بزرگنمایی:
به گفته عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، با توجه به همه محدودیتها و جذابیتهای ادامه تولید برخی محصولات برای خودروسازان اما اکنون زمان آن رسیده که خودروسازان برای ادامه حیات این صنعت به تغییر پلتفرمها روی آورده و بیش از آنکه حتی به فکر جایگزینی محصولات باشند، ساختارها را تغییر دهند و به فکر تغییرات بنیادین و خصوصیسازی واقعی باشند.
به گزارش تبسم مهر ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: هرچند شرایط و وضعیت خودروسازان ایران با وجود تحریمها، مسائل و مشکلات این صنعت، چندان مناسب نیست اما باید به سمت تغییر پلتفرمها و جایگزینی محصولات جدید حرکت کرد. در حال حاضر زمینه تحقق این امر نیز وجود دارد و اینطور نیست که قادر به تغییر و جایگزینی پلتفرمها نباشیم. در حال حاضر در هر دو شرکت خودروساز نیز برای این موضوع فکرهایی شده و جایگزینهایی در نظر گرفته شده است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه آنچه که بیشتر، خودروسازان را وسوسه میکند تا تولید دو پلتفرم پراید و پژو 405 را ادامه دهند، مشکلات مالی خودروسازان و کم هزینه بودن تولید این محصولات است، ادامه داد: به عبارتی با توجه به اینکه در کشور رقابت وجود ندارد، واردات خودرو ممنوع است و در حقیقت بازار انحصاری وجود دارد و از سوی دیگر بسیاری از قالبهای بدنه برای تولید اجزای بدنه پراید و پژو و سایر قطعات موجوده بوده و قابلیت استفاده دارند؛ سبب شده که خودروسازان همچنان به ادامه تولید این محصولات تمایل داشته باشند تا بتوانند بخشی از مشکلات و مسائل مالی را با تولید این محصولات پوشش دهند، اما واقعیت این است که باید آیندهنگری داشته و در این زمینه بیشتر کار کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر ساختارهای ما ساختارهای دولتی هستند و از آنجایی که ساختارهای دولتی چندان به فکر تغییرات و اصلاحاتی مربوط به آینده نیستند؛ لذا برایشان بهتر است که همین محصولات را تولید کنند، اما اگر بخواهیم به فکر منفعت صنعت خودرو و ارتقاء آن باشیم، باید آیندهنگری داشته باشیم. باید همانند همه صنایع خودرویی دنیا تغییرات ایجاد کنیم.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: البته این تغییرات تا زمانی که دستورالعملی، ابلاغی و آییننامهای باشند، چندان جنبه واقعی نخواهند داشت. باید سازوکارها و بسترها به گونهای باشد که خودروسازان، خود احساس کنند اگر در محصولات تغییر و تحول ایجاد نکنند، با مشکلات ادامه حیات اقتصادی روبرو خواهند شد. در همه دنیا زمانی که خودروساز احساس کند باید پلتفرمی را از رده خارج کند، به طور طبیعی مجبور میشود که در محصولات خود تغییر ایجاد کند تا بتواند در بازار رقابتی حضور داشته باشد. در صنعت خودروسازی ما نیز باید زمینههایی ایجاد کنیم تا این موضوع به صورت طبیعی اتفاق بیفتد.
بازار 3 میلیون خودرویی کشور میتواند به بیش از دو خودروساز اختصاص یابد
خلخالی تاکید کرد: اگر خودروسازان این دلیل برای تغییر را حس و درک نکنند، هرچند هم آییننامهای عمل شود، در همان حد خواهد ماند. ممکن است برخی تغییرات هم ایجاد شود اما در حد کسب رضایت مسئولان خواهد بود. به طور مثال تغییر یک چراغ را که نمیتوان اصلاح دانست؛ تا زمانی که تغییرات بنیادی اتفاق نیفتد و خودروسازان ضرورت توسعه محصولات جدید را حس نکنند، ممکن است تغییرات دستاوردهای چندانی نداشته باشند.
به اعتقاد این کارشناس صنعت خودرو، باید زیرساختهای بازار رقابتی را به وجود آوریم و به سمت خصوصیسازی واقعی پیش رویم، علاوه بر این باید بازارهای منطقهای را شناسایی و دستیابی به این بازارهای منطقهای را برای خودروسازان کشور راحتتر کنیم. در این راستا میتوان از خودروسازان نوظهوری که میتوانند به صورت خصوصی در کشور فعال شوند، حمایت کرد. به هرحال بازار سه میلیون خودرویی کشور میتواند به بیش از دو خودروساز اختصاص پیدا کند. اینها میتوانند با هم رقابت کنند که این فضای رقابتی در داخل و منطقه میتواند خودروسازان را مجبور کند که محصولات را در راستای ارتقاء، تغییر دهند.