بزرگنمایی:
قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم با اشاره به ظرفیتهای بالای قم در زمینه گردشگری، گفت: باید از ظرفیتهای مطلوب بخش خصوصی در زمینه توسعه گردشگری قم استفاده شود.
به گزارش تبسم مهر سید رسول موسوینژادیان شامگاه سهشنبه در نشست هفتگی بنیاد قم پژوهی که با موضوع «قم؛ قطب گردشگری مذهبی» با حضور فعالان گردشگری و اعضای قم پژوهی در مؤسسه آموزش عالی طلوع مهر برگزار شد، گفت: در حوزه آسیب شناسی گردشگری مذهبی قم باید گفت مشکل مدیریتی و ساختاری وجود دارد.
وی افزود: با توجه به وجود معاونت امور زائران در استانداری قم ولی در زمینه گردشگری مذهبی هنوز ورود خوبی نداشتهایم و خروجی مطلوبی هم نداشتیم و مشکلات را پاس کاری کرده و حتی در ارائه آمار مسافران نوروزی هم دستگاههای مرتبط انسجام ندارند.
رئیس مرکز نوآوری گردشگری قم با بیان اینکه مهمترین اولویت توسعه قم گردشگری مذهبی است و در سندهای بالادستی و افقهای 1404 چشم اندازی برای این نوع گردشگری در نظر گرفته شده است، گفت: باید بخش خصوصی وظیفه خود را به درستی انجام دهد و دستگاههای دولتی تنها در این زمینه ناظر باشند.
ضعف دومین شهر گردشگری مذهبی در زمینه اطلاعرسانی
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حالی که گردشگری مذهبی بیشترین ظرفیت توسعه استان است، در این زمینه مشکلات جدی داریم و این شهر مذهبی را آن طور که باید برای گردشگران معرفی نکردیم.
موسوی نژادیان با تأکید بر اینکه فعالان گردشگری در زمینه معرفی این ظرفیتها از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند، گفت: در بحث برگزاری رویدادها ورود نداشتیم در حالی که در بعضی شهرها و حتی روستاهای کشور به خاطر همین رویدادها جهانی شدند.
وی با بیان اینکه میتوان در روز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم این روز را روز قم نامید و برنامهها و جشنوارههای مختلف فرهنگی برگزار کرد، گفت: از لیدرهای گردشگری هم میتوان برای حضور گردشگران در قم هم بهرهمند شد و گردشگری مذهبی میتواند عاملی برای معرفی ظرفیتهای دیگر گردشگری قم باشد ولی ما هنوز هم در بهرهگیری از گردشگری مذهبی ماندهایم.
قائم مقام دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم افزود: در معرفی ظرفیتها و جاذبههای این استان حرفهای وارد نشدیم و نه حاضریم از کشورهای دیگر و حتی از استانهای مجاور خود الگوگیری کنیم؛ در حوزه اطلاعرسانی خیلی ضعف داریم در حالی که گردشگران خارجی بعضاً ذهنیت مختلفی از شهر قم دارند و باید این ذهنیت را با معرفی مطلوب این شهر تغییر دهیم.
وی گفت: در معرفی ظرفیتها تولید محتوا نداریم باید در شهر قم کیوسکهای اطلاعرسانی برای معرفی بهتر قم در سطح شهر ایجاد شود.