بزرگنمایی:
سرعت رشد اپلیکیشن و یا سایتهای سفر اگرچه در ایران کم است اما همین تکنولوژی باعث کاهش میزان مراجعه گردشگران به آژانسهای گردشگری شده تا جایی که معلوم نیست این آژانسها تا چند سال عمر دارند.
به گزارش تبسم مهر
گرفتن مجوز برای داشتن یک آژانس مسافرتی کار سختی نیست. میتوان یک دفتر داشت و چند نفر را مشغول به کار کرد و تور گردشگری خارجی و یا بلیت هواپیما و قطار فروخت.
از این دست آژانسهای مسافرتی در جایی مانند خیابان استاد نجات الهی که بورس آژانسهای گردشگری است، کم نیست. افرادی پشت میز نشستهاند که به گردشگران خدماتی مانند ویزا، فروش بلیت و یا تور گردشگری میدهند. بیشترین راه درآمد آژانسهای مسافرتی هم همین فروش بلیت و ویزاست. ویزایی که با یک دعوت نامه معتبر برای گرفتن شینگن حل میشود و البته به مسافر یادآوری میکنند که اگر ریجکت شوید نباید به آژانس معترض باشید. بابت همین ویزا نیز مبالغ زیادی از مسافران گرفته میشود.
تا همین چند سال پیش مسافران حتی برای خرید یک بلیت قطار به آژانس مراجعه میکردند و یا اینکه میخواستند بدانند در چه تاریخی میتوانند سفر هوایی ارزانتری داشته باشند چک کردن این تاریخها توسط اپراتور محدود بود. اپراتور دفاتر مسافرتی حوصله چک کردن تاریخهای متعدد را برای مسافر نداشت اما اکنون سایتهای اینترنتی این امکان را دارند که مسافر بتواند بدون محدودیت تاریخهای متعدد سفر را چک کند و در نهایت یک بلیت ارزان برای سفرهای هوایی و یا زمینی پیدا کند.
در بخش مربوط به هتلها نیز این امکان وجود دارد که مراکز اقامتی ایرانی و داخلی توسط کاربر اینترنت به درستی مورد بررسی قرار گیرد. نظر مسافران دیگری که در آن مکانها اقامت کردهاند خوانده و تمام امکانات آن قبل از اقامت توسط مسافر انتخاب شود.
بسیاری از این دسترسیها توسط اپراتور به مسافری که به آژانس مسافرتی مراجعه کرده، داده نمیشود به همین دلیل مسافران ترجیح میدهند خودشان این اقدام را انجام دهند. تنها چند آژانس مسافرتی هستند که میتوانند تور گردشگری به مسافران ارائه کنند که هم ارزانتر از خرید جداگانه بلیت رفت و برگشت و هتل باشد و هم دارای کیفیت مناسبی داشته باشد.
در کشورهای خارجی دیگر آژانس به آن معنی که در ایران کاربرد دارد مطرح نیست. چون حتی سایتهای ارائه خدمات سفر آنها از سایتهای ایرانی سفر در کشورمان فعالتر و به روزتر هستند و کاربر در مدت کوتاهی میتواند بیشترین اطلاعات سفر را دریابد حتی سرویس گوگل مپ به راحتی به مسافران خارجی اطلاعاتی درباره مسیرها و جاذبههای گردشگری میدهد. سایتهای تاریخی آنها نیز هر کدام اطلاعات زیادی در فضای مجازی به روز کردهاند و کم کم نقش راهنما را هم کمتر میکنند.
اما آژانسهای مسافرتی در خارج از کشور به طور یقین حذف نشده و نمیشوند. در واقع کارکرد آنها تغییر کرده است. یعنی به جای اینکه چند نفر بنشینند و کار سایتهای گردشگری را برای مسافر انجام دهند برای مسافران برنامه ریزی سفر انجام میدهند. فروش تور و یا پکیج سفر به مسافران عمده ترین کاری است که آنها میکنند. خیلی از این دفاتر ایجاد شدهاند تا بتوانند در حوزه ورود گردشگر و یا تعامل با آژانسهای بزرگ کشورهای دیگر فعالیت کنند. تورهای هدفمند و تخصصی عمده فعالیتی است که آنها انجام میدهند. برخی دیگر تنها در حوزه ارائه راهنما به گردشگران و یا تعریف تورهای شهرگردی فعال میشوند.
در ایران نیز تعطیلی بسیاری از دفاتر مسافرتی و یا تعدیل نیروی انسانی آنها نشان میدهد که عمر کاری این دفاتر به شکل 60 سال پیش دیگر جوابگو نیست و باید به تغییر عمده در آنها رسید.
هر چند که این تغییر به مذاق خیلی از آژانسهای قدیمی خوش نمیآید چرا که خواهان تغییر نیستند و هر زمان یک استارت آپ و یا سایت جدید روی کار میآید آنها در مقابل این پدیده جدید گارد گرفته و میخواهند با آن مخالفت کنند اما به واقع در آینده نزدیک آنها مجبور به حذف و یا تغییر عملکرد خواهند شد.