رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش:
امام موسی صدر برای آرمانهای خود هجرت کرد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: شخصیت برجسته امام موسی صدر وقتی بیشتر فهمیده میشود که به هجرت او به لبنان برای تحقق بخشیدن به آرمانهای خود توجه کنیم.
تبسم مهر - تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: شخصیت برجسته امام موسی صدر وقتی بیشتر فهمیده میشود که به هجرت او به لبنان برای تحقق بخشیدن به آرمانهای خود توجه کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، حجت الاسلام علی ذوعلم روز سه شنبه در همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر گفت: امام موسی صدر 20 سال قبل از انقلاب مهاجرت در راه خدا را بر ماندن در یک فضای آرام ترجیح داد و پایهگذار یک سنت در دوره ما شد.
وی افزود: فکر میکردم اگر فردی از کشور دیگری به کشور ما آمده بود و مدرسه ابتدایی راه میانداخت و منشأ برکت میشد، چقدر تجلیل میشد. اما اینکه یک عالم شیعی در شرایط سختی به کشور لبنان رفت که در آنجا شیعیان تحقیر میشدند و در وسط معرکه حاضر میشود، به این مسئله کمتر توجه داریم.
ذوعلم با بیان اینکه کار صدر مصداق شجره طیبهای است که خداوند در قرآن بدان اشاره کرده است، گفت: 20 سال قبل از انقلاب، دست تدبیر الهی از آن زمان، انقلاب را صادر کرده بود. تفکر انقلابی و سیاسی اقتصادی امام موسی صدر برکات زیادی بر جهان اسلام داشته است. چند سال قبل که لبنان بودم، دیدم تصویر امام راحل، آیتالله سیستانی، رهبر انقلاب، امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله را کنار هم قرار داده بودند و میگفتند که شناسنامه ما اینهاست.
وی بیان کرد: حالا اگر برخی سعی میکنند، این کارها را نادیده بگیرند، نشان از انحرافی است که در قلب آنهاست.
ریسی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش ادامه داد: این قدر محکمات در سیره تربیتی و سیاسی و اعتقادی امام موسی صدر وجود دارد که باید بدان افتخار کنیم. عالم ایرانی مصلح به کشوری رفته است که از نظر اعتقادی پاره تن تشیع است و با تلاش زیاد در آنجا فعالیت میکند. وی توانست راهی را بگشاید که امروز این شجره طیبه بار بدهد.
ذوعلم با بیان اینکه امام موسی صدر در بحث تربیتی ریشههای فکری عمیقی داشت که به ریشههای اندیشههای ناب اسلامی متصل است، گفت: نگاه وی توحیدی است و در این نگاه همه انسانها دارای فطرت الهی هستند. اسلام دینی است که غربی و شرقی ندارد و این نگاه در امام موسی صدر آن منش را ایجاد میکند. نشان وی هویتساز است و فراتر از هویت شخصی به شیعیان هویت داد و اسلام و حریت و استقلال را احیا کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در دارالفنونی هستیم که به نام امیرکبیر مزین است و یکی از شهدای توسعه علم محسوب میشود. میبینید که این خطوط روی هم منطبق است. نگاه امام موسی صدر و امیرکبیر و رهبری انقلاب به یک جا متصل میشود. عقلانیت در کنار مجاهدت، اخلاق در کنار علم، معنویت در کنار فناوری، نوآوری در کنار اصالت، اجتهاد پویا در کنار اجتهاد سنتی که قطعات مختلف یک نقشه است؛ پرهیز از تحجر در کنار قبول نکردن غرب همگی دو روی یک سکه است.
ذوعلم بیان کرد: باید تلاش کنیم این سرمشقها را در مدرسههای خودمان و در منش خودمان الگو قرار دهیم. معتقدم سبک تربیتی امام موسی صدر برای مدارس امروز و معلمان و مدیران سرمشق است و باید به سعه صدر تربیتی بدون کوتاه آمدن از مواضع الهی که در منابع خود داریم، توجه خاصی کنیم. صراط مستقیم همان است که امام ترسیم کردند و در لبنان و پاکستان این علم برافراشته شده است. لذا یک نفر میتواند برود و امتی را احیا کند. امید است که از این ذخایر استفاده کنیم.
همایش مدرسه تربیتی امام موسی صدر تحت عنوان «نگاه انسان شناسی امام موسی صدر و بازتاب آن در تعلیم و تربیت» امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد.
9487**1584
انتهای پیام /*