بزرگنمایی:
مدیرعامل شرکت راه آهن از تأکید معاون اول رئیس جمهور بر احداث پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان با سرعت ۳۰۰ کلیومتر بر ساعت خبر داد.
به گزارش تبسم مهر سعید رسولی در خصوص تداوم یا توقف احداث خط آهن قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان و سرعتی که برای سیر این قطار در نظر گرفته شده، تصریح کرد: طراحی اولیه این قطار، 300 کیلومتر بر ساعت بود که بعدا در یک مقطع زمانی تصمیم گرفته شد این سرعت به 250 کیلومتر بر ساعت کاهش داده شود.
وی ادامه داد: اخیرا وزیر راه و شهرسازی بار دیگر دستور داد تا هم سرعت 300 کیلومتر بر ساعت مد نظر باشد تا مزیتی که برای قطار سریع السیر وجود دارد که همان سرعت بالا و کم بودن زمان سیر آن است، رعایت شود. بنابراین در حال حاضر دستور کار برای اجرای روند احداث زیرساخت های ریلی قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان، 300 کیلومتر بر ساعت است.
رسولی در خصوص منتفی شدن اصل احداث یا عدم احداث پروژه قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان هم گفت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور اخیرا در جلسه ای که با مسئولان این پروژه در وزارت راه و سازمان برنامه و بودجه داشت، دستور اکید داد تا این پروژه تکمیل و نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز آن بررسی شود.
وی تأکید کرد: این پروژه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی دارد که کمتر از 10 درصد برآورد می شود اما در عملیات خاکی زیرسازی قطعه قم-اصفهان بالای 60 درصد پیشرفت دارد در قطعه تهران-قم هم اقداماتی شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت کاهش حجم بار ریلی عبوری از ایران و تلاش چینی ها برای دور زدن ایران برای انتقال بار از مسیری غیر از ایران برای ارسال به اروپا اظهار داشت: تعامل و همکاری چندجانبه کشورهای مسیر چین به ایران داریم و در فروردین امسال نیز توافق خوبی با طرف چینی هم در زمینه تعرفه سیر قطار از ایران و هم در زمینه مجوزهای سیر واگن های ایرانی در این مسیر داشتیم.
وی افزود: بنابراین با چینی ها برای تردد قطار در این مسیر همکاری داریم، طبیعتا ما و این کشورها به دنبال آن هستیم تا مسیر بهینه ای داشته باشیم تا هم زمان سیر کوتاه تر شده و هم تعرفه به گونه ای باشد که رقابتی شود و شرایطی فراهم کنیم تا صاحبان کالا، بار را با قطار حمل کنند.
مدیرعامل شرکت راه آهن در پاسخ به پرسشی در خصوص مسیری که با عبور از ایران، چین را به غرب آسیا وصل می کند یادآور شد: مسیر ریلی چین به ایران شامل تردد از ازبکستان، قزاقستان و ترکمنستان و سپس با عبور از مرز سرخس، وارد ایران می شود که در این مسیر، تردد قطارهای کانتینری با طرف چینی داریم.