بزرگنمایی:
یک مقام مسئول با بیان اینکه سراوان و مهرستان هنوزدرگیر قاچاق سوخت هستند، گفت: تا وقتی نیاز افغانستان و پاکستان از راه قانونی تامین نشود،دیوار مرزی هم بکشیم باز هم شاهد قاچاق سوخت خواهیم بود.
به گزارش تبسم مهر محمد محبی در خصوص وضعیت قاچاق سوخت از استان سیستان و بلوچستان در سال 97، اظهار داشت: اقدامات ما در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت هدفمند بوده و سامانه کنترل نفتکشها در 5 گلوگاه استان راه اندازی شده است که قابلیت تشخیص هرگونه فرآورده نفتی که به صورت تانکری میخواهد وارد سیستان و بلوچستان شود را دارد و دستگاههای نظارتی در گلوگاههای استان به تمام اطلاعات محموله دسترسی دارند.
دبیر کمیسیون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان سیستان و بلوچستان افزود: از دو ابزار دیگر نیز در بحث کشفیات استفاده کردیم که یکی از این ابزارها، فرآورده یابی است که توسط یک مخترع ایرانی ساخته شده است.
کشف 14 میلیون لیتر فرآورده نفتی در 97
وی ادامه داد: میزان کشفیات در 11 ماهه سال 97، 14 میلیون لیتر بود که نسبت به سال 96، رشد 61 درصدی داشته است.
محبی در خصوص قاچاق با ماشین و موتور نیز، گفت: برایی جلوگیری از تداوم این روند اقداماتی را باید متولیان استان سیستان و بلوچستان و اقداماتی را باید مسئولان وزارت نفت انجام دهند.
وی افزود: وزارت نفت باید در خصوص کارتهای سوخت برای کلیه ناوگان به خصوص بنزین زودتر تصمیم بگیرد. باید کارت هوشمند خودروهای شخصی آماده شود تا دیگر کارت مهاجر در استانهای مرزی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و رضوی نداشته باشیم. البته ما در سیستان و بلوچستان 165 هزار کارت مهاجر را ابطال کرده ایم.
90 نفر به دلیل برخورد با ماشینهای سوخت کش قاچاق جان خود را از دست دادند
محبی گفت: با کم کردن سهمیه به 200 لیتر هیچ اتفاقی نمیافتد چرا که مساحت سیستان و بلوچستان زیاد است و 11 درصد مساحت کشور را شامل میشود از این رو افراد برای طی کردن مسیرهای طولانی داخل استان مجبور به استفاده از کارت مهاجر میشوند.
این مقام مسئول به ضررهای جانی ناشی از قاچاق با ماشین و موتور اشاره کرد و گفت: در سال 97، در حوزه تصادفات بیش از 90 نفر ناشی از برخورد با ماشینهای سوخت کش بوده، جان خود را از دست داده اند و پیکر این افراد نیز به دلیل سوختگی کامل از بین رفته است.
تداوم قاچاق سوخت در صورت عدم تأمین نیاز افغانستان و پاکستان
وی با بیان اینکه دستگاههای امنیتی معابر را انسداد میکنند، گفت: متأسفانه شهرستانهای سراوان و مهرستان درگیر قاچاق سوخت هستند. اگر سیاستهای جدید ستاد برای فروش سوخت مرزنشینان را اعمال کنیم میتوانیم هم نیاز کشور مقابل را تأمین کنیم و هم از قاچاق جلوگیری کنیم.
محبی افزود: نکته اساسی در بحث قاچاق «عرضه و تقاضا» است تا زمانی که بیشتر تأمین سوخت پاکستان و افغانستان از محل قاچاق فرآورده است هر چقدر هم معابر را انسداد کنیم و دیوار مرزی بکشیم باز هم قاچاق ادامه خواهد یافت از این رو باید تأمین نیاز کشورهای همسایه را از راه قانونی پی بگیریم.
آمار کشفیات کالاهای هدف در 11 ماه سال 97 در استان سیستان و بلوچستان