پروژه راهآهن تهران ــ همدان ــ سنندج در ایستگاه پایانی / مردم بهزودی سوت قطار را خواهند شنید
بزرگنمایی:
پروژه راهآهن تهران ــ همدان ــ سنندج در ایستگاه پایانی قرار دارد و مردم کردستان پس از سالها انتظار بهزودی سوت قطار را خواهند شنید
به نقل از تبسم مهر، کردستان که بهعنوان استان مرزی، قطب کشاورزی و قطب گردشگری در کشور شناخته میشود، با بیتوجهی دولت و غفلتی تاریخی هنوز صاحب خط ریلی نشده و تمامی حملونقل عمومی کالا و مسافر در این استان از طریق جادهها و بخشی نیز از طریق فرودگاه نیمهتعطیل سنندج، انجام میشود.
احداث راهآهن کردستان یکی از قدیمیترین پروژههای حملونقل کشور است که ساخت آن از اوایل دهه 70 مطرح و کلنگ عملیات اجراییاش از سال 83 بر زمین زده شده اما پس از گذشت 15 سال هنوز به اتمام نرسیده و اخیراً در (29 دیماه) در یک برنامه تبلیغاتی عملیات ریلگذاریاش آغاز شد!
راهآهن سنندج در 3 قطعه در حال اجراست که قطعه اول آن 64 کیلومتر با 72 درصد پیشرفت فیزیکی زیرسازی، قطعه شماره 2 بهطول 56 کیلومتر با 32 درصد پیشرفت و زیرسازی قطعه شماره 3 بهصورت 100 درصد انجام شده است.
پروژه راهآهن همدان ــ سنندج بهتعبیر مسئولان و پیمانکاران از پروژههای سخت و پیچیده ریلی در منطقه کوهستانی کشور است که در حال حاضر 151 کیلومتر از آن باقی مانده و دولتمردان از استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور گرفته تا نمایندگان مجلس و مدیران حوزه راه و شهرسازی در یکی دو سال اخیر بارها و بارها در جلسات و نشستهای استانی و در حضور میهمانان کشوری وعده شنیدن سوت قطار تا پایان سال 99 را به مردم دادند.
گرچه بارها و بارها و اخیراً نیز در (29 دیماه) معاون وزیر راه و شهرسازی، استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان پایان سال 99 را زمان اتمام راهآهن همدان به سنندج اعلام کرده، اما تنها پس از گذشت 16 روز خود مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان این ادعا را تکذیب کرد و با اعلام وعده جدید برای بهرهبرداری از این پروژه، پرده از وعدههای غیرواقعی برداشت.
محمدصدیق ثابتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در نشست خبری با اصحاب رسانه به پروژه راهآهن تهران ــ همدان ــ سنندج اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر تهران به همدان به اتمام رسیده و در حال حاضر 151 کیلومتر از این پروژه از همدان به سنندج (گردنه صلواتآباد آخرین ایستگاه) باقی مانده است.
وی همانند همیشه تعریف و تمجید از استاندار، معاون امور عمرانی استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کردستان را دینی بر گردن خود دانست(!) و افزود: برای روسازی این پروژه، تفاهمنامهای مبنی بر اختصاص 800 میلیارد تومان اعتبار منعقد شده که اختصاص چنین اعتباری در شرایط کنونی همانند یک رؤیا بوده و در سال جاری 370 میلیارد تومان اعتبار آن تخصیص پیدا کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: عملیات ساخت روسازی در قطعه یک و دو راهآهن همدان ــ سنندج بهصورت شبانهروزی در حال انجام بوده است و سازمان برنامهریزی اختصاص بقیه بودجه را مشروط بر جذب کل اعتبار عنوان کرده است و برای تکمیل این پروژه تا پایان سال مالی 99 (31 تیرماه سال بعد) بسیار خوشبین هستیم.
وی اذعان کرد: گرچه استاندار کردستان و دیگر مسئولان مربوطه، در مصاحبههای خود پایان سال 99 را زمان اتمام راهآهن همدان به سنندج اعلام کرده، اما بهدلیل حجم کاری بالا، پیشبینی ما اسفند یا همان تیرماه سال 1400 و منوط به تأمین اعتبار است!
ثابتی اذعان کرد: بنده مطمئنم اصحابرسانه اظهارات متناقض ما درباره اعلام اتمام راهآهن همدان به سنندج را منعکس میکنند و از هماکنون خود را آماده کردهام!