بزرگنمایی:
رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور گفت: ۴۷۳ هزار دانشآموز خارجی و پناهنده داریم که از این تعداد حدود ۴۴۳ هزار نفر تبعه افغانستان هستند.
به گزارش خبرنگار تبسم مهر :غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه 473 هزار دانشآموز اتباع خارجی و پناهنده داریم که حدود 443 هزار نفر اتباع افغانستانی هستند، اظهار کرد: این تعداد دانشآموز در 28 هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در سال 93 مبنی بر اینکه همه کودکان پناهنده در داخل ایران فارغ از اینکه اقامت قانونی دارند یا خیر میتوانند در مدارس ثبتنام کنند، گفت: نظام جمهوری اسلامی پذیرفته است که تمام فرزندان اتباع بتوانند به مدرسه بروند.
کریمی درباره تعداد فرزندان به مدرسه نرفته اتباع، گفت: مسؤولیتی در زمینه شناسایی نداریم؛ آمارهای رسمی نشان میدهد که نزدیک به یک میلیون پناهنده ثبت شده رسمی داریم که فرزندانشان هم در مدارس حضور مییابند اما آمار غیررسمی حاکی از دو میلیون تبعه غیرمجاز در کشور است.
رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر آمار رسمی را در نظر بگیریم باید 300 هزار دانشآموز اتباع داشته باشیم ولی ما اتباع غیرمجاز را هم ثبتنام میکنیم؛ سالهای قبل حدود 280 هزار دانشآموز اتباع داشتیم ولی بعد از دستور مقام معظم رهبری و مصوبه دولت 123 هزار دانشآموز غیرمجاز وارد مدارس شدند که با مجوز خاص وزارت کشور میتوانند تحصیل کنند.
وی با اشاره به اینکه مجموع کمکهای بینالمللی برای دانشآموزان پناهنده کمتر از دو درصد کل هزینهای است که صرف میکنیم در حالی که نرم جهانی این است که 50 درصد هزینهها را کمیسیاریای عالی پناهندگان یا سایر تشکلهای بینالمللی تأمین کنند، گفت: مجامع بینالمللی باید کمک کنند؛ ما به وظیفه خود عمل کردیم ولی آنها به وظیفه خود عمل نکردند؛ در حالی که مرتب در حال انعکاس موضوع به مجامع بینالمللی هستیم.
کریمی با بیان اینکه هر سال 10 تا 12 مدرسه از سوی کمیسیاریای عالی ساخته میشود ولی حجم کمکها محدود است، افزود: ایران تنها کشوری است که تمامی پناهندگان را در درون نظام آموزشی رسمی پذیرش میکند؛ حتی کشورهای توسعه یافته که ادعای حقوق بشر دارند، پناهندگان را در کمپها و اردوگاهها نگه میدارند.
وی درباره معوقات و مطالبات معلمان خارج از کشور نیز اظهار کرد: چندین موضوع و مفصل است؛ یکی مربوط به معلمانی که خارج از کشور هستند و تازه برگشتند یا هنوز آنجا هستند که پرداختی ما به آنها عقب افتاده است؛ عدهای هم سالهای 84 تا 94 رفتند و دیوان عدالت اداری رأی داده که 500 میلیارد تومان طلب دارند که باید تأمین اعتبار شود.
کریمی اضافه کرد: حدود 50 میلیارد تومان هم نقد و آماده است ولی مشکل از سوی بانک مرکزی است که باید این مبلغ تبدیل به ارز شود و فرایند پیچیدهایست اما در حال رایزنی برای حل مشکل هستیم.
همچنین حجت الاسلام اسماعیل آذرینژاد فعال فرهنگی مناطق روستایی نیز در این برنامه گفت: به روستاهایی در مناطق محروم می روم و واقعیت این است که عدالت آموزشی به معنای واقعی کلمه در آنجا وجود ندارد.مدرسه هایی وجود دارند که معلمش سرباز معلم است یا از نهضت سواد آموزی آمده یا دوره کافی ندیده و ضمن خدمت خوب نرفته است.
وی افزود: امروز به روستایی رفتم که بچه های کلاس چهارم و پنجمش سواد خواندن و عبارت خوانی نداشتند. چون معلم آموزش کافی نیدده تا عبارت خوانی یاد بدهد چه برسد به پرورش فکر و خلاقیت. بخشی از معلمان مناطق محروم توانایی لازم را ندارند.
آذری نژاد ادامه داد: کتاب درسی، تفکرمحور شده اما معلمان ما اینگونه نیستند. ریشه این مشکلات این است که در حاکمیت ما آموزش و پرورش حرف اول را نمی زند و مهمترین وزارتخانه اش آموزش و پرورش نیست و بهایی به آن نمی دهد و سرباز معلم به کلاس ابتدایی میفرستند. یک سرباز معلم چقدر توانایی دارند که درس ریاضی پایه ششم تدریس کند؟ هرکسی میتواند در این سیستم برود و معلم بشود بدون آنکه توانایی لازم را داشته باشد.
وی با تاکید برانکه باید به دانش آموزان ابتدایی توجه ویژه داشته باشیم گفت: در ساخت مدارس به دبیرستان امکانات میدهند اما مدارس ابتدایی خیر.
این فعال فرهنگی مناطق روستایی افزود: حاکمیت باید به آموزش و پرورش در مقطع ابتدایی برای روستاییان توجه ویژه داشته باشد و به معلم ها بها بدهد و معیشتشان را تامین کند. چرا معلمی باید احساس کند وقتی معلم ابتدایی شد دیگر نظارتی روی او نیست؟ وقتی دانش آموزی توان حداقل خوانی را ندارد اموزش و پرورش نباید روی معلم او نظارت داشته باشد؟