بزرگنمایی:
بررسی روند تغییرات نرخ کالاها و خدمات در اردیبهشت ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد که نرخ خوراکی ها ۸۱.۷ درصد،دخانیات ۱۱۹.۶ درصد،مسکن ۲۵.۴ وحمل و نقل ۶۲.۴ درصد با رشد مواجه شده است.
به گزارش تبسم مهر گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به اردیبهشت ماه نشان میدهد، نرخ گروه خوراکیها و آشامیدنیها، نسبت به فروردین ماه کاهش 0.8 درصدی داشته در حالی که نسبت به اردیبهشت ماه سال قبل رشد 81.7 درصدی یافته است.
در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به فروردین ماه برای نان و غلات 7.4 درصد، ماهیها و صدف داران 0.9 درصدی، شیر، پنیر و تخم مرغ 0.7 درصد، روغنها و چربیها 3.4 درصد، میوه و خشکبار 0.4 درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی 14.5 درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه 4.2 درصد بود.
در این گروه نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها 5.3 درصد، خوراکیها یک درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان 6.1 درصد و سبزیجات 10.7 درصد با کاهش مواجه شده است.
البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشم گیری مواجه بوده است؛ به گونهای که به ترتیب برای خوراکیها 82.3 درصد، نان و غلات 36.7 درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها 101.5 درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان 100.7 درصد، ماهیها و صدف داران 107.1 درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ 47 درصد، روغنها و چربیها 56.1 درصد، میوه و خشکبار 112.6 درصد، سبزیجات 136.2 درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی 85.8 درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه 69 درصد رشد را شاهد بودیم.
از سوی دیگر، نرخ دخانیات نیز نسبت به فروردین ماه 1.3 درصد و نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته، 119.6 درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد 3.5 درصدی نسبت به فروردین ماه سال جاری و رشد 60.8 درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته مواجه بوده است.
گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها به طور کلی رشد یک درصدی نسبت به ماه قبل و رشد 25.4 درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن 06 درصد نسبت به فروردین ماه و 24.9 درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.
قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به فروردین ماه سال جاری و اردیبهشت ماه سال گذشته به ترتیب با رشد 4.4 درصدی و 83.2 درصدی رو به رو بوده است. در عین حال، بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب 1.8 و 7.8 درصد نسبت به فروردین ماه و 28.6 و 62.4 درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته رشد داشته است.
همچنین گروه تفریح و فرهنگ و ارتباطات به ترتیب با رشد 4.9 درصد و 1.1 درصد نسبت به فروردین ماه و 75.7 درصد و 36.7 درصد نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته مواجه بوده است.