آژانس داران با بخشنامه عدم دریافت جریمه کنسلی مشکل پیدا کردند
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - یکی از فعالان گردشگری گفت: بخش نامه وزارت راه و گردشگری درباره لغو تورهای گردشگری این روزهاست ولی مردم سفرهای نوروزی را لغو میکنند بنابراین کارگزاران خارجی هزینه لغو تور را از ما میگیرند.
تبسم مهر - یکی از فعالان گردشگری گفت: بخش نامه وزارت راه و گردشگری درباره لغو تورهای گردشگری این روزهاست ولی مردم سفرهای نوروزی را لغو میکنند بنابراین کارگزاران خارجی هزینه لغو تور را از ما میگیرند.
سهند عقدایی فعال گردشگری به خبرنگار مهر گفت: معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی به تازگی در باره کنسلی تورهای نوروزی بخش نامهای داده است مبنی بر اینکه کل مبلغ تورها در اثر کنسلی ناشی از جلوگیری از ویروس کرونا به مردم عودت داده شود. این موضوع مشکلاتی را برای ما بوجود آورده است. تورگردانان اعلام میکنند که اگر هتلها و ایرلاینهای داخلی و کارگزاران از این بخش نامه تبعیت میکنند ما هم پیروی کرده و مبالغ را به مردم برمی گردانیم در آن صورت ضرری هم نخواهیم کرد مگر در بخش فروش برخی خدمات و تبلیغات. اما متأسفانه در حال حاضر هتلهای داخلی و ایرلاینها زیر بار این بخش نامهها نمیروند و بسیاری از آنها حق کنسلی را میخواهند.
این تورگردان گفت: مشکل دیگری که داریم در حوزه تورهای خارجی است. ما در این تورها با کارگزاران خارجی و هتلهای بین المللی رو به رو هستیم هزینههای پیش پرداخت از ماهها قبل به این کارگزاران در کشورهای مقصد داده شده است. هیچیک از این کارگزاران از بخش نامههای معاون گردشگری ما که پیروی نمیکنند. آنها میگویند میتوانیم مهمان بپذیریم و در این زمینه مشکلی نیست. ما چطور میتوانیم پیش پرداختی که به آنها واریز شده را برگردانیم؟
این کارشناس طبیعتگردی بیان کرد: مسافر نزد ما میآید و میگوید که معاون گردشگری و وزیر راه گفته که همه پولهای ناشی از کنسلی تورها باید به مردم برگشت داده شود آنها هم میخواهند توری که برای نوروز خریداری شده را کنسل کنند. از طرفی به عنوان مثال برخی از ایرلاینها گفتهاند که تا دهم مارچ پرواز را لغو کردهاند و شاید بعد از آن همچنان پرواز وجود داشته باشد. ایرلاین میگوید من میتوانم برای این مدت هزینه کنسلی را دریافت نکنم نه برای زمان عید.
وی افزود: ماه گذشته همزمان با سال نوی چینی برنامه سفر 35 میلیون گردشگر چینی لغو شد که بحران بزرگی برای گردشگری دنیا بود. دولت چین به کمک آژانسهای مسافرتی آمد. بسیاری از کارگزاران خارجی نیز با آنها همکاری کرده و قبول کردند که گردشگران چینی یک سال بتوانند فرصت داشته باشند که از تور خریداری شده خود استفاده کنند. این اقدام توانست جلوی ضررهای زیاد را بگیرد. آنها 35 میلیون گردشگر خروجی دارند و ما هم 3 میلیون نفر. میتوان از این راهکار برای حل مشکل در ایران هم استفاده کرد.
عقدایی بیان کرد: ما این صحبتها را با معاون گردشگری و وزیر میراث فرهنگی در میان گذاشتهایم اما در چین بدنه گردشگری چابک است ولی در ایران نه. ما یک فرصت میخواهیم تا بتوانیم با این کارگزاران خارجی مذاکره کرده و راهی پیدا کنیم. ما نمیخواهیم که پول مردم را ندهیم اما از آنجا که در کنار مردم هستیم میخواهیم که این ضررها به حداقل برسد چه برای مسافر و چه برای دفاتر خدمات گردشگری.
عقدایی همچنین در پاسخ به اینکه معاون گردشگری گفته بود شرایط فورس ماژور برای کشورهای دیگر شناخته شده است و آنها نیز این شرایط را درک خواهند کرد گفت: شرایط فورس ماژور برای ارائه دهنده خدمات است و نه گیرنده خدمات.