در همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی مطرح شد
پذیرش کشتیهای نسل جدید و غولپیکر از مهمترین چالش بنادر کشور است
همایش ها و جشنواره ها
بزرگنمایی:
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اشاره به مهمترین اقدامات در این حوزه در دو بخش اجرایی و مدیریت یکپارچه، خاطر نشان کرد: مهمترین چالش بنادر کشور در حال حاضر قابلیت پذیرش کشتیهای نسل جدید و غول پیکر است.
تبسم مهر به نقل از ایسنا، محمد راستاد امروز در سیزدهمین همایش بینالمللی سواحل، بنادر و سازههای دریایی
با اشاره به این که در زمینه مهندسی دریایی و احداث سازههای دریایی جزو
کشورهای خودکفا محسوب میشویم، اظهار کرد: مرحله سوم توسعه کانتینری بندر
شهید رجایی که از اول امسال آغاز شده، با 1400 متر اسکله و ظرفیت 80
میلیون تونی در حال انجام است.
وی توسعه بندر چابهار از 20 میلیون تن به 80 میلیون تن را نیز یادآور شد و افزود: مهندسی دریایی با چالشهای زیادی روبرو است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یکی از مهمترین چالشهای این صنعت را قابلیت پذیرش کشتیهای mega size در بنادر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بین بنادر در دنیا برای دست یافتن به چنین ظرفیتی رقابت وجود دارد.
راستاد همچنین چالشهای صنعت کشتیرانی را تعهد جهانی به کاهش
تولید گاز گلخانهای در حمل و نقل دریایی و نیز ضرورت کاهش سولفور سوخت
کشتیها به زیر 1.5 درصد برشمرد.
وی اقدامات مهم سازمان دریانوردی در حوزه مهندسی بنادر به
خصوص سواحل مکران را پروژههای اجرایی از جمله احداث 15 موجشکن چند
منظوره پایه، در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و برنامهها برای
توسعه بنادر جاسک و سیریک و نیز مدیریت یکپارچه عنوان کرد و توضیح داد: در
این خصوص میتوان به شبکه پایش نور، استقرار موج نگار، سامانه جزر و مد
سنج، هواشناسی و سامانه هشدار سونامی و توفانهای حارهای اشاره کرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پایان ابراز امیدواری
کرد طرح مدیریت یکپارچه ساحلی که در استان هرمزگان اجرایی شده است، مشمول
سایر استانها میشود.