مدیرعامل ایران ایر اعلام کرد
هیچ پرواز اروپایی هما در تحریمها لغو نشد/ پیش پرداخت خرید هواپیما نزد کمپانیها نماند
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - مدیرعامل ایران ایر گفت: هیچ پیش پرداختی در سه کمپانی هواپیماساز بوئینگ ایرباس و ATR نداریم
تبسم مهر - مدیرعامل ایران ایر گفت: هیچ پیش پرداختی در سه کمپانی هواپیماساز بوئینگ ایرباس و ATR نداریم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، فرزانه شرفبافی بعد از ظهر امروز در مراسم پنجاه وهفتمین سالروز تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما و ورود سه فروند ایرباس 319 به ناوگان شرکت هواپیمایی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن اظهار داشت: رشد و تعالی در سختیها ایجاد میشود و هیچ فرد، سازمان و موجودیتی با سکون و آرامش به تعالی نمیرسد. هما شرایط سخت بسیار دیده است و امروز هم در جنگ اقتصادی و تحریم هستیم.
وی ادامه داد:با این حال هما سرافرازانه همه پروازهای اروپایی خود را به مقاصد انجام میدهد و با وجود آنکه سرویسهای لازم برای پروازها در برخی مقاصد اروپایی دریافت نمیکنیم، اما اجازه ندادهایم پروازهایمان دچار اختلال شود.
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به اینکه برخی ایران ایر را با شرکتهای هواپیمایی دیگر مقایسه میکنند، گفت:کدام شرکت هواپیمایی در دنیا وجود دارد که در بازه زمانی این چنین طولانی تحریم بوده و موفق هم شده است.
شرفبافی گفت:هما 57 سال قدمت و تجربه دارد و در تحریمها هم با شرایط پیچیده پرواز میکند.
وی با تاکید بر اینکه مهم است پرچم ایران ایر به عنوان ایرلاین ملی در فرودگاههای دنیا به اهتزاز درآید، گفت: ما قول میدهیم برای در اوج نگه داشتن هما از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.
* قدمت صنعت هوایی ایران 5 سال پس از پرواز برادران رایت
مدیرعامل ایران ایر گفت: هما با ادغام دو شرکت هواپیمایی در سال 1340 تاسیس شده است، اما در سالهای پیش از آن هم کشور ما شرکت هواپیمایی داشته است. اقدام به تولید و ساخت هواپیما کرده است و قدمت صنعت هوایی ایران 5 سال پس از اولین پرواز برادران رایت بوده است.
شرفبافی با اشاره به تخصص بالای کارکنان و متخصصان هما گفت: ما چکهای مختلف ایرباس 330 را همه با موفقیت انجام دادهایم.
* جزئیات فرود هواپیماهای پسابرجامی به کشور
وی بیان کرد: پس از امضای برجام اداره خزانهداری آمریکا به مجوز اوفک (دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانهداری آمریکا) برای ایرباس، بوئینگ و ATR صادر کرد. مقرر بود ATR 20 فروند + 20 فروند بوئینگ 80 فروند و ایرباس 100 فروند تا 10 سال دیگر تحویل هما دهند.
مدیرعامل ایران ایر بیان کرد:در سالهای 2016 و 2017 سه فروند ایرباس تحویل گرفتیم تا پایان 2017 هم 8 فروند ATR تحویل گرفتیم، بوئینگ هم قرار بود در سال 2019 به ما تحویل بدهد.
شرفبافی افزود: در 8 می2018 خروج یک جانبه آمریکا از برجام رخ داد. اداره خزانهداری آمریکا به هر سه کمپانی اعلام کرد مجوز اوفک شما باطل شده و فقط میتوانید برای خدمات پس از فروش درخواست مجوز دهید.
وی افزود:ما هیچ پیش پرداختی به هر کمپانی نداده بودیم و هر چه بود هواپیماها را گرفتیم؛ ATR قرار بود 12 فروند دیگر تا 2018 به ما بدهد که در مجوزی 6 روزه 5 فروند را به ما دادند.3 فروند مانده بود مشکلاتی داشت اعلام کردیم دریافت آنها ریسک بالایی دارد.
مدیرعامل ایران ایر افزود: امروز سه فروند هواپیمای دیگر که قرارداد آنها انجام شده است (ایرباس 319) تا ساعاتی دیگر از فرودگاه مشهد پرواز میکند و وارد مهرآباد میشود و تحویل هما خواهد شد.
وی ادامه داد: در 4 آگوست همه هواپیماهای هما در STN لیست رفت حتی هواپیماهای زمینگیر ما و متلاشی شده ما هم در این فهرست قرار گرفت و این نشان از جنگ اقتصادی بزرگ دارد.
* برنامه راهبردی برای مناسب کردن تراز اقتصادی هما
مدیرعامل ایران ایر افزود: برای تراز نامه هما و شرایط اقتصادی شرکت و بهبود آن تلاشهایی شده است. بدهی انباشته هما رقم بزرگی است، ضمن آنکه بازپرداخت اقساط هواپیماها نو نزدیک است.
شرفبافی افزود: ما باید با افزایش ناوگان و ارتقاء بهرهوری و اصلاح فرایندها بتوانیم زمینههای عملیاتی شدن هما را فراهم کنیم و هما افزایش درآمد داشته باشد که در این راستا برنامه راهبردی داریم که در شرف بازنگری و کسب مجوز است تا هما به شرایط تراز نامهای مناسب برسد.
انتهای پیام/ب