آخرین مطالب

برخی عدالت را یک فضیلت فردی معنا کرده اند دینی و مذهبی

برخی عدالت را یک فضیلت فردی معنا کرده اند

  بزرگنمایی:
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نوشت: برخی نظریه‌پردازان عدالت، عدالت را یک فضیلت فردی و نه لزوماً یک فضیلت اجتماعی معنا کرده‌اند.

به گزارش تبسم مهر سیروس امیدوار عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و پژوهشگر حوزه عدالت در نظریه‌ها و سیاست‌های اقتصادی در ادامه یادداشت قبلی، مطلبی نوشته که در ادامه از نظر شما می گذرد:

در نوشتار پیشین دو پرسش اساسی زیر در مورد معنای عدالت مطرح شد:

1) آیا اساساً لفظ عدالت می‌تواند واجد معنایی باشد؟

2) اگر لفظ عدالت واجد معنایی باشد، معنای آن را باید کشف کرد یا خلق؟

بحث شد که برای بررسی معانی مختلفی که برای لفظ عدالت پیشنهاد شده است لازم است معانی پیشنهادی به طریقی طبقه‌بندی شوند. پیشنهاد شد که چنین طبقه‌بندیی می‌تواند در سه گام صورت گیرد.

در نوشتار پیشین و در گام نخست، ‌معانی حقیقی و اعتباری عدالت و ارتباط بین آن‌ها بررسی شد. اکنون در ادامه، دو گام دیگر این طبقه‌بندی که به تفکیک معانی اعتباری عدالت اختصاص دارد تشریح می‌شوند:

ب) تفکیک بین عدالت فردی و عدالت اجتماعی و ارتباط بین این دو  

اگر توجه خود را بر معانی اعتباری عدالت متمرکز کنیم، از قدیم‌الایام دو معنای اعتباری متفاوت برای لفظ عدالت وجود داشته‌اند که عدم تفکیک آن‌ها از گذشته تاکنون منشاء مشکلات بوده است. از این دو معنای اعتباری عدالت می‌توان با عناوین عدالت فردی و عدالت اجتماعی یاد کرد. قبل از اشاره به این دو معنای اعتباری عدالت، لازم است به این نکته مهم توجه شود که در حالی که به نظر نمی‌رسد در مورد معنای حقیقی عدالت که در نوشتار پیشین مورد بحث قرار گرفت، فضیلت اخلاقی معنایی داشته باشد، عدالت در معانی اعتباریش، خواه فردی و خواه اجتماعی، نه صرفاً صفاتی خنثی؛ بلکه فضائلی فردی یا اجتماعی و گاهی برترین فضائل فردی یا اجتماعی محسوب شده‌اند.

با توجه به این نکته، اگر از عدالت فردی شروع کنیم می‌توان گفت برخی نظریه‌پردازان عدالت، عدالت را یک فضیلت فردی و نه لزوماً یک فضیلت اجتماعی معنا کرده‌اند. گرچه برای برای عدالت فردی معانی مختلفی پیشنهاد شده است، می‌توان آن را توانایی یک فرد در هماهنگ‌سازی بین قوای مختلف نفس معنا کرد، معنایی که عمدتاً ریشه در اندیشه‌های فیلسوفان یونان باستان بویژه افلاطون و ارسطو دارد. 

اما برای عدالت اجتماعی نیز معانی مختلفی پیشنهاد شده است که در اینجا به ذکر معنای مورد نظر رالز اکتفا می‌شود. رالز عدالت اجتماعی را چنین معنی می‌کند: مجموعه‌ای از اصول برای انتخاب از بین تنظیمات اجتماعی مختلف برای تعیین تقسیم برخورداری‌ها و تعهد به یک توافق در مورد سهم‌های توزیعی صحیح لازم است. این اصول، اصول عدالت اجتماعی هستند: این اصول شیوه واگذاری حقوق و تکالیف در نهادهای اساسی جامعه را مقرر کرده و توزیع مناسب منافع و مسئولیت‌های همکاری اجتماعی را تعریف می‌کنند.

حال پرسشی که به ذهن می‌رسد این است که چه ارتباطی بین عدالت فردی و اجتماعی وجود دارد؟ در اینجا فقط به ذکر این ارتباط از نظر افلاطون اشاره می‌شود. افلاطون بر این باور بود که هم فرد انسان و هم شهر، به منزله واحد سیاسی مستقل، از یک ساختار سه بخشی تشکیل می‌شوند و از نظر وی در صورتی هر دو ساختار، متناظراً از فضیلت عدالت برخوردارند که هر کدام طبق نظام ارزشی سلسله مراتبی پیشنهادی وی ساختار یافته باشند. از نظر وی این نظام ارزشی به ترتیب از حضیض به اوج در انسان شامل سه قوه شهوات، روان و عقل و در شهر شامل سه طبقه کارگران، جنگاوران یا نگهبانان و حاکمان حکیم است.

به نظر می‌رسد افلاطون بین سه قوه بخش سازنده انسان و سه طبقه سازنده شهر نه تنها یک تناظر وجودی؛ بلکه یک تناظر ارزشی قائل می‌شود. به این ترتیب نزد افلاطون عدالت اجتماعی به این معنی است که این نظام طبقاتی سر جای خود باشد، همان طور که عدالت فردی به این معنی است که اولاً هر فرد جایگاه خود در این نظام طبقاتی بشناسد و ثانیاً از آن جایگاه راضی باشد، به خصوص فردی که در جایگاه طبقاتی پایین‌تری قرار دارد هوس ارتقاء به جایگاه بالاتر را به روان و عقل خود راه ندهد.

ج) تفکیک بین نظریه‌های مختلف عدالت اجتماعی

اما نظریه عدالت اجتماعی افلاطون که به اختصار مورد اشاره قرار گرفت تنها نظریه عدالت اجتماعی موجود نیست و نظریه‌های عدالت اجتماعی دیگری نیز وجود دارند. در اینجا در گام سوم طبقه‌بندی که به تفکیک بین نظریه‌های مختلف عدالت اجتماعی اختصاص دارد به ذکر یک طبقه‌بندی اکتفا می‌شود. مبنای این طبقه‌بندی این است که آیا مبنای ارزشی مورد قبول نظریه‌پرداز عدالت، اصالت فرد اخلاقی است یا اصالت جمع اخلاقی. می‌توان با تشریح مفهوم این دو اصطلاح نشان داد که این دو مبنای ارزشی ناسازگارند. اگر چنین باشد می‌توان نظریه‌های عدالت اجتماعی را در دو طبقه زیر قرار داد:

1) نظریه عدالت مطلوبیت‌گرا: عدالت به مثابه حداکثرسازی مجموع مطلوبیت‌های افراد یک جامعه که یک نظریه مبتنی بر اصالت جمع اخلاقی است که به ویژه ریشه در اندیشه‌های جرمی بنتام (1832-1748) دارد.

2) عدالت به مثابه انصاف جان رالز که یک نظریه مبتنی بر اصالت فرد اخلاقی است و به ویژه ریشه در اندیشه‌های ایمانوئل کانت (1804-1724) دارد.

می‌توان نشان داد نظریه عدالت افلاطون در اساس نظریه‌ای مبتنی بر اصالت جمع اخلاقی است.

خوانندگانی که علاقه‌مند به پیگیری این مباحث هستند می‌توانند به نوشته های نگارنده مراجعه کنند.  


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند