ضرورت توسعه حمل ونقل برقی-3
خودروی الکتریکی 2نفره برای تهرانیها طراحی شد/ مشکلات تجاری سازی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - قرار است طرح مفهومی خودروی برقی «یاس» در دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شود این طرح خودروی کوچک برقی ۲ نفره است که باتوجه به شرایط شهر تهران طراحی شده است.
تبسم مهر - قرار است طرح مفهومی خودروی برقی «یاس» در دانشگاه علم و صنعت ایران رونمایی شود این طرح خودروی کوچک برقی 2 نفره است که باتوجه به شرایط شهر تهران طراحی شده است.
به گزارش خبرنگار مهر ، نخستین همایش بین المللی قوای محرکه نوین قرار است در هفته جاری در دانشگاه و پژوهشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شود.
در مراسم افتتاحیه این همایش از یک طرح مفهومی خودروی برقی نیز رونمایی میشود. این طرح که «یاس» نام گرفته به دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران تعلق دارد.
البته این نخستین باری نیست که دانشگاههای ایران خودروهای برقی طراحی میکنند اما با توجه به حجم ترافیک و آلایندگی خودروها ضرورت وجود آنها به خصوص در پایتخت دیده میشود. طرح مفهومی یاس نیز با توجه به این موضوع طراحی شده چرا که بخش زیادی از ترافیک در تهران به خودروهای تک سرنشین تعلق دارد. خودروهای تک سرنشین علاوه بر ترافیک بر حجم آلایندگی نیز میافزایند. به گفته ابوالفضل خلخالی، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، در سراسر جهان از خودروهای الکتریکی کوچک به عنوان راه حلی برای این مشکلات استفاده میشود. طرح یاس نیز با همین هدف و با الگوبرداری از خودرهای روز دنیا ارائه شده است.
این خودروها باتوجه به کوچک بودن از حجم ترافیک میکاهد و از آنجا که سوخت فسیلی مصرف نمیکنند، به آلودگی هوا نیز منجر نمیشوند.
طراحی خودرو با توجه به شرایط تهران
خلخالی درباره مشخصات این طرح به خبرنگار مهر گفت: این خودرو با یکبار شارژ میتواند 100 کیلومتر را طی کند و بالاترین سرعت آن نیز 45 کیلومتر برساعت است. شیب روی خودرو نیز با توجه به شهر تهران با 15 درصد شیب متوسط تعیین شده است. باتوجه به پستی و بلندیهای تهران نیز ارتفاع خودرو تا زمین محاسبه شده است. علاوه بر این موارد بدنه خودرو نیز به صورت سازه فضایی است که در پوشش آن از کامپوزیت استفاده میشود.
وی افزود: یکی از نکات جالب توجه درباره طرح یاس آن است که در تولید این خودرو از زنجیره تامین داخلی استفاده میشود و نیازی به وابستگی به خارج از کشور نیست.
به گفته خلخالی یک یا دوقطعه باید از خارج تامین شود، اما پس از گذشت یک یا دوسال از تولید، میتوان آنها را در داخل تولید کرد.
این عضو هیئت علمی گفت: در کنار تمام این موارد باید اشاره کرد؛ این خودرو کلاس بین موتورسیکلت و خودرو است اما شاسی کامل یک خودور را دارد و تردد با آن راحت است. درآیتم هایی مانند چراغ ها، آیینهها و شیشهها از تجهیزات متداول خودرویی استفاده شده است و امکانات یک خودروی کامل را دارد. همچنین در بحث نمایشگرهای کیلومتر و پیمایش و مصرف، صاحب خودرو میتواند از موبایل یا تبلت خود استفاده کند. به عبارت دیگر فرد موبایل یا تبلت خود را به وسیله نرم افزار مربوط و بلوتوث به خودرو متصل میکند و میتواند اطلاعات خودرو را در موبایل ببیند و همزمان مسیریابی نیز انجام دهد.
سهولت تعویض باتری
علاوه برتمام آنچه گفته شد، مهمترین بحث در تولید یک خودروی برقی به باتری آن مربوط است. در حال حاضر دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی در بازار وجوددارد.
به گفته خلخالی خودروی مفهومی یاس طوری طراحی شده که امکان استفاده از هر دونوع باتری در آن میسر باشد و مشتری میتواند به دلخواه نوع باتری را انتخاب کند. از سوی دیگر دسترسی به باتری نیز آسان است. صاحب خودرو میتواند به راحتی باتری را از زیر صندلی خارج و تعویض کند.
مدیر گروه سازه و بدنه و مهندسی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم وصنعت اظهار داشت: باتری خودرو کالای گرانقیمتی است. بنابراین باتوجه به اهمیت بحث باتری خودروهای برقی طرحهای مختلفی برای این منظور در نظر گرفته شده است. در طرح خودروی برقی یاس شهرداری یا دولت صاحب باتری خواهد بود و آنها را به مشتریان اجاره میدهد. فراهم کردن امکان سهولت خارج کردن باتری نیز برای آن است که اگر دولتها یا شهرداری قواعدی را برای اجاره باتری تعیین کنند، به راحتی بتوان به آن دسترسی یافت.
وی افزود: به عبارت دیگر مشتری هنگام خرید فقط بهای خودرو را میپرازد و باتری را به طور جداگانه از شهرداری اجاره میکند. به این ترتیب قیمت آن به طرز قابل توجهی کاهش مییابد. از سوی دیگر با این روش میتوان استفاده از خودروهای سبک و برقی را در جامعه ترویج کرد.
این استاد دانشگاه گفت: علاوه بر آن این خودرو مجهز به آداپتور مخصوصی است و شارژ این خودروها نیز بسیار آسان و در پارکینگ خانه انجام میشود. همچنین راننده میتواند با مراجعه به ایستگاه هایی که در شهرداریها تعیین میشود، باتری خالی خود را تحویل و باتری شارژ شده تحویل بگیرد. همچنین میتوان قابلیت شارژ باتری در این اماکن را نیز فراهم کرد. هر زمان که شارژ باتری تمام شد، راننده میتواند آن را در این اماکن تعویض کند.
تجاری سازی طرحها همچنان در گرو تامین استاندارد خودروها
یکی از بحثهای مهم در زمینه طرحهای مفهومی خودروهای برقی بحث تجاری سازی آنها است. درهمین راستا خلخالی میگوید: در بحث تجاری سازی یکی از مشکلات شماره گذاری این نوع خودروها است. شماره گذاری این نوع خودروها در گذشته در ایران با مشکلاتی روبرو بوده است. چون نمیتوان از این خودرو انتظار داشت استانداردهای 85 گانه یک خودرو را داشته باشد زیرا در اصل یک خودروی کوچک برقی است که برای حمل ونقل استفاده میشود. بنابراین نیازی به تامین تمام استانداردها نیست. به طور دقیقتر این نوع خودرو که در دسته quadrocycleها در جهان قرار میگیرد باید استاندارهای کامل یک موتورسیکلت و برخی از استاندارهای خودرویی را داشته باشد.
وی اضافه کرد: ما در بحث تجاری سازی برنامه هایی نیز داریم و مشغول مذاکراتی با سازمان استاندارد هستیم تا یک نمونه از خودرو ساخته شود. اگر این نمونه تایید شود، مراحل شماره گذاری خودرو و سپس سرمایه گذاری و تجاری سازی آن نیز مطرح میشود.
بخش باتری نیازمند سیاست گذاری دولت
از سوی دیگر خلخالی معتقد است بحث باتری گلوگاه تولید خودروهای الکتریکی است. در این بخش نیاز به سیاست گذاریهای آینده نگرانه وجود دارد تا در آینده بتوانیم این بخش را نیز تامین کنیم. البته اکنون فناوری باتریهای لیتیوم یونی نیز قدیمی شده و باید روی نسل جدید باتریها سرمایه گذاری کنیم.