بزرگنمایی:
- رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی خوزستان گفت: ۱۳۳ نقطه حادثه خیز در جاده های اهواز وجود دارد که برای رفع این نقاط ۸۶۰ میلیارد تومان نیاز است.
به گزارش تبسم مهر امید حاجتی شامگاه پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه اقتصاد مقاومتی خوزستان که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد با گرامیداشت هفته دولت، اظهار کرد: باید از کمک دولت در زمینه های مختلف توسعه ای، رفع عقب افتادگی های تاریخی و در حوادث و بلایای طبیعی اقدامات خوب و مصوبات تاثیرگذاری را برای استان تصویب کردند، تشکر کرد .
وی در خصوص وضعیت حمل و نقل در استان خوزستان افزود: در قسمت مسافر بیشترین جابه جایی توسط شبکه جاده ای انجام می شود و شبکه ریلی رتبه سوم را در این حوزه دارا است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه به اندازه وجود ظرفیت از شبکه ریلی استفاده نمی شود، تصریح کرد: شاخص های حمل و نقل جاده ای از نظر تن کیلومتر حمل و نقل کالای استان رتبه یک را در مشور دارد.
حاجتی در ادامه بیان کرد: اما در حوزه طول آزاد راه و کیفیت رتبه 15 کشوری را دارا هستیم.
وی با اشاره به اینکه در میزان تصادف های جاده های استان رتبه سوم را در کشور دارد، گفت: 133 نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد که بالغ بر 860 میلیارد ریال برای رفع تمام این نقاط نیاز است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان عنوان کرد: در راستای نزدیک شدت تناسب میزان بار با کیفیت جاده ها، پروژه های توسعه ای راه های شریانی استان با سرعت بیشتری انجام شود.
وی در خصوص حمل و نقل ریلی در استان اذعان کرد: ظرفیت اسمی ما در حمل و نقل ریلی 18 میلیون تن است در صورتی که ظرفیت واقعی 5 میلیون تن است و به همین دلیل نتوانستیم بخشی از بار ترافیکی جاده ای را به حمل و نقل ریلی انتقال دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان عنوان کرد: اولویت های ما در بحث حمل و نقل ریلی احداث خط آهن شیراز به اصفهان، بندر امام، شادگان و خرمسهر و شلمچه به بصره است.
حاجتی در ادامه گفت: خط آهن شلمچه به بصره تنها یک پل جز وظایف ایران است که با راه اندازی این خط توسعه خوبی در زمینه صادرات انجام می شود.
وی در خصوص وضعیت فرودگاه اهواز، گفت: متاسفانه فرودگاه اهواز با توجه به شرایط قرار گیری در مرکز شهر امکان و محدوده های نفتی امکان توسعه وجود ندارد.
وی با تاکید بر نیاز راه اندازی شهرک فرودگاهی اهواز در اتوبان ماهشهر- اهواز، افزود: فرودگاه دزفول برای صادرات محصولات کشاورزی، گل و گیاه ظرفیت خوبی است که در مرحله اخذ مجوز وجود دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان با بیان اینکه در سطح کشور استراتژی مشخصی در توسعه بنادر ندارد، عنوان کرد: به رغم برنامه های توسعه ای که کشور های حاشیه خلیج فارس به ویژه عراق دارد ما استراتژی در این راستا نداریم.