4) دینداری اباحه‌گرا. آنچه که جدید است آن است که امروزه این انواع دینداری‌های حاشیه‌ای به متن آمده‌اند و از خرده فرهنگ‌هایی نامقبول تبدیل به فرهنگ‌هایی مقبول شده‌اند و حتی در کشورهای انگلوامریکن دینداری نهادینه را تبدیل به خرده فرهنگی نامقبول کرده‌اند.

*دیدگاه‌هایی نیز هستند که معنویت‌گرایی جدید را افول دین و معنویت می‌دانند و آنچه که ما امروز تحت نام معنویت‌گرایی جدید می‌دانیم را مانند شمعی به حساب می‌آورند که لحظه قبل از خاموشی نهایی، نور آن به یک باره بیشتر می‌شود، و پس از آن کاملاً از بین می‌رود.

*دسته چهارم دیدگاه‌هایی است که عمدتاً از سوی دینداران و الهی‌دانان لیبرال ارائه می‌شود و ناظر به این امر است که معنویت‌ جدید بازگشت دینداری به اصل خود است. از دیدگاه این تحلیل‌گران معنویت اساساً امری فطری و درونی است و نهادهای دینی آن را به امری فورمالیتی و ظاهری تبدیل کردند، اما معنویت‌گرایی جدید آن را به اصل و ریشه خود بازگرداند.

*دسته آخر دیدگاه‌هایی است که معنویت ‌جدید را بازگشت به نفس پرستی می‌دانند و از این رو این پدیده را امری شیطانی به حساب می‌آورند زیرا در معنویت جدید به جای اطاعت از خداوند به پیروی از ابلیس از نفس و یافته‌های شخصی اطاعت می‌شود.

در ارائه حاضر صرفاً به دسته اول دیدگاه‌ها یعنی آن دیدگاهی که معنویت جدید را محصول یکی از روندهای جهان معاصر می‌دانند می‌پردازیم. نظریه پسامدرن سازی معنویت یکی از نظریه‌های قابل توجه در این دسته از دیدگاه‌هاست که معنویت جدید را دینداری پسامدرن شده می‌داند. افرادی چون جیمز بکفورد، زیگموند باومن، بوآزهوس، روی‌گریفین و پاول هیلاس معنویت‌گرایی جدید را در چارچوب نظری دین پسامدرن تحلیل کرده‌اند.

این محققان ویژگی اصلی معنویت‌گرایی پسامدرن را گریز از فراروایت‌ها و رجوع به روایت‌های خرد و انفسی می‌دانند که نتیجه آن ایجاد تقابل بین معنویت و دینداری نهادینه است. به عبارت دیگر بر اساس این نظریه معنویت‌گرایی جدید در تقابل با دینداری نهادینه و رسمی شکل یافته است و به افراد اجازه می‌دهد در جهان سیال و بی‌ثبات پسامدرن روایت‌های سیال و بی‌ثبات شخصی از معنویت داشته باشند.

این امر هر چند نوعی ولگردی و لاابالی‌گری معنوی است اما بر اساس شرایط باوری که در عصر پسامدرن رواج دارد، تحت عنوان سلوک دائم معنوی توجیه می‌شود زیرا در شرایط باور پسامدرن التزام به امر ثابت و یقینی با برچسپ جزمیت گرایی تقبیح شده و عدم التزام به یک باور و یا یک رفتار تحت عنوان «زندگی در حال» و «سلوک مدام» مشروعیت می‌یابد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند