بایدها و نبایدهای صادرات محصولات ایرانی به چین
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - موسسه خدمات فناوری تا بازار میزبان دوره آموزشی « الزامات و چگونگی صادرات به چین» بود.
تبسم مهر - موسسه خدمات فناوری تا بازار میزبان دوره آموزشی « الزامات و چگونگی صادرات به چین» بود.
به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از سایت ستاد توسعه فناوری نانو، کارگاه آموزشی با موضوع الزامات و چگونگی صادرات به چین با حضور برخی شرکتهای فعال در حوزه فناورینانو درموسسه خدمات فناوری تا بازار برگزار شد. امیر قربانعلی، مدیر مرکز نانو ایران و چین سرفصلهای مربوط به صادرات محصولات ایرانی به چین را برای برخی نمایندگان شرکتهای فناور تشریح کرد.
قربانعلی در ابتدای دوره به معرفی کشور چین و فرصتهای موجود در فضای کسب و کار این کشور پرداخت و گفت: « کشورهای صنعتی و قدرتمند جهان در چین فعالیت دارند و با این حال هنوز فضای زیادی برای همکاری با چین وجود دارد. در حال حاضر برای صادرات محصولات ایرانی به چین یک مانع ذهنی در تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد که باید از بین برود. این مانع ذهنی موجب میشود تا تولیدکننده ایرانی تصور کند با حضور شرکتهای اروپایی و آمریکایی، جایی برای شرکتهای ایرانی نیست در حالی در عمل چنین نیست. هر چند باید برای صادرات به چین، با صنعت چین ارتباط ایجاد کرد که این موضوع به دلیل تفاوت زبانی با دشواریهایی همراه است. از سوی دیگر برخی از اطلاعات ممکن در سایتها به زبان چینی باشد که تولیدکننده ایرانی برای درک آنها با چالش مواجه است.»
قربانعلی مزیت چینیها را در آشنایی آنها با کسب و کار واقعی (Real Business) میداند در واقع اگر یک شرکت چینی 100 حق انتخاب برای همکاری مشترک پیش رو داشته باشد به بررسی گزینه 101 نیز خواهد پرداخت، بنابراین در فضایی که اروپاییها و آمریکاییها حضور دارند، چینیها به شرکتهای ایرانی نیز فرصت ارائه توانمندیها را میدهند. هر چند چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است اما سهم فناوریهای پیشرفته و نوآوری از کل تولیدات چین هنوز کم است بنابراین چینیها برای رقابتپذیر شدن باید اولویت بیشتری به فناوریهای پیشرفته و نوآوری بدهند به همین دلیل در این دو موضوع علاقهمند به همکاری مشترک هستند. اینجاست که فرصت برای شرکتهای دانشبنیان و فناور ایرانی ایجاد میشود.
برای صادرات به چین، از کجا شروع کنیم؟
این سوال همه تولیدکنندگان است، به اعتقاد امیر قربانعلی «معرفی محصول» اولین گام در مسیر صادرات است که برای این کار نمایشگاههای تخصصی، نشستهای مچمیکینگ و معرفی آنلاین ابزارهای مناسبی هستند. در حال حاضر در چین پلتفورمهای آنلاین زیادی هستند که همانند علیبابا میتوانند برای معرفی محصول استفاده شوند. گام دوم، «مذاکره و تفاهمنامه همکاری» است که در اینجا میتوان از تجربه مرکز فناوری نانو ایران و چین نیز استفاده کرد. در قدم بعد بحث «قرارداد» است که یکی از زمانبرترین بخشهای این فرآیند محسوب میشود چرا که تدوین یک قرارداد مناسب نیازمند ملزومات زیادی است.
مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد است که قیمتگذاری از جمله مسائل بسیار مهم در بحث صادرات است. هزینههای پنهان بسیاری در سر راه صادرات یک محصول وجود دارد که تولیدکننده لازم است پیش از قیمتگذاری این هزینهها را شناسایی و بررسی کند و در نهایت با علم به این هزینههای پنهان اقدام به برآورد قیمت نهایی نماید.
امیر قربانعلی اطلاع از HS Code را برای صادرکنندگان بسیار مهم میداند. این کد تعیین کننده میزان تعرفههای گمرگی درچین است.
به اعتقاد قربانعلی اگر تعرفه زیر ده درصد باشد تولید در ایران و صادرات به چین به صرفه خواهد بود اما تعرفههای بالای 30 درصد برای صادرکنندهای که در ایران تولید میکند احتمالا زیاد مقرون به صرفه نیست و باید نحوه همکاری با چینیها را تغییر دارد که انتقال فناوری یکی از گزینههای احتمالی است. از جمله موارد مهم در صادرات محصولات به چین، داشتن گواهینامهها و مجوزهای لازم است که این اطلاعات برای هر محصول توسط تولیدکننده باید از قبل تهیه شود تا پیش از رسیدن به مرحله مذاکره این ملزومات تهیه شده باشد چرا که فقدان یک استاندارد یا مجوز میتواند مذاکره را به شکست تبدیل کند. در بحث قراردادها نیز مدیر مرکز تجهیزات پزشکی ایران و چین معتقد است که باید قرارداد را بهگونهای تنظیم کرد که گویی قرار است کار به دادگاه کشیده شود! در واقع طرفین باید قرارداد را به گونهای دقیق تنظیم کنند که تمام تنگناها و چالشهای آتی در آن دیده شده باشد.
قربانعلی زمان مورد نیاز برای برخی قراردادها را تا دو سال برای موارد پیشین عنوان کرد و گفت: پتنت از جمله برگهای برنده در بحث صادرات بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. قربانعلی به تولیدکنندگان پیشنهاد میکند پیش از صادرات، پتنت مربوط به فناوری خود را در چین ثبت کنند تا از حفظ مالکیت فکری خود مطمئن شوند.
از جمله مسائل بسیار مهم در موفقیت صادرکنندگان، خدمات پس از فروش است که این موضوع موجب موفقیت برخی از شرکتهای ایرانی در چین شده است. قربانعلی فروش را تنها در تحویل کالا و گرفتن پول نمیداند و تداوم صادرات را منوط به خدمات خوب پس از فروش میداند. بنابراین تولیدکنندگان باید پیش از صادرات، برای ارائه خدمات پس از فروش تدابیر لازم را اتخاذ کرده باشند.
قربانعلی به شرکتها پیشنهاد میکند که حتما یک نسخه دمو (Demo) از محصول یا فرآیند خود داشته باشند چون در مسیر مذاکره یا معرفی محصول، مشتری تمایل دارد به صورت ملموس کالا یا فرآیند را از نزدیک ببیند.
مدیر مرکز فناوری نانو ایران و چین، صادرات را تنها محدود به صادرات محصول نمیبینید و معتقد است که میتوان تحقیق و توسعه را نیز صادر کرد. به اعتقاد وی هزینه نیروی انسانی در ایران نسبت به چین کمتر است بنابراین شرکتهای چینی مایل هستند که برخی از فرآیندهای تحقیق و توسعه را نیز برون سپاری کنند که شرکتهای دانشبنیان میتوانند در این حوزه فعالیت کنند.
قربانعلی در بخش پایان دوره به تشریح مثالهایی از موارد موفق و ناموفق صادرات به چین پرداخت و در ادامه توانمندیهای و زیرساختهای موجود در مرکز نانوی ایران و چین برای ارائه خدمات به شرکتهای صادرکننده محصول را تبیین کرد.
انتهای پیام/