بزرگنمایی:
مسئول کمیته علمی جشنواره اسباببازی معتقد است اسباببازی به دلیل ارتباط مستقیم با زندگی حال و آینده کودک، نیازمند به تحقیق و پژوهش در تمامی مراحل از ایده و طراحی تا تولید و فروش هستند.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر، بهنام زنگی، عضو هیأت علمی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس، در آستانه برگزاری این رویداد ملی گفت: ما با اسباببازی میتوانیم الگوهای فرهنگی را ارائه کنیم، میتوانیم آموزش دهیم، درمان کنیم، الگوها و هنجارهای اجتماعی را رواج دهیم و… به همین دلیل توجه به پژوهش و تحقیق، اصلیترین قدم برای تولید اسباببازی است و با توجه به شعار جشنواره، کودکان را برای جهان و زندگی واقعی آماده کنیم.
مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش هنر» گفت: اگر به اهمیت موضوع پژوهش پی ببریم، در مییابیم که برای تولید یک وسیله و یا ابزار بازی کودک، بیش از هر فناوری و دانشی نیازمند بررسیهای جامعهشناسی و آسیبشناسی هستیم تا خیالمان از وسیلهای که کودکان ما بخش بزرگی از زندگی خود را با آن میگذرانند، راحت باشد.
به گفته این کارشناس، گاهی، نبودن یک وسیله و فناوری در اطراف ما به مراتب ضرر و زیان کمتری به همراه دارد تا اینکه به شکل نادرست در دسترس ما قرار داشته باشد.
این مسئول جشنواره ملی اسباببازی درباره برنامههای علمی رویداد ملی اسباببازی توضیح داد و گفت: در همین باره، ما امسال سه نشست تخصصی برگزار خواهیم کرد که درباره لزوم و اهمیت پژوهش در اسباببازی است در این نشست به این اشاره خواهیم کرد که چرا لزوم پژوهش در ساخت اسباببازی به عنوان یک صنعت مهم است. نشست دوم ما به ابعاد روانشناختی بازی و اسباببازی میپردازد که متخصصان با گرایشهای مختلف در آن حضور خواهند داشت و نشست سوم به الگوهای ایرانی بازی و اسباببازی خواهد پرداخت و هویت ایرانی و طراحی ایرانی در اسباببازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی همچنین درباره بخش کارگاهها و آموزشهای گروهی هم گفت: در کنار این نشستها، چهار کارگاه هم برگزار میشود که کارگاه اول با موضوع برند سازی، موفقیت در فروش و تبلیغات در صنعت اسباببازی است، کارگاه دوم به بخش هویت ایرانی در عروسک و لباس عروسک میپردازد، کارگاه سوم، موضوع شخصیتپردازی و ساخت کاراکتر در اسباببازی را مورد بررسی قرار میدهد و در کارگاه چهارم درباره عروسکهای بازآفرینی شده از مواد دور ریز صحبت خواهد شد.
جشنواره پنجم اسباببازی، امسال در حالی برگزار میشود که به بخشهای علمی و تخصصی آن زمان زیادی اختصاص داده شده است. دکتر زنگی در همین باره، تاکید دارد که اهمیت ماجرا برای رسیدن به وضعیتی است که برای کودکان مناسب باشد.
او افزود: با توجه به چند وجهی بودن ماهیت اسباببازیها ما تمرینهای متفاوت فکری و جسمی داریم، مانند تمرین پرورش خلاقیت، تمرین پیدا کردن راه و شناسایی و تشخیص. هر بازی میتواند یک یا چند شاخص را در خود داشته باشد و کودک در فرایند بازی آنها را تمرین کند.
زنگی ادامه داد: برای مثال در تمرین ساختن، بسیاری از اسباببازیها، عمل ساختن را برای کودک محقق میکنند که میتواند بخش خلاقیت و نیاز به ساخت و خلق کردن در کودک را پرورش دهد تا اگر در زندگی واقعی در سنین نوجوانی و بزرگسالی نیاز به خلق چیزی داشت، بتواند با مراجعه کردن به آن بازی و به یادآوری فرایند حل مساله از آن ایده و خلاقیت الگوبرداری کند.
وی با ذکر مثالی دیگر به عنوان حل مساله گفت: بسیاری از اسباببازیهای ما قواعدی دارند که از طریق آن مسألهای را میشود حل کرد؛ بنابراین چگونگی حل یک مساله در جهان واقعی را با مراجعه به راهحل های موجود فرا میگیرند. به صورت کلی برای هریک از فعالیتهای ذهنی کودک، بازی یک اثربخشی خاص دارد که البته بازیهای مناسب با سن آنها و بازیهای هنجارمند مد نظر است.
رونق تولید اسباببازی
زنگی درباره تأثیر جشنواره ملی اسباببازی بر رونق تولید داخلی گفت: اگر به اهمیت پژوهش در تولید اسباببازی دقت داشته باشیم، متوجه میشویم که تأثیر جشنواره اسباببازی با برگزاری کارگاهها، نشستها و میزگردهایی که با حضور متخصصان هر حوزه برگزار میشود، چهقدر میتواند بر دانش افراد تأثیرگذار باشد.
مسئول کمیته علمی جشنواره ادامه داد ما تلاش زیادی نکردهایم که اسباببازیها و سرگرمیهای بومی خود را صنعتی کنیم. به همین دلیل اسباببازیهای ما بیشتر وارداتی شدند و میان بازیهای بومی ما و بازیهای صنعتی که الان وجود دارد، گسست ایجاد شده است. طبیعی است که وقتی یک صنعت در مرحله ساخت، دنبالهرو میشود در مرحله تولید ایده نیز الگوبرداری میکند. این چیزی است که بر اساس پژوهش قابل حل است، یعنی اگر پیشینههای اسباببازی را بررسی کنیم و در دستور کار قرار دهیم، میتوانیم نتیجه مطلوبی بگیریم.
وی در پایان تاکید کرد: با برگزاری جشنواره و حضور مسئولان، دستاندرکاران صنعت اسباببازی، تولیدکنندگان، طراحان و همه کسانی که در این صنعت فعالیت میکنند، فرصتی فراهم میشود که با همکاری و همفکری با هم بتوانند تولیدات داخلی را با کیفیت و بهداشت مناسب برای کودکان تولید کنند.