در گفتگو با مهر مطرح شد؛
رشد اعتبارات ساخت و نوسازی مدارس
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد قابل توجه اعتبارات بخش نوسازی مدارس در بودجه سال آتی خبر داد اما این بودجه را برای ایجاد تغییرات تحولی در این بخش کافی ندانست.
تبسم مهر - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد قابل توجه اعتبارات بخش نوسازی مدارس در بودجه سال آتی خبر داد اما این بودجه را برای ایجاد تغییرات تحولی در این بخش کافی ندانست.
مهرالله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر که هشتمین همایش معماری ایرانی ـ اسلامی با کمک دانشگاههای کشور در روزهای 12 تا 14 اسفندماه در یزد برگزار میشود، گفت: این همایش را ما با توجه به مطرح شدن بحث معماری ایرانی- اسلامی و مدلی که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است و رفتن به سوی داشتن مدارس استاندارد برگزار میکنیم.
وی ادامه داد: البته داشتن مدارس استاندارد و بحثهای نوسازی و ساخت مدارس کلاف پیچیده ای است و علاوه بر اعتبارات، ما نیازمند زیرساختها و پژوهشهای بنیادین نیز هستیم. به طور مثال ما در حال حاضر 54 پروژه مجتمع آموزشی را در دست اجرا داریم اما چون اعتباراتمان کم است نیمه تمام مانده اند. با اینهمه هر سال ما تعداد قابل توجهی مدرسه در سراسر کشور افتتاح میکنیم.
رخشانی مهر درباره فیلم هایی که این روزها در فضای مجازی پخش میشود مبنی بر گرم کردن کلاس درس با وسایل ابتدایی بیان کرد: ببینید قطعا مردم بدانند که بخشی از این فیلمها شیطنتهای برخی برای سوء استفاده از فضایی است که وجود دارد. بله ما در بسیاری مدارس بخاری نفتی داریم یا ممکن است یکی دو روز شوفاژ یک مدرسه خراب باشد و از وسایل گرمایشی دیگری استفاده شود اما تمام تلاش ما استانداردسازی وسایل گرمایشی و سرمایشی در مدارس کشور است. ما مدارسی که دولتی باشند یا غیردولتی باشند و استاندارد ایمنی را رعایت نکنند تایید نمیکنیم و در برخی موارد مثل بحث اصلاحات بنا یک فرصت به موسس میدهیم که موارد را اصلاح کند ولی سخت گیریهای خود را داریم.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که هر ساله بحث استاندارد تعداد دانش آموز به کلاس درس مطرح میشود اما همچنان در بسیاری از مدارس این استاندارد رعایت نمیشود، گفت: در حال حاضر سرانه دانش آموزی در کشورمان 5.2 مترمربع است. در بحث سرانه دانش آموزی ما سعی کردیم به رشد خوبی برسیم اما چند موضوع در این میان مطرح است. یکی اینکه من بارها گفته ام که 30 درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و مقاوم سازی و نوسازی هستند. در حوزه ما بودجه باشد کار انجام میشود.
وی بیان کرد: در سال جاری تخصیص 110 درصدی در بودجه داشتیم و اعتبار 520 میلیارد تومانی ما در لایحه سال 97، در لایحه سال 98 به رقم 1850 میلیارد تومان رسیده است و تبصره ای نیز در مجلس شورای اسلامی رای آورد که یک هزار میلیارد تومان نیز اوراق مالی اسلامی برای نوسازی مدارس تخصیص پیدا کند. این رشد نشان میدهد که توجه به این بخش از جانب دولت و مجلس خوب است اما ارقامی که تحول ایجاد خواهند کرد بسیار بسیار اعداد بزرگتر از این ارقام است. برای مثال ما با این اعداد در بافت فرسوده نمیتوانیم دگرگونی اساسی ایجاد کنیم.
وی در پایان گفت: ما باید به دنبال مدلی باشیم که به طور مثال رشد جمعیت برای 30 سال و 50 آینده در نقاط مختلف جغرافیایی در کشور را پیش بینی کند و ما بر اساس آن دورنما به سمت ساخت مدارس در نقاط مختلف کشور برویم. در این صورت است که میتوانیم یک کار زیربنایی و ماندگار در حوزه مدرسه سازی انجام دهیم. در حالیکه این سالها ما تنها به مباحث روزمره نیازهای این حوزه رسیده ایم.