عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد عنوان کرد
تاثیر رویکرد شایسته سالاری و جذب استعدادها در ارتقای علوم انسانی
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت:رویکرد شایسته سالاری و جذب استعدادها در این رشته،از جمله راهکارهایی است که میتواند در علوم انسانی مفید باشد.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا ، دکتر حمید عرفانیان خان زاده در نخستین همایش تخصصی تعالی و تحول درعلوم انسانی وآشنایی اساتید با روش اجرایی کرسیهای ترویجی و نظریه پردازی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بومی سازی علوم انسانی با مسیر درست، دنبال کردن آیین نامه ارتقا و رکود علمی، رویکرد شایسته سالاری و جذب استعدادها در این رشته، کارکرد مشارکتی دانشگاه و جامعه و حوزه، بازنگری و برنامهریزی منسجم برای تحول در علوم انسانی، تدوین درست معیارهای علوم انسانی در صدا و سیما و در نهایت تغییر رویکرد در آموزش و پرورش و نیز تغییر اولویت در انتخاب رشتهها در آموزش و پرورش از جمله راهکارهایی است که میتواند در علوم انسانی مفید باشد.
وی تاکید کرد: علوم انسانی بیشتر از زاویه نقد مورد التفات قرار گرفته است و بیشتر صاحبنظران دانشگاهی و حتی غیر دانشگاهی به کاربردی بودن آن پرداخته و یا پای را فراتر میگذارند و وجود علمی بودن حوزه مطالعات انسانی را مورد تردید قرار میدهند. در جامعهای زندگی میکنیم که سیر تحولات آن سریع است و کارکردهای علمی بیشتر از سایر کارکردها در فضای عمل مورد بررسی قرار میگیرد.
وی در خصوص اهمیت تعالی منابع انسانی، تصریح کرد: این شکاف منجر به بی اعتمادی به نظام آموزشی در فضای علوم انسانی شده است. اگرچه جایگاه علوم انسانی در تعالی یک جامعه بر فردی پوشیده نیست و مقام معظم رهبری هم در این خصوص هشدار دادند و حرکتهایی برای تغییر این رویکرد آغاز شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد افزود: کاهش این شکاف میتواند به کاربردی شدن علوم انسانی کمک شایانی کند و منجر به این شود که نگاه را تغییر دهد و در یک کلام منجر به تعالی علوم انسانی شود. البته واضح است که زمانی امکان فوق مهیاست که قبل از هر چیزعلل وجود این شکاف را بدانیم و متناسب با آن راهکار ارائه دهیم.
وی عنوان کرد: علل و عوامل پیدایش این شکاف در علوم انسانی به طور عمده و در رشته مدیریت به مواردی مانند اینکه خاستگاه تئوریهای غرب است، به روز نشدن اساتید، مدیران ما علمی نیستند، رویکرد و نگرش جامعه به علوم درآمدزا و بلاتکلیفی دانشگاه در فلسفه آموزش علوم انسانی اطلاق میشود.
عرفانیان خانزاده خاطر نشان کرد: برای حل این مشکل و بومیسازی، چند سالی است فعالیتهایی در این زمینه انجام شده و نتایج در بعضی زمینهها بد نبوده است اما در تعدادی رشته مسیر مناسبی انتخاب نشده است به عنوان مثال، در رشته مدیریت اساتید دانشگاه انتخاب شدند که کمی مسالهساز است.
وی بیان کرد: در خصوص کهنه اندیشی و آموزش کهنه مواردی مانند مباحث مربوط به یک قرن قبل است، سر فصلهای اساتید با وزارت علوم به روز نیست و به روز نبودن اساتید مطرح میشود اما در دانشگاه MIT با نگاه برنامهریزی پویا، سناریو نویسی و آینده پژوهی جلوتر از زمان است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: مدیران ما به شدت تحت تاثیر نظام سیاسی حاکم در هر دوره چهار الی هشت ساله هستند و عمر خدمتی مدیران دو الی چهار سال است. با تغییر تفکر از اصلاح طلب به اصولگرا یا بر عکس، مدیران عوض میشوند لذا فرصت برای اجرا و دنبال نمودن یک تئوری علمی و رفتار علمی داده نمیشود.
وی اضافه کرد: سوالی که در ذهن ایجاد میشود این است که اساساً دنبال تولید علم هستیم و یا به دنبال تولید تکنیسین، دانشگاهها با ماهیت علوم انسانی، معمولاً عالم پروری میکنند در حالی که سایر دانشگاهها میتوانند به خوبی علم را با عمل گره بزنند و تکلیف مشخص شود
انتهای پیام