بزرگنمایی:
یک پژوهشگر در عرصه گردشگری دینی قم را دومین شهر گردشگری مذهبی ایران و پایگاه ایدئولوژی تشیع دانست و گفت: این ظرفیت مطلوبی برای جذب گردشگران غیرمسلمان است.
به گزارش تبسم مهر حجت الاسلام سید مصطفی میرفندرسکی شامگاه سهشنبه در نشست هفتگی بنیاد قم پژوهی که با موضوع «قم؛ قطب گردشگری مذهبی» با حضور فعالان گردشگری و اعضای قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، بیان کرد: گردشگری مذهبی صنعتی است که در حال حاضر در کشور به عنوان ظرفیتی برای معرفی ارزشها، عقاید و فرهنگ شناخته شده است و میتوان برای آشنایی گردشگران با مکتب اهل بیت (ع) و همچنین معماری ایرانی و اسلامی از آن بهره برد.
وی افزود: حتی مسیحیت و یهودیت هم برای این نوع گردشگری برنامهریزی کلانی داشته و اکنون در حال طبقه بندی این نوع گردشگری هستند ولی در شهر قم با این همه ظرفیت هنوز آن طور که باید و شاید خوب کار نکردیم باید زیرساختهای شهری قم هم طراز با گردشگری ارتقا یابد.
بهرهگیری مطلوب از گردشگری مذهبی برای مقابله با سیاه نمایی دشمن
این دانشجوی دکتری در رشته مطالعات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: گردشگری مذهبی بسیار حساس است و باید طوری برنامهریزی شود تا در رسانههای دشمن علیه افکار و عقاید تشیع سیاه نمایی نشود.
وی اظهار داشت: اکنون قم مقصدی برای گردشگران غیر مسلمان است حتی خود توریستها هم میدانند سفر به قم حساسیتهایی را دارد لذا اگر با خاطره خوبی از قم بروند میتوانند مبلغ خوبی برای گردشگران دیگر برای حضور در این شهر باشند.
حجت الاسلام میرفندرسکی افزود: برای بهرهگیری بهتر از این نوع گردشگری دو نکته را مد نظر داشته باشیم؛ قم مقصد و قطب گردشگری مذهبی است نه زیارتی و این نوع گردشگری تنها به زیارت از بارگاه کریمه اهل بیت (ع) و مسجد جمکران ختم نشود در این شهر جلوههای خوبی برای گردشگری مذهبی وجود دارد حتی میتوان از ظرفیت جامعه المصطفی هم استفاده کرد.
به گفته این پژوهشگر، وقتی گردشگر خارجی با برنامهریزی منسجمی وارد قم شود و با مهماننوازی و معرفی مطلوب جاذبهها و همچنین عقاید تشیع و حقیقت آن روبرو شود میتوان با سیاه نمایی رسانههای غول دشمنان مقابله کرد.
وی بیان کرد: باید برای بهرهگیری از گردشگری مذهبی رویکرد شهر قم مشخص باشد مسئولان برای بالا بردن این ظرفیت زیرساختهای گردشگری و شهری را ارتقا دهند و باید خلاقیت و ایده داشته باشیم؛ ایدهای که به بومی سازی این نوع گردشگری مختص شهر قم ختم شود و اهداف نهادها و دستگاههای اجرایی مرتبط مانند شهرداری و استانداری و میراث فرهنگی در یک خط باشد موازی کاری ممکن خدشهای بر این گردشگری وارد کند.
نبود مدیریت یکپارچه در گردشگری قم
در ادامه این نشست یک فعال گردشگری گفت: قم دغدغه مدیریت گردشگری دارد در این استان 22 سازمان مستقیم و غیر مستقیم با گردشگری ارتباط دارند اما بازخورد خوبی نداشته و موازی کاری دارند چندین استاندار و مدیر اجرایی تغییر کردند در حالی که شعار همه این مدیران توسعه گردشگری مذهبی بوده و تنها به آمار و ارقام ختم شده است.