بزرگنمایی:
معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیدار با قائم مقام وزیر بهداشت پاکستان از موفقیت ایران در اخذ تاییدیه ۱۰ ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی خبر داد.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با دکتر الله بخش ملک قائم مقام وزیر بهداشت پاکستان دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر باقر لاریجانی در این نشست با اشاره به پیشینه علوم پزشکی در کشور، ادغام آموزش علوم پزشکی در نظام ارائه خدمات را یکی از خصیصه های مهم نظام سلامت ایران برشمرد و افزود: دانشگاه های علوم پزشکی ایران، خدمات آموزش، پژوهش، بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه به جامعه تحت پوشش خود ارائه می دهند.
لاریجانی گفت: تبدیل پزشکی ایران از سنتی به نوین از حدود سال 1230 هجری با تاسیس دارالفنون آغاز شد و با تاسیس دانشگاه تهران، آموزش عالی به طور رسمی آغاز و در سال 1364 آموزش علوم پزشکی با ارائه خدمات ادغام و اقدامات توسعه ای زیادی در زمینه آموزش پزشکی صورت گرفت.
وی با بیان اینکه ادغام آموزش و ارائه خدمات یکی از الزامات پاسخگویی آموزش در استانداردهای بین المللی است، اظهار داشت: در هر استان ایران حداقل یک دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که مسئولیت آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را در استان بر عهده دارد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه ادغام باعث ارتقای کیفیت ارائه خدمات و برنامه ریزی برای خدمات مبتنی بر نیاز جامعه شده است، گفت: نیروهای انسانی، به خصوص اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور همزمان امور مربوط به آموزش، پژوهش و ارائه خدمات را پیگیری می کنند که این امر باعث ارتقای نیروی انسانی نظام سلامت شده است.
وی از گسترش آموزش عالی در سطح جهان سخن گفت و افزود: تعداد دانشجویان در جهان در دهه اول قرن 21 بیش از مجموع 10 قرن گذشته بوده است.
لاریجانی با اشاره به توسعه آموزش علوم پزشکی در ایران، خاطرنشان کرد: از سال 65 تاکنون تعداد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی از 15 به 67 رسیده و در حال حاضر 51 دانشکده پزشکی و 97 دانشکده پرستاری در کشور داریم و در سایر رشته ها نیز به همین ترتیب رشد داشته ایم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه توسعه چشمگیری در تحصیلات تکمیلی و آموزش های تخصصی و فوق تخصصی داشته ایم، تصریح کرد: علاوه بر توسعه آموزش در تمامی مقاطع، در آموزش های مداوم جامعه پزشکی به منظور ارتقای توانمندی نیروی انسانی حوزه سلامت نیز تلاش های زیادی صورت می گیرد.
وی به توسعه های آموزش علوم پزشکی در طی چند سال گذشته در قالب برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تعداد دانشجویان خارجی در دانشگاه های علوم پزشکی افزایش چشمگیری داشته است.
لاریجانی توسعه آموزش مجازی را یکی از دستاوردهای این برنامه خواند و اظهار داشت: همه دانشجویان در دانشگاه های کشور می توانند به دروس سایر دانشگاهها دسترسی داشته باشند.
وی اجرای برنامه پودمانی پزشکی خانواده برای آموزش 15 هزار پزشک عمومی شاغل در نظام سلامت را از جمله دوره های مهم مجازی برشمرد و گفت: این پزشکان در حین خدمت آموزش می بینند و نیازی نیست برای طی دوره از محیط کار خود منفک شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ارتقای آزمون های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: حدود 73 درصد این آزمون ها به صورت الکترونیک برگزار می شود.
وی آمایش سرزمین را از دیگر برنامه های مهم حوزه آموزش برشمرد و گفت: کشور به 10 منطقه تقسیم شده و دانشگاههای مستقر در هر منطقه با یکدیگر همکاری می کنند، که این خود هم افزایی خوبی را فراهم می کند.
لاریجانی با اشاره به فعالیت های بین المللی در آموزش علوم پزشکی خاطرنشان کرد: علاوه براینکه تمام دانشگاهها و دانشکده های علوم و همچنین بیمارستان های آموزشی کشور اعتباربخشی شده اند، موفق شدیم تاییدیه 10 ساله اعتباربخشی دوره پزشکی عمومی را از فدراسیون جهانی آموزش پزشکی عمومی اخذ کنیم.
علاقه مندی پاکستان برای انتقال تجارب موفق ایران درخصوص نظام ارجاع و ادغام خدمات سلامت در آموزش و پژوهش
دکتر الله بخش ملک، قائم مقام وزارت بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، بیان کرد: ما در پاکستان نیاز داریم درخصوص نظام ارجاع در ایران و بحث ادغام ارائه خدمات سلامت در آموزش و پژوهش بیشتر بدانیم.
وی بر لزوم برنامهریزی برای تامین سلامت جمعیت در پاکستان تاکید و اضافه کرد: ما حداقل به 3 هزار پزشک نیاز داریم و لازم است با ایجاد زیرساخت های مناسب مانند دانشکده های پزشکی و پرستاری نسبت به تربیت نیروی انسانی اقدام کنیم.
همچنین، در بخش پایانی این نشست، سایر اعضای هیات پاکستانی سوالاتی درخصوص آموزش پزشکی در کشور ارائه و توضیحاتی توسط مدیران وزارت بهداشت ارائه شد.