آخرین مطالب

در آخرین شب جشنواره موسیقی فجر

پیانونوازی «هوشیار خیام» روایت‌گر باخ تا دِبوسی شد فرهنگی و هنری

پیانونوازی «هوشیار خیام» روایت‌گر باخ تا دِبوسی شد

  بزرگنمایی:
تبسم مهر - در ششمین و آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، «هوشیار خیام» نوازنده پیانوی کلاسیک به اجرای آثاری از «باخ» «شوپن» «موریس راول» «دبوسی» و دو قطعه ساخته خودش پرداخت.

تبسم مهر - در ششمین و آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، «هوشیار خیام» نوازنده پیانوی کلاسیک به اجرای آثاری از «باخ» «شوپن» «موریس راول» «دبوسی» و دو قطعه ساخته خودش پرداخت.

به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، در ششمین و آخرین شب از سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، «هوشیار خیام» نوازنده پیانوی کلاسیک به اجرای آثاری از «باخ» «شوپن» «موریس راول» «دبوسی» و دو قطعه ساخته خودش پرداخت.
یکی از کارهای پسندیده و درخور جامعه موسیقی که در این شب شاهد آن بودیم توضیح جامع و مفصل «هوشیار خیام» در مورد برنامه اجرایی خود بود. کاری بسیار پیشرو و مخاطب‌مدارانه که بسیاری از هنرمندان سرزمین ما از آن غافل هستند.

هوشیار خیام پیش از هرگونه اجرا و نوازندگی به توضیحی در مورد موسیقی اجرایی خود و دلیل انتخاب یوهان سباستین باخ و نیز توضیحاتی در مورد خود باخ و آثار این موسیقیدان بزرگ و توضیحاتی در مورد دوران باروک پرداخت. او ضمن توضیح با اشاراتی به کلاویه‌های پیانو و با بهره از مثال‌هایی عملی توضیحات خود را پیرامون این اجرا تکمیل می‌کرد بطوریکه مخاطبین حاضر در سالن کاملا در جریان جزییات و تمام آنچه که در ذهن این نوازنده جهت اجرا بود قرار گرفتند.
خیام کار خود را با باخ و «پرلود و فوگ دو ماژور» آغاز کرد. این پرلود و کلا پرلودهای ماژور و مینور دو و سل باخ همواره نوازنده پیانو را با چالش مواجه می‌سازد و برقراری ارتباط بین خط نت‌ها و موتیف‌های اجرایی دو دست چالش اصلی نوازنده از ابتدا تا به انتهای اثر است. هر کدام از این پرلودها را نوازنده حرفه‌ای ماه‌ها و بلکه سال‌ها باید کار و تمرین کند و با ممارست به حدی از نوازندگی برسد که از دغدغه اجرای سردرگم کننده هم‌زمان دودست رهایی یابد و به جنبه تغزلی پرلود و بسط و گسترش‌های عاطفی هیجانی قطعه بیاندیشد و در مرحله‌ای ورای اجرای درست قطعه، بتواند آن بار عاطفی، احساسی و عقلانی را به مخاطب خود منتقل کند که هوشیار خیام هنوز بدان جایگاه نرسیده لیکن در این مسیر دشوار به درستی پیش می‌رود.
آکوردهای درهم تنیده و ترکیبی دست چپ و همزمانی آن با جملات و پاساژهای سرعتی دست راست که در برخی میزان‌ها دست چپ فورته و دست راست پیانو می‌نوازد ذهن هر نوازنده حرفه‌ای را به چالش می‌کشد و همین، نوازندگی پیانوی کلاسیک و اجرای آثار پیانو و رسیتال‌های بزرگانی چون باخ، شوپن و بتهوون را جزء دسته دشوارترین سازها قرار می‌دهد.
اثر بعدی که هوشیار خیام به اجرا گذاشت «نکتورن می‌بِمُل ماژور، اُپوس 55 شماره 2» بود. شوپن از جنبه آثاری که برای پیانو تصنیف کرده یکی از سرآمدان تمام دوران موسیقی کلاسیک غرب است. آثار این موسیقیدان بزرگ در حوزه پیانو بیشتر از هر موسیقیدان دیگری‌ست و اجرای آن‌ها نیز از جمله دشوارترین‌هاست. دلیل اصلی شهرت آثار این موسیقیدان لهستانی این است که خود نوازنده حرفه‌ای پیانو بود. یکی از مهم‌ترین خدمات شوپن ابداع فرم‌های متعددی در موسیقی بود که همین «نکتورن» یکی از فرم‌های ابداعی خود اوست که خیام در این برنامه به اجرا گذاشت.
«پرندگان غمگین از آینه‌ها» از موریس راول و «موومان از تصاویر» از کلود دبوسی آثار بعدی بودند که هوشیار خیام به اجرا گذاشت. این نوازنده در آخر آثاری با نام‌های «منتخبی از هفت روز دریا» و «ایقاعات» را که ساخته خود بود به اجرا گذاشت.
ترتیبی که هوشیار خیام برای اجرای این شب انتخاب کرده بسیار هوشمندانه و هدفمند است و سیری از شکل‌گیری نغمات و مکاتب موسیقایی از زیرساخت موسیقی «دیاتونیک» که باخ پایه‌گذار آن بود و اگر تلاش‌ها و نبوغ باخ نبود شاید ما اکنون همچنان از فواصلی بهره می‌بردیم که بسیار با فاصله پنج پرده و دو نیم پرده‌ای دیاتونیک امروزی فاصله‌ها می‌داشت. پس از باخ در قرن نوزدهم امثال دبوسی و موریس راول سهم بسزایی در موسیقی کلاسیک امروزی و بهره‌مندی از گام‌های متنوع «پنتاتونیک» «هگزاتونیک» و مد‌های آنتیک و تئوریک و ملودیک و هارمونی‌های موازی ایفا کردند و حیطه موسیقی کلاسیک را به نحو احسن بسط و گسترش دادند.
همین شکل‌گیری مکاتب و آشنایی با شیوه کاری و زندگی موسیقی‌دانان غربی می‌تواند راهگشای بسیاری از محققان و موزیسین‌های جوان ما برای بسط و گسترش موسیقی اصیل ایرانی و شناساندن این هنر والا به جهانیان باشد.

ازین جنبه امثال هوشیار خیام را باید ارج نهاد که در این مسیر به بهترین وجه ممکن در تلاش و تکاپو برای ارتقاء هنری خود هستند و در این میان با اینکه موسیقی کلاسیک غربی را برگزیده‌اند لیکن همواره به فکر ایجاد تلاقی و تجانس و تلفیق موسیقی ایرانی با کلاسیک غربی بوده و از هیج تلاشی فروگذار نیستند.
در مجموع اجرای هوشیار خیام را می‌توان اجرایی مطلوب ارزیابی کرد که مخاطب هدف خود را اقناع می‌کند. هرچند پیانونوازی کلاسیک در ایران راه درازی در پیش دارد و شرایط برای پیشرفت تخصصی در حد مطلوب مهیا نیست آنچنان که در غرب در همین حوزه پیانونوازی گرایش‌ها و حوزه‌ها بسیار تخصصی‌تر دنبال می‌شود و نوازندگان در رشته‌های پیانونوازی تخصصی باخ، شوپن، موتسارت و دیگر موسیقیدانان به فعالیت حرفه‌ای نوازندگی ادامه می‌دهند لیکن در کشور ما هنوز به این شیوه و به این سطح تخصصی نرسیده و نوازندگان ما با ان کمبودها و فقدان‌ها مواجه هستند. لیکن با همین نواقص، هنرمندان ایرانی به خوبی توانسته‌اند در سطوح بین‌المللی بدرخشند و هنر خود را به جهانیان عرضه دارند چراکه هنر نزد ایرانیان است و بس...
نگارنده: علیرضا سپهوند
انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دوره های پاییزه ی موسسه تبسم مهر

آغاز تولید فیلم کوتاه چوپان با مجری طرحی موسسه فرهنگی هنری تبسم مهرنیکان

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر خطاب به صدابردار سینمای ایران: دست های مهربانت را به گرمی می فشاریم/ تجلیل از یک عمر سخت‌کوشی همسر استاد شاهوردی

ادبیات آذری را جدا از ادبیات فارسی نمی‌دانیم/ حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر را وظیفه خود می‌دانیم

مجارستان: ضدحملات اوکراین «حمام خون» به‌راه می‌اندازد

نه بیرانوند از پرسپولیس می‌رود نه بازیکن دیگری/ شرط ماندن یحیی

بدرقه تیم فوتبال نوجوانان با حضور امیر قلعه نویی و عنایتی

اسرائیل با نقص جدی کادر پزشکی و بیمارستانی روبروست

افزایش شمار جان‌باختگان تصادف قطار در هند به 288 نفر

دشمنان تلاش می‌کنند نسل جوان را نسبت به روحانیت بدبین کنند

انتخاب موقت اعضای هیات اجرایی کارگروه هنرمندان انجمن خادمان قرآن

قیمت سکه و طلا 10 خرداد 1402/ ریزش قیمت ادامه دارد

ایران کشوری کاملاً امن و مقصدی مطمئن و جذاب برای گردشگران است

تولید نفت ایران به 2 میلیون و 750 هزار بشکه در روز رسید

ورود منابع، کاهش نرخ ارز را همراه خواهد داشت

سریال ماورایی ده‌نمکی به‌زودی کلید می‌خورد/ در تدارک «رستگاری»

وجود 700 اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی

ارائه وام عتبات عالیات به دانشجویان تا سقف 5 میلیون تومان

زلزله 4.8 ریشتری سرخس خراسان رضوی را لرزاند

افزایش رگبار باران در 10 استان کشور

واریز 20 درصد اضافه یارانه کالابرگ سه دهک کم‌درآمد از امروز

ترافیک نیمه‌سنگین در محور چالوس

آماده مقابله با هرگونه تعرض دشمنان به آرمان‌های امام (ره) هستیم

برگزاری دوره های آموزشی بازیگری با حضور استاد ارجمند آقای امید زندگانی

ارتش رژیم صهیونیستی به خودروی زرهی «ایتان »مجهز می‌شود

عالیترین مقام کشور ترکمنستان سه شنبه به تهران می‌آید

مخبر: ایران نگاه ویژه‌ای نسبت به مناسبات خود با عمان دارد

«بازی» ایرانی برگزیده جشنواره ایتالیایی شد

افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی باید به تصویب شورای شهر برسد

دستگیری ماموران قلابی در تهران

برنامه‌ریزی دستگاه‌ها برای اوقات‌ فراغت جوانان

شناسایی 82 بیمار جدید کرونایی در کشور/ 2 نفر فوت شدند

قیمت سکه و طلا 7 خرداد 1402/سکه به 30میلیون و 600 هزار تومان رسید

تذکر فرمانده نیروی زمینی ارتش به همسایگان شرقی

کوروش زارعی در تدارک یک نمایش میدانی بزرگ/ اجرا در حوزه دفاع مقدس

شرط «یک سال رهن بودن سند خودرو» حذف شد

بانک‌ها اشتیاق به مال‌سازی دارند نه اعطای وام مسکن

سازمان لیگ: سهمیه تماشاگران استقلال و پرسپولیس برابر است

استقلال دست‌بردار داوری نیست/کنایه به پرسپولیس و فشار به فدراسیون

هادی ساعی برترین تکواندوکار المپیک 2008 پکن شد

مهاجم 16 ساله پورتو: الگوی من مهدی طارمی است

هوای تهران آلوده شد/ افزایش شاخص ذرات معلق

درخواست حجت الاسلام قرائتی از رییس جمهور

مهلت ثبت‌نام هنرمندان در سامانه نهضت ملی مسکن تمدید شد

توصیه‌های وزارت حج و عمره عربستان خطاب به میهمانان خانه خدا

انهدام ده‌ها مخفیگاه داعش در 3 استان عراق

یک مرزبان ایرانی در درگیری امروز با طالبان به شهادت رسید

کشف 250 هزار دلار غیرقانونی از یک شرکت خصوصی در سعادت آباد

با دستیاری به نام تاکو؛ تیک تاک با هوش مصنوعی پاسخ جستجوی کاربران را می دهد

رئیسی در دیدار دبیرکل اوپک: اعضای اوپک با تقویت انسجام مانع اختلاف‌اندازی غربی‌ها شوند