مهر گزارش میدهد؛
افزایش نرخ کرایههای حمل و نقل عمومی طبق تورم
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - پیشنهاد شهرداری در خصوص افزایش نرخ کرایههای تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال ۹۷ است.
تبسم مهر - پیشنهاد شهرداری در خصوص افزایش نرخ کرایههای تاکسی و بلیت مترو و اتوبوس به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال 97 است.
به گزارش خبرنگار مهر ، لایحه کرایه تاکسی، نرخ بلیت مترو و اتوبوس به شورای شهر تهران ارائه شده است. در این لوایح شهرداری نرخ مشخصی برای سال 98 پیشنهاد نشده ست و مبنا افزایش قیمتها نرخ تورم اعلامی تا پایان سال 97 است.
در لایحه نرخ بلیت مترو، شهرداری پیشنهاد کرده است : «افزایش نرخ بلیت مترو شهر تهران در سال 98 حداکثر به میزان نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع قانونی در پایان سال 97 نسبت به نرخهای مندرج در جدول ذیل ماده واحده «مصوبه تعیین قیمت بلیت متروی تهران در سال 1397» مصوب 96.12.13 شورای اسلامی شهر تهران باشد و زمان اعمال نرخهای جدید را هم از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده پیشنهاد کرده است.»
در تبصره یک این لایحه آمده است :«در هنگام ثبت ورود توسط مسافرین دارای کارت بلیت مبلغدار کمترین بهای کارت بلیت مبلغدار از اعتبار کارت کسر میشود و در هنگام ثبت خروج و با توجه به مسافت طی شده مابهالتفاوت مبلغ سفر از اعتبار کارت کسرخواهد شد. در صورتیکه دارندگان کارت بلیت مبلغدار در هنگام خروج، بلیت خود را در دستگاههای کنترل قرار ندهند مابهالتفاوت بالاترین بهای کارت بلیت مبلغدار، از اعتبار کارت ایشان کسر خواهد شد.»
همچنین هزینه چاپ، صدور و پشتیبانی کارت بلیت الکترونیک بینام؛ مبلغ پنجاه هزار(50.000) ریال و غیر قابل استرداد تعیین میشود. همچنین این هزینه برای کارت بلیت الکترونیک با نام با درج مشخصات شخصی متقاضیان؛ مبلغ هشتاد هزار(80.000) ریال و غیر قابل استرداد است.
همچنین در لایحه «تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهر تهران در سال 1398» هم پیشنهاد شهرداری افزایش به میزان نرخ تورم اعلامی تا پایان سال 97 است.
در تبصره نخست این لایحه آمده است : به شهرداری تهران اجازه داده میشود با توجه به صورتهای مالی حسابرسی شده و بهای تمام شده مورد تایید حسابرس تعیین شده از سوی شورای شهر تهران، نسبت به پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سنواتی خود اقدام و ما به التفاوت بهای تمام شده با درآمد حاصل از جابجایی مسافر (درآمد کارت بلیت) را به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران پرداخت و پنجاه (50%) درصد از ما به التفاوت پرداختی را در دفاتر مالی شهرداری به حساب بدهی دولت منظور کند.
در تبصره دو این لایحه به شرکتهای خصوصی که ناوگان خود را بازسازی کرده اند اجازه داده شده حداکثر تا 25 درصد بیش از نرخهای مصوب سال 98 کرایه دریافت کنند.
بازسازی کامل ناوگان باید به تایید «معاونت فنی شرکت واحد اتوبوسرانی» رسیده باشد. زمان پیشنهادی برای افزایش قیمت اتوبوس نیز اردیبهشت ماه است.
در لایحه نرخ کرایههای تاکسی نیز شهرداری در لایحه نرخ کرایههای تاکسی باز هم شهرداری پیشنهاد خود را تکرار کرده و تنها زمان اجرای نرخهای جدید را از تاریخ پانزدهم فروردین 1398، پیشنهاد کرده است.
در این لایحه پیشنهاد شده، شهرداری تهران مجاز باشد با استفاده از سامانههای هوشمند نسبت به محاسبه نرخ کرایه بر اساس سرعت متوسط حمل و نقل در معابر توسط یک سامانه هوشمند مرکزی و اطلاعرسانی آن و اتصال آن به تمامی سامانههای پرداخت الکترونیکی بر مبنای نرخ پایه ماده 1 این لایحه اقدام کند.
در تبصره 3 این لایحه آمده است: شهرداری تهران مجاز است تا سقف هشتاد (80 درصد) درصد به نرخ کرایه انواع تاکسیهای ارائه دهنده خدمات ویژه افزوده و نسبت به اعلام آن به شرکتهایی که حسب تشخیص آن سازمان از تاکسیهای ارایه دهنده خدمات ویژه برخوردارند، اقدام کند. تعیین نرخ توسط این تاکسیها بوسیله تاکسیمتر انجام شده و برچسب نرخ، مطابق با نوع خودرو برای اطلاع شهروندان در داخل تاکسی نصب خواهد شد.
این لایحه باید پس از تصویب در کمیسیونهای تخصصی در صحن شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد و پس از تایید و ابلاغ فرمانداری قابلیت اجرایی دارد.