در بیانیه ای خطاب به کنگره؛
دوچرخه؛ پیوندگر ورزش همگانی و قهرمانی
ورزشی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - محبوبیت دوچرخه و گرایش به دوچرخه سواری در سطح جهان نشان از آن دارد که این وسلیه تنها در بخش ورزش قهرمانی و تورهای حرفه ای دنیا مورد توجه قرار نمیگیرد بلکه یک وسیله نقلیه سبک است که کارکردهای متنوع ورزشی، قهرمانی، اجتماعی و زیست محیطی دارد.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - محبوبیت دوچرخه و گرایش به دوچرخه سواری در سطح جهان نشان از آن دارد که این وسلیه تنها در بخش ورزش قهرمانی و تورهای حرفه ای دنیا مورد توجه قرار نمیگیرد بلکه یک وسیله نقلیه سبک است که کارکردهای متنوع ورزشی، قهرمانی، اجتماعی و زیست محیطی دارد.
به گزارش ایرنا، وسیله نقلیه سبک محبوب این روزهای برخی از کشورهایهای جهان هر چند قدمتش به نخستین دهههای قرن نوزدهم میلادی باز میگردد اما نحوه استفاده از آن در دهههای گوناگونِ 2 سده گذشته متفاوت بوده است.
در شرایط کنونی آنچه موجب شده تا دوچرخه جایگاه ویژه ای در حمل و نقل جهانی پیدا کند بعد سلامت و زیست محیطی آن است که موجب کاهش آسیبهای مختلف در بعد سلامت و محیط زیست خواهد شد. نخستین کارکرد استفاده از دوچرخه در فضاهای شهری به ویژه کلان شهرها، کاهش میزان تصادفات و مصرف سوخت در ترافیکها است.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، 27 درصد تصادفات سال 1396 در محدوده خیابان و بزرگراههای درون شهری رخ داده، که نتیجه آن مرگ بیش از 4 هزار و 300 نفر در ایران بود؛ این آمارها از افزایش پنج درصدی تصادفات نسبت به سال قبل آن (95) حکایت دارند.
یکی دیگر از ضرورتهای استفاده از دوچرخه کاهش ترافیک زنجیره ای در کلانشهرها است زیرا براساس آمارهای اعلام شده از سوی «سید محسن طباطبایی مزدآبادی» دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، فقط در شهری مانند تهران هر سال در 4 هزار میلیارد تومان از منابع شهر تهران در اثر اتلاف سوخت، از بین میرود.
این آمار زمانی میتواند برای اقتصاد فرد و شهر تهران مشکل ساز باشد که بنا به گفته «محمد حقانی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، سالی 200 ساعت «عمر» پایتخت نشینها در ترافیک تلف میشود.
شمار تلفات تصادفات رانندگی، میزان مصرف سوخت در ترافیکهای طولانی مدت و صرف زمانهای مختلف در شلوغی شهرها، میطلبد تا در حمل و نقل شهری به دنبال جایگزینی مناسب باشیم؛ جایگزینی که بتواند در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و فعالیتهای جسمانی شهروندان نقش بارزی داشته باشد.
برای این مهم لازم است فدراسیون دوچرخه سواری، سازمان ورزش شهرداریها و نهادهای مرتبط اقدامات لازم برای کاهش بار ترافیکی و هزینههای ناشی از اتلاف سوخت انجام دهند. در این زمینه «خسرو قمری» رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد یکی از رسالتهای این فدراسیون در حال حاضر آن است که بتوانیم در هیاهوی ماشینی شدن، یک نفر را از ماشینهای تک سرنشین پیاده کنیم زیرا دوچرخه سواری یکی از به صرفهترین وسایل نقلیه به شمار میرود که هم جنبه درمانی دارد و هم اقتصادی؛ از یک سو میتواند سلامت جسمی و روحی فرد و شهروندان جامعه را تامین کند و در سوی دیگر موجب کاهش هزینهها و صرفه جویی در مصرف سوخت خواهد شد.
بعد دیگر استفاده از دوچرخه، سبک جدید زندگی است که امراضی مانند چاقی و بی تحرکی از ثمرههای آن به شمار میرود. استفاده از دوچرخه و جایگزینی آن با ماشین در مسیرهای کوتاه مدت میتواند دارویی پیش گیرنده از این امراض باشد.
این همان کارکرد هایی است که رییس فدراسیون دوچرخه سواری از آن به عنوان یکی از وسایل برون رفت از مشکلات کنونی دنیای صنعتی یاد میکند.
او چندی پیش با بیان اینکه زندگی شهروندان به خاطر صنعتی شدن دچار مشکل شده است، به خبرنگار ایرنا گفت: در روزگار گذشته پیاده روی و دوچرخه سواری در جامعه رایج بود و مشکلاتی مانند اضافه وزن و بی تحرکی نداشتیم اما سبک زندگی جدید موجب شده تا پیاده روی و دوچرخه سواری نقش کمتری در تحرکات جسمی شهروندان داشته باشد و ماشین و دیگر وسایل نقلیه، جای فعالیتهای بدنی را بگیرد.
در کنار کارکردهای فوق ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه و نهادینه کردن آن در زندگی اجتماعی و ورزشی خانوادهها میتواند افزون بر سلامت به توسعه ورزش همگانی در جامعه منجر شود. با توسعه دوچرخه سواری و میزان استفاده از آن بدون شک استعدادیابی در این رشته بیش از هر زمان دیگر چشمگیر خواهد شد و میتوان شاهد ظهور ستارههای جدید در این رشته ورزشی بود.
در این زمینه رییس فدراسیون دوچرخه سواری باور دارد نباید دوچرخه و دوچرخه سواری را فقط در بعد قهرمانی آن حبس کنیم و وظایف فدراسیون تنها در حمایت از قهرمانان خلاصه شود بلکه با توجه به کارکردهای متعدد استفاده از این وسیله نقلیه به نحوی پیوند دهنده ورزش همگانی با ورزش قهرمانی باشیم. او با بیان اینکه فدراسیون 2 کارکرد قهرمانی و فرهنگ سازی دارد، گفت: بعد قهرمانی شامل نخبههای خاص و ورزشکاران حرفه ای خواهد بود اما در بعد فرهنگ سازی ما باید اقدامات لازم برای گسترش دوچرخه سواری را در بین مردم فراهم کنیم. اگر این مهم محقق شود بدون شک شاهد شناخت نخبگان جدید در این رشته خواهیم بود و استعدادیابی لازم نیز صورت خواهد گرفت.
همچنین یکی از مهمترین نمودهای ورزش همگانی دوچرخه سواری است که در کنار فعالیتهای ورزشی میتواند ضمن ایجاد رقابت سالم نشاط اجتماعی را در فعالیتهای گروهی خانوادهها ایجاد کند.
ورزشی ** 2052**1597**1067**
انتهای پیام /*