معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها:
وضعیت قراردادهای تأمین واگن مترویی در کشور/ امکان داخلیسازی تمام قطعات مترو وجود ندارد
اجتماعی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلیسازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته میبایست از خارج وارد شود.
تبسم مهر - معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در حال حاضر امکان داخلیسازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته میبایست از خارج وارد شود.
حسین رجبصلاحی معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با بیان اینکه در حال حاضر دو قرارداد مهم تأمین واگن مترویی برای کلانشهرهای کشور از طریق سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و دفتر حمل و نقل ریلی درونشهری در دست انجام است، گفت: اولین قرارداد مربوط به تأمین 315 دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز قرارداد با شرکت چینی پوژن میباشد که با توجه به افزایش 25 درصدی از محل قرارداد تعداد آن به 395 دستگاه واگن برای کلانشهرهای مذکور به علاوه شهر قم افزایش یافت.
وی افزود: تا کنون 100 دستگاه واگن به صورت CBU و از طرف چین تحویل کلانشهرهای شیراز، اصفهان و تبریز گردیده و ساخت 215 دستگاه واگن در داخل کشور و با مشارکت کارخانه واگنسازی ایربکو به عنوان شریک داخلی شرکت پوژن چین در دست انجام میباشد.
رجبصلاحی بیان کرد: این قرارداد به صورت اعتبار دیداری بوده و قرارداد سهجانبه منعقد شده با بانک مرکزی بر اساس نرخ ارز 4250 تومان بوده است لذا مقرر بوده که ترخیص کالاها بر اساس 4250 تومان انجام پذیرد که به دلیل تغییرات ایجاد شده هر نظام نرخ ارز و لزوم تأمین هزینه ترخیص کالها و قطعات 215 دستگاه واگن از گمرک، جلسات متعدد و متمرکزی با بانک مرکزی برگزار گردید و در نهایت با پیگیری های به عمل آمده از هیأت دولت، مصوبه هیأت مذکور مبنی بر تغییر نرخ ارز دولتی به نیمایی بر دریافت گردید.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با توجه به اینکه پرداخت هزینه ترخیص بر عهده دولت است و پرداخت آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تضمین شده است، بیان کرد: دولت مکلف به تأمین معادل ریالی ارز مورد نیاز بر اساس نرخ نیمایی میباشد و در حال حاضر قرارداد سهجانبه برای اصلاح بر اساس نرخ نیمایی به بانک مرکزی ارسال شده که درصدد است ظرف 2 هفته آتی قرارداد جدید به امضاء برسد و اقدامات لازم برای ترخیص کالاها انجام گیرد.
وی گفت: مبلغ مورد نیاز برای ترخیص کالاها و قطعات از گمرک برای داخلیسازی 215 دستگاه واگن در کارخانه ایربکو معادل 18 میلیون یورو میباشد با پرداخت این مبلغ و آزادسازی قطعات از گمرک، کارخانه ایربکو به عنوان دومین کارخانه واگنساز در کشور فعالیت خود را به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داد لازم به ذکر است اولین کارخانه واگنساز مترویی، واگنسازی تهران میباشد و از طریق این قرارداد، کارخانه ایربکو به دومین کارخانه واگنساز مترویی در کشور تبدیل میگردد. این کارخانه دارای نیروهای متخصص و آموزش دیده در چین میباشد و مهندسین و متخصصین چینی نیز در فرآیند ساخت و تکمیل واگنها در کارخانه حضور دارند.
رجبصلاحی اظهار داشت: در حال حاضر 50 بدنه واگن در کارخانه ایربکو ساخته شده و آماده میباشد و به محض ورود تجهیزات و تکمیل سیستمهای حیاتی واگن، پیشبینی میشود تا 2 ماه آینده تعداد 50 واگن به سیستم ناوگان کلانشهرهای این قرارداد اضافه و در خطوط به بهرهبرداری میسد.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خاطرنشان کرد: این تعداد واگن فقط بخشی از نیاز کلانشهرهای مذکور به واگن را تأمین میکند و با توجه به اینکه هِدوِی هدف در بهرهبرداری از خطوط مذکور 25 الی 3 دقیقه میباشد لذا نیاز است که واگنهای بیشتری تأمین و به بهرهبرداری برسند. این نیاز از طریق انعقاد قراردادهای دیگری از جمله قراردادهای تأمین 2000 دستگاه واگن توسط سازمان شهرداریها و دهیاریها کشور در دست انجام میباشد.
وی ادامه داد: در این قرارداد از تعداد 2000 واگن، تعداد 1050 واگن برای کلانشهر تهران و مابقی 950 واگن متعلق به کلانشهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه و به عنوان مکمل بقیه قراردادهای واگن است.
رجبصلاحی با اشاره به اینکه ساخت واگن دارای تکنولوژی پیشرفتهای است، تصریح کرد: در حال حاضر امکان داخلیسازی تمام قطعات در داخل کشور وجود ندارد و برخی قطعات پیشرفته میبایست از خارج وارد شود. لیکن لازم به ذکر است که با برنامهریزی انجام شده برای قرارداد تأمین 2 هزار دستگاه واگن کلانشهرهای کشور 55 درصد ساخت قطعات و تجهیزات در کشور داخلیسازی میگردد که این موضوع گام بزرگی در پیشرفت و توسعه صنعت مترویی در کشور میباشد.
انتهای پیام/