بزرگنمایی:
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: ترکیه و روسیه خیلی جدی به چین فکر میکنند ولی ما در ایران اهمیت گردشگران چینی را در حد رستوران و راهنمای چینیزبان تنزل دادهایم.
به گزارش تبسم مهر پس از آنکه ولی تمیوری ـ معاون گردشگری ـ اعلام کرد: برنامه جذب گردشگران چینی با وجود تلاشهایی که برای لغو روادید انجام شده است، بدون اعتبار مانده و مشکل بودجه دارد، محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ الزامیهایی که برای جذب پایدار و مستمر گردشگر از کشورهای هدف همچون چین ضرورت انجام دارد را در گفتوگو با ایسنا یادآور شد و تاکید کرد: جذب گردشگران چینی یک برنامه چند وجهی و فرابخشی است، این کاری نیست که فقط وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی بتواند انجام دهد.
وی به کمبود منابع مالی برای جذب گردشگر از بازارهای هدف مثل چین اشاره کرد و افزود: اعتبار مالی و ارزی یکی از مسائلی است که بدون آن قطعا کار زیادی در چین نمیتوانیم انجام دهیم که رفع و تامین آن در اختیار دولت و سازمان برنامه و بودجه است.
لاریجانی یادآور شد: افزایش خطوط پروازی داخلی و خارجی و ترانزیت و طراحی خطوط جدید به شهرهای گردشگرفرست چین در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. ابزار معرفی ایران در چین در دستان وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و صدا و سیما است. آمادهسازی فضای شهر به لحاظ نصب تابلو و علائم به زبان چینی همانند آنچه ترکیه و روسیه به خوبی برای جذب گردشگران چینی انجام دادهاند با شهرداریها است. آموزش فروشندگان در مجتمعهای تجاری، رستورانها، تاکسیها، هریک به عهده سازمان و صنف مرتبط است. آموزش شهروندی و جامعه میزبان برای مواجهه مناسب با اتباع چینی یک کار گروهی چند وجهی و فرابخشی است.
وی اضافه کرد: ایجاد صرافی، خدمات بانکی، بیمهای، ترانسفر و حمل نقل درون شهری، خدمات پزشکی و سایر به چینیها که به حداقل تسلط به زبان و فرهنگ چینی نیاز دارد، هر یک به عهده متولیان خودشان است.
مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: در این بین بخش بسیار کوچکی به نام هتل، راهنمای گردشگری و پکیج سفر توسط آژانسها و در اختیار این وزارت است که اگر درست هم انجام دهد به تنهایی متضمن ایجاد رضایت در گردشگر چینی و ایجاد موج تکاثری برای جلب گردشگران بعدی نخواهد بود.
او گفت: این تفکر و تصور که جذب گردشگر چینی را به هتل و رستوران چینی، تورلیدر چینیزبان و مقداری هم تبلیغات در چین یا شرکت در چهار پنج نمایشگاه محدود کرده، غلط است؛ چرا که به جوانب و پیچیدگیهای صنعت گردشگری توجه ندارد.
وی افزود: به طور مثال در مسأله تبلیغات، کشور رقیب ما ترکیه سالانه بیش از 50 رویداد فرهنگی در چین برگزار میکند و این یعنی هر روز در چین حضور دارد. یا سالانه بیش از 20 تور آشناسازی از چین به مقصد ترکیه برگزار میشود که ما حتی قادر به تامین یک مورد این رویدادها و تورهای آشناسازی نیستیم. یا در موضوع خدمات، روسیه مثال خوبی است. همه تابلوهای شهری، فرودگاهها، موزهها، پارکها، بیمارستانها و حتی زبان اپلیکیشنها و برچسب اقلام و اجناس تمام فروشگاههای خود را به زبان چینی طراحی و نصب کرده است. قطعا این کارها فقط توسط وزارت توریسم ترکیه یا روسیه انجام نشده، بلکه یک عزم ملی و یک کار جمعی بوده است.
لاریجانی بیان کرد: از همه فعالان و دلسوزان صنعت گردشگری خواهش میکنم توسعه صنعت گردشگری با چین یا هر جای دیگری را با طرح موضوعاتی نظیر نبود رستوران یا راهنمای همزبان گردشگر تنزل ندهند و همه جانبه نگر موضوع را بررسی کنند و همه آنچه را که برای این پروژه (جذب گردشگران چینی) لازم داریم را بیان کنند و مشارکت عمومی را مطالبه کنند.
چین جزو 20 بازار هدف گردشگری ایران محسوب میشود و از حدود یک ماه پیش مقررات لغو روادید به صورت یکطرفه برای اتباع این کشور به اجرا گذاشته شد. علیاصغر مونسان ـ سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ آمار داده که در سال گذشته 52 هزار چینی به ایران سفر کردهاند اما ایران با اجرای پروژه لغو یکطرفه روادید، یک برنامه پنج ساله برای جذب بیشتر گردشگران چینی دارد. او از هدفگذاری برای جذب یک درصد از گردشگران چینی در طول این برنامه پنج ساله خبر داده است. طبق اعلام وزارت توریسم چین، در سال 2018 نزدیک به 150 میلیون چینی به خارج از کشور سفر کردهاند. پیشبینی شده است که جمعیت گردشگران این کشور تا سال 2022 به 178 میلیون نفر برسد.