بزرگنمایی:
معاون سازمان محیط زیست کشور گفت: اگر این فعالیتها در طول ۴ سال انجام نمیشد امروز شاهد دریاچهای نبودیم که تراز آن ۸ سانتیمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته باشد بلکه دریاچه ای را شاهد بودیم که طی ۴ سال اخیر ۱.۲ متر از تراز خود را از دست داده بود.
وی با اشاره به اینکه دولت اولویت اول خود را احیای دریاچه قرار داده
است، اظهار کرد: دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرد با همکاری
وزارتخانهها و دستگاههای درگیر برنامهای در قالب 3 فاز اجرا کند تا در
این 3 فاز ابتدا دریاچه ارومیه تثبیت شود سپس تراز آن افزایش یافته و در
نهایت به احیای کامل و تراز 1274.1 متر برسد.
تجریشی افزود: با یاری خدا و تلاش اکنون به شرایط تثبیت رسیدیم اما یک
فعالیت به مراتب سختتر، فشردهتر و پیچیدهتر وجود دارد و اینکه چگونه
میتوانیم تراز دریاچه را هر ساله 30 تا 35 سانتیمتر افزایش دهیم؛ چگونه
می توانیم شرایطی فراهم کنیم تا هم مردم زراعت و کشاورزی کنند، هم صنعت
وجود داشته باشد و نیز مردم به فعالیتهای روزانه خود را ادامه داده و
نیز دریاچه ارومیه آب داشته باشد.
وی به چالشهای دیگر احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: چگونه
میتوانیم نزاع بین مصرف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه را به یک تعامل و
هم زیستی تبدیل کنیم که بتوانیم هم دریاچه را داشته و هم کسب و کار و
فعالیت اقتصادی داشته باشیم که این میطلبد که در فاز جدید فعالیتها از
ظرفیت های فکری به جای ماشین الات استفاده کنیم.
معاون سازمان محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: برگزاری اینچنین نشست ها و
ماراتنهای دیجیتالی با هدف بیداری ظرفیتهای خفته، ایجاد خلاقیت و
نوآوریها و راهاندازی فعالیتهایی است که میتواند منجر به تولید کسب و
کار و تولید محتوی با بکارگیری شبکهها شود و در نهایت منجر به تغییر
رویکردها شود. از دیگر اهداف این نشست این است که چگونه بتوانیم کشاورزی
داشته باشیم ولی در مصرف آب صرفه جویی کرده و میزان بهره وری از آب را
افزایش دهیم و چگونه بتوانیم علاوه براینکه تولید و درآمد را افزایش دهیم
میزان آب مازاد مصرف را به سمت دریاچه هدایت کنیم و با تغییر الگوها در
صنعتهای پر آب بر و در زندگی شهری با صرفهجویی به اهداف خود نایل شویم.
تجریشی اظهار کرد: چگونه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بهره برداران آب
را آگاه کنیم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود چه تبعات بهداشتی خواهد داشت و
اینکه چگونه می توان چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه را از یک تهدید به
یک فرصت کسب و کار و اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل کرد؛ همه اینها از
دغدغههای احیای دریاچه ارومیه هستند که باید توجه جدی به این موارد داشت.
وی ادامه داد: تمامی سوالها و اهداف و چشم اندازها میطلبد که
فعالیتهایی در منطقه داشته باشیم که بتواند کسب و کارهایی جدیدی را برای ما
ترسیم کند که کمتر شنیدیم و یا بصورت عملیاتی ندیدیم همانند بوم گردی،
طبیعت گردی، زنجیره ارزش و گردشگری به عنوان آنچه که به عنوان ظرفیت های
نهفته در استان بوده و متاسفانه نتوانستیم استفاده ببریم.
معاون سازمان محیط زیست کشور افزود: برای تبدیل ظرفیتها به فرصت،
جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه و جشنوارههای اینچنینی با
شناسایی فرصتها و فعالیتها و با ایجاد خلاقیت و نوآوری و تولید محتوی
میتواند بستر و فرصتی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند.