بزرگنمایی:
جلسه مشترک معاونت امور زنان و خانواده و سرپرست وزارت آموزش و پرورش با هدف بررسی راه های بهبود وضعیت آموزشی دانش آموزان دختر برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری تبسم مهر، معصومه ابتکار در جلسه مشترک با سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با تاکید بر آمادگی معاونت زنان برای همکاری مشترک با آموزش و پرورش به منظور بهبود شرایط دانش آموزان دختر، گفت: تحقق عدالت جنسیتی در سرلوحه و اولویت های برنامه های معاونت امور زنان قرار دارد و در این راستا برقراری عدالت جنسیتی در بخش آموزش، یک تعهد اخلاقی و قانونی است لذا همه باید نسبت به تحقق شاخص های عدالت جنسیتی در حوزه های مختلف توجه جدی داشته باشند.
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور توجه به ورزش دختران در محیط مدرسه و نشاط و شادمانی دانش آموزان را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: ورزش از جمله شاخص های بهبود وضعیت زنان و دختران در آموزش و پرورش محسوب می شود و در این زمینه، موضوع مناسب سازی فضای آموزشی و ورزشی دختران در محیط مدرسه از اهمیت ویژه ای برخوردار است که همه باید در این حوزه کمک و همکاری کنند.
ابتکار همچنین با تاکید بر اهمیت توجه به مسئله گفت و گو بین نسلی و مهارت های ارتباطی گفت: برای حرکت در این مسیر آموزش مربیان و مشاورانی که به خوبی ابعاد مختلف موضوع گفت و گو بین نسلی را درک کرده باشند از اهمیت و اولویت برخوردار است چرا که چنین مربیانی می توانند آن را بدرستی به دانش آموزان منتقل کنند.
باید بر توانمند سازی زنان تمرکز کنیم
در این جلسه سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود نیمی از دانش آموزان کشور را دختران تشکیل می دهند و بیش از 50 درصد معلمان و نیروهای شاغل در این وزارتخانه نیز بانوان هستند، گفت: با این وصف اگر قرار است اتفاق بزرگی در حوزه زنان رخ دهد مطمئن باشید که کانون آن آموزش و پروش است.
وی افزود: با توجه به اینکه یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران ایجاد تحول در حوزه زنان بود ما به این نتیجه رسیدیم که باید بر توانمند سازی زنان تمرکز کنیم و با همین رویکرد امروز شاهد موفقیت های چشمگیر بانوان هستیم و آنها در بسیاری از زمینه ها از آقایان نیز پیش افتاده اند.
حسینی تصریح کرد: متاسفانه به میزانی که این توانمند سازی محقق شده است فرصت آفرینی نکرده ایم و اگر این را به عنوان یک واقعیت نپذیریم شاهد هیچگونه تحولی نخواهیم بود. ضمن اینکه برای این فرصت آفرینی رویکرد اصلی عدالت جنسیتی خواهد بود.
وی پوشش تحصیلی، نرخ جذب جمعیت پایه تحصیلی به تفکیک جنس، نرخ باسوادی، نرخ ترک تحصیل به تفکیک جنس و میزان برخورداری دانش آموزان از اردوگاه ها و مراکز تربیتی را از جمله شاخص های عدالت جنسیتی در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: در پژوهشی که حدود ده سال پیش با رویکرد بررسی کلیشه های جنسیتی در کتاب های درسی تمام مقاطع تحصیلی انجام دادم متوجه شدم که 70 درصد کتابها به لحاظ تصاویر، اسامی، پدید آورندگان، نقش های کلیدی و ابزاری و بسیاری از موارد دیگر مردانه است و امروز رویکرد ما به گونه ای است که این شاخص را کاهش دهیم و مترصد هستیم تا بخشنامه دولت مبنی بر واگذاری حداقل 30 درصد از پست های کلیدی به بانوان را در این وزارتخانه نیز عملی کنیم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: در بحث بازماندگی از تحصیل، مسائل فرهنگی نقش مهمی را ایفا می کند و ما برای حل چنین معضل باید تمرکزمان را بر شناسایی این افراد در درجه نخست و متقاعد کردن آنها بر ادامه تحصیل در مرحله بعد قرار دهیم.
حسینی در ادامه گزارشی از اقدامات وزارت آموزش و پرورش در راستای توانمند سازی دانش آموزان دختر به ویژه در حوزه های آموزشی، بهداشتی و آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی، خانوادگی و اجتماعی ارائه کرد.