بزرگنمایی:
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: سند تحول بنیادین زیباترین جلوه آموزش و پرورش بوده که ششم ابتدایی فندانسیون یک انسان انقلابی را تربیت میکند.
تبسم مهر به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در مجمع سالیانه بسیج فرهنگیان استان
همدان، اظهار کرد: جایگاه آموزش و پرورش در چندجا به چشم می خورد، از جمله
چشم انداز 20 ساله، نقشه جامع کشور، سند تحول بنیادین، سیاست های کلی در
ابلاغیه رهبری، برنامه ششم و قوانین عادی و دائمی وجود دارد. زمزمه سند
تحول بنیادین آموزش و پرورش از اوایل سال 81 وجود داشت و در سال 83 شروع و
سال 88 زمانی که بنده وارد وزارت شدم تصویب شد و پنج، شش سال کار تحقیقاتی
انجام می دادند که اگر ورود بنده نبود تاالان نیز بی سرانجام می ماند.
وی گفت: در طول 8 ماه کار، سند تحول بنیادین را در شورای عالی آموزش و
پرورش پیگیری کرده و همه آقایانی که سند را نوشته بودند، جمع و به اجماع
مصوب کردیم. شورای عالی آموزش و پرورش، شورای حوزه علمیه قم و شورای عالی
فرهنگی نیز بر شیوه نگارش سند نظارت کردند.
وی با بیان اینکه «هیچ سندی در شورای عالی فرهنگی همانند سند تحول
بنیادین تصویب نشده است»، تاکید کرد: نقشه جامع علمی کشور نیز همزمان بااین
سند تصویب شد.
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با بیان اینکه «ارتقاء جایگاه
استادان، فناوران و معلمان در این سند مورد توجه قرار گرفته است»، عنوان
کرد: سند تحول بنیادین هیچ چیز برای معلمان کم نداشت و اگر سند اجرایی شود
هیچ معلمی آسیب نمی بیند.
وی گفت: در سال 90 سند تحول بنیادین رونمایی شد و ابتدا تقدیم مقام معظم
رهبری و پس از تائید ایشان آن را اجرا کردیم.برای تنظیم اساسنامه دانشگاه
فرهنگیان و نظام رتبه بندی معلمان یک سال تمام وقت گذاشتیم و 17 پردیس
دانشگاهی ایجاد و همان سال 23 هزار و 500 دانشجو در سال اول ثبت نام کردیم.
وی با بیان اینکه «در سال 91 هیچ معلم تخصصی وجود نداشت»، تصریح کرد:
در طول 10 سال تعداد خانم ها و آقایان در آموزش و پردرش برابر می شد و
معلمی به جز مدرک لیسانس ابتدایی استفاده نکردیم. در آموزش و پرورش 70 درصد
روش تدریس و 30 درصد علم است که در دانشگاه برعکس است و 30 درصد روش تدریس
و 70 درصد علم است. سال 91 نظام شش، سه، سه را اجرا کردیم که نظام سه، سه،
سه در مرحله بعدی آن است، در سال 67 باید اجرایی میشد اما تا سال 91 کار
آن به تاخیر افتاده است. سال 91 طرح شش، سه، سه را اجرا کردم که طرحی کلیدی
بود و معتقدم اگر این طرح را در آن سال اجرا نمی کردیم، سند اجرا نمی
شد.سخت ترین استان های ما در اجرای سند، اصفهان و تهران بودند که سخت
ساماندهی شدند و مابقی استان ها نهایت همکاری راداشتند.
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس به سنگاندازی های موجود در راه
اجرای سند اشاره و عنوان کرد: برساس قانون آموزش و پرورش، باید هرسال 30
هزار نفر معلم استخدام میکردند و از متوسطه کسی را ابتدایی نمیآوردند ولی
هرگز این کار راانجام ندادند. پس از خارج شدنم از وزارت آموزش و پرورش
گفتند که 200 هزار نیروی مازاد وجود دارد و این در حالیست که در دوران
وزارت مدعی بودند که معلم کم داریم و مدام در حال تناقض گویی بودند.پنج سال
است که دولت به آموزش و پرورش معلم نداده و دنبال تعطیل کردن دانشگاه
فرهنگیان بودند، در حالیکه تعطیلی دانشگاه مصادف با اجرای 2030 می شد.
وی با بیان اینکه « 40 هزار مربی پرورشی را برای تدریس برسرکلاس ها
بردند»، عنوان کرد: وخامت وضعیت نیروی آموزش و پرورش نتیجه فعالیت فانی
وزیر سابق و عسگری آزاد بوده است. 1900 خانم و آقا با مدرک لیسانس و فوق
لیسانس به عنوان خدمت گذار وارد آموزش و پرورش شدند و به عنوان معلم برسر
کلاس ها رفتند.
وی با بیان اینکه «نظام تعلیم و تربیت نظامی پویاست»، عنوان کرد:
برنامه ششم که مجلس نوشته و شورای نگهبان تایید کرده قانون و لازم الاجرا
است. دوسند تحول بنیادین و برنامه ششم دو طرحی است که بنده در طول خدمت
آنها را نوشته ام و می توان به جرات گفت که تنها برنامه ای است که دولت هیچ
کمکی برای آن نکرد.
حاجیبابایی افزود: سخت ترین تحریمهای ایران در سال 91 بود که همه دنیا
ما را تحریم کرده بود و به جایی رسید که کمترین فروش نفت در این سال منجر
شده بود اما با وجود بودجه 104 میلیارد تومانی و بودجه عملیاتی، 15 هزار و
600 میلیارد تومان برای آموزش و پرورش اختصاص دادیم یعنی 15.5 درصد، ولی در
سال 95 از 283 هزار میلیارد بودجه تنها 28 هزار میلیارد یعنی کمتر از 10
درصد، سهم بودجه آموزش و پرورش بوده و در سال 97 بودجه 420 میلیارد و بودجه
آموزش و پرورش 32 هزار میلیارد و معادل 8 درصد است. افراد زیادی در دولت
بر خصوصی سازی آموزش و پرورش تاکید دارند در حالیکه این امر خیانت است
ورهبری به شدت مخالفت کردهاند.
وی به مشکلات پیش دانشگاهی در کشور اشاره و عنوان کرد: در پیش دانشگاهی
اتفاقات بسیار بدی رخ میداد و لکه نچسب آموزش و پرورش بود. مخالفان طرح
کلاس ششم تنها در ایران نبودند و حتی رادیو آمریکا حتی مخالف میکرد.
وی بااشاره به مخالفت های پیش روی سند بیان کرد: یکی از ایرادات سند این
بود که شما 70 درصد آن را تغییر داده اید در حالیکه دانشگاه فرهنگیان و
نظام رتبه بندی معلمان، مهمترین و کلیدی ترین اتفاقاتی بوده که در آن وارد
شده است. معلم باید قدرتمندانه و باعزت به دانشگاه فرهنگیان بیاید و بعد از
آن تدریس کند.مدارس غیردولتی برای کم شدن بار مدارس دولتی ایجاد شده نه
اینکه بهترین معلمان و بهترین دانش آموزان را جذب کنند تا آمار قبولی کنکور
آنها بالارود.
حاجی بابایی با بیان اینکه«کسانی که می خواهند وزیر آموزش و
پرورش را استیضاح کنند به علت این است که میخواهند وی سیاسی باشد و مدیران
سیاسی را وارد کند» ابراز عقیده کرد: دولت ادعای اعتدال را دارد وبااین
وجود مدیرانی منصوب میکنند که سیاسی مطلق هستند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در دولت اولویت نخست قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه «تا کسی دلش با معلم جفت و جور نشود، درد معلم را درک
نخواهد کرد»، گفت: نظام رتبه بندی تاکنون اجرایی نشده و ویژه معلمان است
که اگر اجرایی شود خدماتی ها نیز براساس آن حقوق دریافت خواهند کرد.