بزرگنمایی:
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) در هماندیشی نقد و بررسی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از منظر تاریخی گفت: پیشرفت همهجانبه کشور در گروی مشارکت همگان و نیز نقشآفرینی دانشهای مختلف است.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر، هماندیشی نقد و بررسی سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت از منظر تاریخی 28 آذرماه به میزبانی دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. در این هماندیشی نمایندگانی از گروه تاریخ این دانشگاه و نیز دیگر مراکز آموزش عالی مشارکتکننده شامل پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، انجمن تاریخپژوهان، دانشگاه الزهرا، انجمن ایرانی تاریخ اسلام، دانشگاه تهران و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدگاههای خود را در زمینه موضوع هماندیشی ارائه کردند.
هدف از برگزاری این هماندیشی، افزون بر کمک به ویرایش جدید سند الگوی پایه پیشرفت، نشان دادن بایستگی و چگونگی از حاشیه به متن آمدن دانش تاریخ و اصحاب تاریخ برای کمک به پیشرفت کشور است.
چکیده بحث ارائه شده حجت الاسلام محسن الویری دانشیار و مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این جلسه چنین است:
پیشرفت همهجانبه کشور در گروی مشارکت همگان و نیز نقشآفرینی دانشهای مختلف است. یکی از ریشههای بروز مشکلات و چالشهای کُندکننده و بازدارنده در مسیر پیشرفت کشور را میتوان ضعف تاریخنگری دستاندرکاران حوزه پیشرفت دانست. دانش تاریخ توان برطرف کردن این کاستی را دارد.
این نوشتار با تکیه بر سه مقوله سودمندی تاریخ (به مثابه مباحث مقدماتی دانش تاریخ)، لایهها و شاخههای دانش تاریخ و سرانجام تاریخیگری (به مثابه یکی از گفتمانهای برآمده از دانش تاریخ) کوشیده است ابتدا گستره مؤلفهها و گزارههای تاریخی بیانیه گام دوم انقلاب را در پنج محور: توصیه به شناخت تاریخ، قوانین و سنتهای تاریخی، تاریخ صدر اسلام، تاریخ جهان و تاریخ ایران برشمرد و سپس به این پرسش کانونی پاسخ دهد که چگونه میتوان از دانش تاریخ برای فهم بیانیه گام دوم و در نتیجه اجرای بهتر آن بهره برد؟
یافتههای این مطالعه، آوردههای دانش تاریخ برای فهم بیانیه را در شش محور به شرح زیر گزارش کرده است: توان بررسی بیانیه به مثابه یک سند، دادن قدرت تحلیل برای تبیین جایگاه بیانیه در مسیر تحول و تکامل تاریخی ایران و امت اسلامی، روایت تفصیلی مؤلفهها و گزارههای تاریخی مذکور در بیانیه، سنجش و بازتولید و تبیین تحلیلهای تاریخی موجود در بیانیه، معرفی و تحلیل توصیهها و سنتهای تاریخی مورد اعتنا در بیانیه، و سرانجام توجه به تاریخیت همه مفاهیم مندرج در بیانیه. بخش پایانی مقاله هم به توضیحی کوتاه در باره آوردههای دانش تاریخ برای چگونگی اجرای بهتر بیانیه گام دوم اختصاص یافته است.
خبرنگار:رضاباباعلی