گزارش کامل فارس از نشست هماندیشی طرح کلان اقتصاد مقاومتی در وزارت علوم
تیم ملی علمی کشور به دنبال اثربخشی دانشگاهها در جامعه/ بررسی ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - نشست هماندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی صبح امروز با محوریت ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
تبسم مهر - نشست هماندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی صبح امروز با محوریت ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، نشست هماندیشی پروژه اقتصاد مقاومتی صبح امروز با حضور وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها با محوریت ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه برتر کشور به تراز بینالمللی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.
در این نشست منصور غلامی وزیر علوم گفت: ما در داخل با شرایط جدید رو به رو هستیم و در بخش ملی باید پژوهشگاهها و دانشگاه ها، ماموریتهای ملی را هم مورد توجه قرار دهند و نکته دیگر اینکه نقدهایی که به عملکرد حوزههای آموزشی و پژوهشی میشود، گاهی با نگاه سطحی به عملکرد اساتید و حتی مدیران، ممکن است تکرار شود.
غلامی ادامه داد: عدم تامین نیاز فنی و کارشناسی جامعه، نوعی نادیده گرفتن دانشگاه هاست. اینکه چهل سال فعالیت آموزش عالی که بیشتر مسئوولان بالادستی از همین دانشگاهها فارغ التحصیل شدند را نادیده بگیریم، اشتباه است.
وزیر علوم با بیان اینکه تراز جهانی دانشگاهها را حتما با شاخصهای تعریف شده مد نظر قرار میدهیم اظهار داشت: نقشه راه را نیز تعریف کرده ایم و به توفیقات و عدم توفیق ها،چالشهای پیش رو و راه حلها هم خواهیم پرداخت.
غلامی افزود: ما در بحث ارتقای جهانی حتما باید به جایگاه تراز علمی توجه کنیم و اینکه تاکنون در چه شرایطی بودهایم و در آینده چقدر دانش آموخته اخلاق مدار میتوانیم تربیت کنیم.پروژه ارتقای دانشگاهها به سطح جهانی مورد سوال افراد مختلف از درون و بیرون دانشگاه هاست و ما باید پاسخ مناسبی برای این سوالات داشته باشیم.
* هزینه تحصیل در ایران 10 تا 20 برابر است
همچنین مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم نیز گفت: سیاست ما حمایت از کالای ایرانی است و محصول دانشگاه هم که نیروی انسانی است باید در این سیاست قرار گیرد. به گفته امام خمینی دانشگاه کارخانه انسان سازی است که ما بر اساس این فرموده امام به دنبال فرهنگ سازی و سپس به دنبال محصول محوری هستیم.
وی گفت: هزینه تحصیل در ایران 10 تا 20 برابر ارزانتر از سایر کشورهاست ولی دانش آموختههای باارزشتری تحویل میدهیم اما آنان را ارزان به دست بهره بردار میرسانیم.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه پروژه ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی کشور به تراز بین المللی یکی از چهار پروژه اقتصاد مقاومتی بود که به حوزه معاونت آموزشی وزارت علوم ارائه شد و از دو سال گذشته در این خصوص فعالیتهای زیادی انجام شد و برای تمام دانشگاهها و مراکز پژوهشی در پیوستن به این طرح دعوت نامه ارسال شد گفت: براساس شاخصهای موجود، 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برای قرار گرفتن در این برنامه انتخاب شدند و پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی نیز به این طرح اضافه شدند.
شریعتی نیاسر ادامه داد: در این رابطه تاکنون 90 جلسه کارگروه پروژه، 30 جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه تشکیل شده و همچنین منابع غنی برای آن تهیه و تدوین شده است. همچنین از دانشگاهها درخواست شد که یک درصد از اعتبارات هزینه ای و سه تا پنج درصد از درآمدهای اختصاصی را به حمایت از این پروژه اختصاص دهند و نیز سه جلسه جهت روشهای ارتقای علوم انسانی در این جلسات برگزار شد.
معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: یکی از عوامل موثر پیشبرد اهداف طرح مذکور، اهداف پروژه ارتقای 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز بین المللی، تأمین اعتبار کافی است. پیشنهاد ما اختصاص 400 میلیارد تومان سالانه برای این پروژه بود که بنا به دلایلی تأمین نشد.
سمنانیان مشاور وزیر علوم گفت: مطرح کردن مبحثهای نظری در کنار مسائل روزمره بسیار مهم است. با دولتهای با سلایق مختلف نباید استمرار مباحث علمی دچار وقفه شود.
وی با اشاره به اهمیت مقطع دکتری در آموزش عالی گفت: رصد وضعیت دانشآموختگان دکتری برای ناسا و دیگر ملل دنیا بسیار مهم است، آنها معتقدند اگر این کار صورت نگیرد، این خطر وجود دارد که بهترین و باهوشترین دانشجویان ما از کشور بروند و در رشد کشور خودمان سهمی نداشته باشند. از این رو به دانشآموختگان دکتری بسیار توجه میکنند.
در ادامه این نشست محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه کشور ضرورت ارتقای دانشگاهها به تراز بینالمللی را احساس کرده است، گفت: در ابتدا ما باید بدانیم هدف از اجرای این پروژه چیست، اگر هدف این است که دانشگاه ایران در ردهبندی یا جایگاه بالای نظامهای بینالمللی قرار بگیرد، معنی این مسئله آن است که ما شاخصهای این نظامها را در نظر بگیریم، اگر هدف این است که یک نظام جدید در کشور ابداع کنیم، طبیعی است که باید برای خودمان شاخص قرار دهیم، اما اگر میخواهیم نقش دانشگاهها را در کشور افزایش دهیم، باید برای اثربخشی دانشگاهها برنامهریزی کنیم.
* وزارت علوم به دنبال اثربخشی دانشگاهها ست
در ادامه علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیر، پروژه اقتصاد مقاومتی وزارت علوم را برای آموزش عالی بسیار مفید دانست و گفت: وزارت علوم در این پروژه به دنبال اثربخشی پروژههاست که رتبهبندی بینالمللی دانشگاهها باید یکی از نتایج دستیابی به این هدف باشد
وی افزود: نباید تمام کارکرد دانشگاه برای چاپ مقاله باشد، بلکه برای ورود به عرصههای بینالمللی بسیار باید کار کنیم.
خاکی صدیق افزود: ما از شرایط اولیه نابرابر نسبت به کشورهای دیگر شروع میکنیم، نخستین کار بحث اعتمادسازی است. اگر نتوانیم به واسطه کمبود اعتبارات، تعهداتمان را انجام دهیم، اعتبارات بینالمللی ما از بین میرود.
در ادامه این نشست امینزاده، مشاور رئیسجمهور بحث بینالمللی شدن دانشگاهها را دارای دو حسن برشمرد و گفت: بینالمللی شدن دانشگاهها ما را از جمود بازمی دارد، از طرف دیگر از تحلیل کورکورانه بدون در نظر گرفتن هویت ایرانی ـ اسلامی نیز در این عرصه باید جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: نگاه بینالمللی در آموزش عالی سبب میشود ما نکات مثبت خودمان را ببینیم و از نکات قوت کشورهای دیگر هم ایده بگیریم، ما نباید سیاهنمایی کنیم، اما در عرصه بینالمللی چند مانع داریم که روی این موانع باید کار کنیم.
امینزاده ادامه داد: بحث جزیرهای بودن فعالیتها و ضعف ارتباط صنعت و دانشگاه و کپیبرداریهایی که به عنوان زرنگی انجام میشود، نقطه ضعف ماست.
در ادامه عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی نیز ارتقای بینالمللی دانشگاهها را به معنی افزایش استانداردها و خدمات برشمرد و گفت: برای اینکه به این هدف دست یابیم نیازمند حمایت بیشتری هستیم.
* نباید خودمان به خودمان نمره 20 بدهیم
محمد جواد لاریجانی رئیس پژوهشگاه دانشهای بنیادی نیز گفت: وقتی با برخی از روسای دانشگاهها صحبت میکنیم میبنیم که تراز بین المللی از دغدغههایشان نیست. در تراز جهانی بودن اینگونه نیست که ما خودمان، خودمان را تحسین کنیم، از خودمان خوشمان بیاید و به خودمان نمره 20 دهیم.
وی افزود: تحریم هایی که در برخی رشتهها برای ما قرار داده اند در تاریخ بی سابقه است برخی دانشجویان ما را در محافل جهانی نمیپذیرند، اما برای اینکه ما حیثیت جهانی داشته باشیم باید مراکز تعاملاتمان رشد پیدا کند و عالم محور باشد زیرا عالمان کشور، شأن خاصی دارند.
رییس پژوهشگاه دانشهای بنیادی ادامه داد: مساله دیگر حرفهای گری است؛ به این صورت که باید در کارهایمان به حرفه آدمها توجه کنیم. یعنی اگر از شخصی خوشمان نمیآید لازم است به حرفه آنها توجه کنیم و تا زمانی که کار علمی خوبی انجام میدهند به آنها توجه شود.
لاریجانی با اشاره به اهمیت سخاوت علمی گفت: نکته بعدی سخاوت علمی در مقابل بخل علمی است. مثلا در تعلیم و ارائه مطالب علمی و فرهنگی کشور سخی باشیم. ما باید برای تعاملات علمی مان وقت بگذاریم و باید در محیط علمی، علم حرف آخر را بزند.
رییس پژوهشگاه دانشهای بنیادی گفت: محور بعدی این است که باید روی آوانگارد بودن سرمایه گذاری کنیم. همچنین بحث دکتری نیز حائز اهمیت است اما این کارخانههای مدرک سازی، بلا برای ما نازل کردند. اینها هوای کار خودشان را دارند.
همچنین مجیدی رئیس دانشگاه تبریز نیز گفت:هرجا مسئولان نیاز پیدا میکنند به دانشگاه پناه میآورند، اگر به دانشگاه همواره اعتماد کنند، حتما دانشگاه مشکلات را حل میکند.
وی گفت: ما بلایی بر سر عزیزانمان آوردیم که بهترین نخبگان ما به جای رشتههای فکری و علمی، فقط به دنبال سه رشته پزشکی میروند.
* باید به دنبال کیفیت باشیم
در ادامه فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما باید به دنبال کیفیت باشیم و نباید صرفا شمارش مقالات را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: روش پذیرش دانشجوی دکتری نیز مهم است، کنکور دکتری و کارشناسی ارشد کیفیت لازم را در شناخت دانشجوی خوب در انجام تحقیقات ندارد و باید این نکته لحاظ شود.
فتوحی گفت: در جذب دانشجوی خارجی نیز باید دقت کنیم تا هر دانشجویی با هر کیفیتی نگیریم.
انتهای پیام/