بزرگنمایی:
نوشهر - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نقش دانشگاه ها را در توسعه کشور خوب برشمرد و گفت: امروز در علوم جدید حرف برای گفتن داریم.
به گزارش خبرنگارتبسم مهر، منصور غلامی عصر دوشنبه در جلسه شورای اداری مشترک شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در حوزه آموزشی، پزشکی، صنایع و غیره وابسته به غرب و کارشناسان خارجی بودیم اما بعد از انقلاب اسلامی با نگاه جمهوری اسلامی، یکی ار راههای قطع تسلط بیگانگان، واگذاری امور به فرزندان کشور بوده است.
وی افزود: مراکز آموزش عالی به سرعت در کشور توسعه یافت و امروز همه امور در دست فرزندان این آب و خاک است و علاوه بر اداره کشور، در کشورهای دیگر نیز کارهای مشاوره ای و تخصصی انجام می دهند و حداکثر مدیران حداکثر دوسوم مقاطع تحصیلی را در کشور گذرانده اند.
وی با بیان اینکه دانشگاه مسئولیت دادن شغل را ندارند گفت: اما درعین حال دانشگاه ها مسئولیت توانمندسازی را دارا هستند.
وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاه مصدر حل مسائل و مشکلات کشور هستند تصریح کرد: باید در حوزه های علم تلاش و کوشش کنند و از دهه 70 تاکنون حوزه فعالیت های علمی خوب پیش رفته و در علوم جدید حرفی برای گفتن داریم و جایگاه علمی کشور حاصل تلاش استادان ما هستند.
ارتقای یک پله ای رتبه علمی ایران
غلامی با بیان اینکه نظام اسلامی مروج علم و دانش به شمار می رود یادآورشد: در سال جاری و طبق ارزیابی های صورت گرفته، جایگاه علمی کشور یک رتبه ارتقاء یافته است.
وزیر علوم بر کاربست دستاوردهای علمی تاکید کرد و گفت: در دوره 15 تا 20 ساله روند پرشتاب توسعه علمی ایجاد شده است.
غلامی با عنوان اینکه دانشگاه ها در رفع آثار تحریم های ظالمانه تلاش زیادی برای بخش تولید انجام داده اند گفت: قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی توسط دانشگاه ها در حال تولید است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید براینکه از فرصت تحریم برای استفاده از ظرفیت ها باید بهره گیری کنیم تصریح کرد: هم افزایی، توسعه ظرفیت ها، آینده نگری، توجه به آینده و نسل های کشور باید در حوزه آمایش عالی مورد توجه قرار گیرد.
شبکه علمی در هر استان ایجاد می شود
وی گفت: در راستای توسعه آمایش عالی، در هر استان شبکه عالی و علمی ایجاد می شود و جلوگیری از توسعه بی رویه و غیرهدفمند از جمله اهداف است و از سال 97 تاکنون مجوز جدید مراکز آموزش عالی داده نشده است.
غلامی یادآور شد: در توسعه رشته ها نیز متناسب با ظرفیت ها کار شده است و کیفی سازی رشته ها سرلوحه کار قرار گرفته است.