آخرین مطالب

همه‌چیز درباره قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان اقتصادی

همه‌چیز درباره قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان

  بزرگنمایی:
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل گفت: طی ماه‌های اخیر پیشرفت پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان سرعت بیشتری گرفته و پنج شرکت و موسسه در بخش قم اصفهان فعال شده‌اند.

به گزارش تبسم مهر عباس خطیبی، اظهار کرد: در حال حاضر نسبت به گذشته شرایط بهتری در این پروژه پیدا کردیم و در فاصله قم تا اصفهان که در ماه‌های گذشته رکود نسبی داشتیم، عملیات اجرایی‌مان را آغاز کردیم و پنج شرکت در این بخش که 245 کیلومتر است، در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه دو روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی به همراه هیاتی از این پروژه بازدید کرد، افزود: دربخش‌های مختلف اجرای آبراه‌ها، خاکریزها، بخش‌های حفاظتی و... وضعیت مناسبی در کارگاه‌های احداث شده وجود دارد. بر اساس آخرین آمار موجود حدود 204 دستگاه و ماشین‌آلات و بیش از 170 نفر نیروی انسانی در این مسیر فعال هستند، شرایط روز به روز بهتر می‌شود و تلاش داریم تا به حالت طبیعی و نرمال برسد.

پیگیری برای بازگشایی باقیمانده ال‌سی حدود 10 میلیاردی

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت فاینانس و ال‌سی چینی نیز ادامه داد: در زمینه بازگشایی ال‌سی هم وضعیت نسبتا مناسبی داریم و باقیمانده آن را نیز در تلاش برای بازگشایی بخش دیگر ال‌سی چین هستیم تا بتوانیم کار را جلو ببریم.

خطیبی اضافه کرد: ال‌سی چینی در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود 13.6 میلیارد یوآن چینی بود که از این عدد تا کنون چهار میلیارد یوآن عملیاتی شده و ما بقی آن نیز در دستور کار قرار دارد و کارها در همین سطح در حال انجام است. برای ادامه فعالیت در این خط ریلی پیگیری‌های لازم برای بازگشایی باقیمانده ال‌سی مورد نظر در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون با همان ال‌سی چهار میلیارد یوآن گذشته عملیات اجرایی انجام شده است، گفت: از این به بعد نیاز داریم برای ادامه پروژه و پیشرفت بیشتر در آن، باقیمانده ال‌سی را بازگشایی کنیم که اقدامات لازم در این زمینه در دست پیگیری قرار دارد اما در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل همچنین درباره میزان پیشرفت فیزیکی خط ریلی سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان در بخش‌های مختلف و کل پروژه، اعلام کرد: حدود 58 درصد زیرسازی در محدوده قم تا اصفهان انجام شده و باید اصلاحاتی روی آن انجام شود که ممکن است ضریب پیشرفت فیزیکی آن را کاهش دهد. در اسکوپ نخست 14 درصد پیشرفت فیزیکی  داریم و این عدد در کل پروژه به حدود پنج درصد می‌رسد.

خطیبی با بیان اینکه پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان 410 کیلومتر بوده که 165 کیلومتر در مسیر تهران– قم و مابقی در بخش قم-اصفهان به طول 245 کیلومتر است، گفت: با توجه به اینکه می‌خواهیم از منابع تخصیص یافته شده هدفمند استفاده کنیم با توجه به اینکه زیرسازی قطعه قم-اصفهان انجام شده، ابتدا از این اسکوپ شروع خواهیم کرد اما به این معنا نیست که کاری در بخش تهران-قم انجام نمی‌شود.

تاخیر در زمان بهره‌برداری و اتمام به شرط تامین اعتبار

وی با تاکید بر اینکه همه تلاش‌مان را برای اتمام قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان به کار بسته‌ایم، افزود: گرچه در این پروژه‌ها نمی‌توان بازه زمانی دقیقی برای اتمام و بهره‌برداری مشخص کرد اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ساخت این خط ریلی  از سال 1393 در بازه زمانی پنج ساله برآرود شده است اما  فراز و نشیب‌ها و مشکلاتی داشت که تاخیر در آن به وجود آمده است.

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل با بیان اینکه نمی‌توان از هم اکنون آمار قطعی درباره میزان اعتبار مورد نیاز کل پروژه ارائه داد و در پایان کار امکان محاسبه هزینه‌ها و ارزش پروژه وجود دارد، ادامه داد: در این اسکوپ برنامه‌ریزی‌ها برای اتمام آن انجام شده و هر قدر که ال‌سی آن بازگشایی شود برای مراحل دیگر پروژه نیز برنامه‌ریزی کرده و عملیات اجرایی را متناظر با آن آغاز می‌کنیم.

خطیبی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه ریل مورد نیاز این پروژه از تولید داخلی تامین می‌شود یا از طریق واردات، اظهارکرد: با توجه به اینکه طرف چینی فاینانس این خط ریلی را تامین می‌کند، ریل و سایر تجهیزات مورد نیاز سهم طرف خارجی بوده و از آن طریق تامین خواهد شد اما از ریل ملی برای دیگر خطوط ریلی درحال ساخت استفاده خواهیم کرد.

وی درباره سرعت در نظر گرفته شده برای قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان با توجه به اظهارات وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس زیرسازی‌های صورت گرفته، از ابتدا سرعت 300 کیلومتر در ساعت برای این پروژه در نظر گرفته شده بود که اخیرا این سرعت به 250 کیلومتر کاهش یافت اما مجدادا با توجه به شرایط و تکنولوژی روز راه‌آهن پرسرعت در دنیا، آن را به همان سرعت 300 کیلومتر برگرداندیم و هم اکنون در حال اعمال تغییرات برای رساندن سرعت بهره‌برداری به این سرعت هستیم.

به گزارش تبسم مهر ، پیش‌ از این سعید رسولی معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، درباره این پروژه گفته‌ بود که پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم که امیدواریم به زودی حل و فصل شود. اما محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش اعلام کرد: موانع این پروژه برطرف و عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند