پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز چهارم صد درصد ایرانی میشود
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: تلاش ما ایرانی کردن صددرصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز چهارم است.
تبسم مهر - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) گفت: تلاش ما ایرانی کردن صددرصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز چهارم است.
- اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در فازهای قبلی پالایشگاه ستاره خلیج فارس 30 درصد تجهیزات از جمله کمپرسورهای هیدروژنی را وارد کردیم، گفت: ساخت این کمپرسورها که فناوری بسیار پیچیده ای دارد به سازمان هوافضا سپاه برای مهندسی معکوس کمپرسورهای وارداتی واگذار کرده ایم.
وی گفت: ساخت فاز چهار پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مهر امسال آغاز شده است و با فراخوان شرکتهای ایرانی به نتایج بسیار خوبی رسیده ایم.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: اکنون با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برداشت کشورمان از منابع پارس جنوبی بیشتر از قطر شده است .
محمد گفت: در گذشته نگهداشت میعانات گازی استخراج شده از پارس جنوبی مشکل بود اما با احداث 388 کیلومتر لوله و انتقال این میعانات به بندر عباس محدودیت استخراج میعانات گازی از پارس جنوبی رفع شد و اکنون محصولات بسیار با ارزش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تولید میشود.
وی با بیان اینکه بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمان بندی مشخص انجام شد افزود: ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در ساخت این پالایشگاه برای پر کردن خلاء خروج شرکتهای خارجی به دلیل تحریم کشورمان بود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: در ساخت فازهای یک، دو و سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس در تامین کالا 70 درصد در مهندسی 67 درصد و در بخش اجرا 100 درصد کار ایرانی بوده است.
محمد افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین تولید کننده بنزین یورو 5 دنیاست.
وی گفت: با راه اندازی فاز چهار این پالایشگاه به ظرفیت 360 هزار بشکه ای آن 120 هزار بشکه دیگر اضافه میشود و این خود رکورد جهانی است .
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: میانگین سنی افرادی که در ساخت این پالایشگاه کار کرده اند 32/5 سال است و این فقط مربوط به بخش کارگری نیست بلکه مدیران و کارشناسان ما نیز در این سن هستند.
محمد گفت: در اوج کار 12 هزار نفر مستقیم و 36 هزار نفر غیر مستقیم برای ساخت پالایشگاه کار کرده اند و در بهره برداری از آن نیز سه هزار نفر مستقیم و 10 هزار نفر غیر مستقیم مشغول شده اند.
وی افزود: با ایجاد پژوهشکده ، پژوهشکدههای دیگر و مجموعههای دانش بنیان را به یکدیگر وصل کرده ایم و کارهای خوبی در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام شده است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به اینکه سهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اجرای طرحهای عمرانی به نسبت اعتبارات عمرانی کشور زیر چهار درصد است گفت: این قرارگاه تلاش میکند جای شرکتهای بزرگ خارجی را در کشورمان بگیرد و به جای اینکه شرکتهای بزرگ خارجی کارها را بین شرکتهای دیگر خارجی تقسیم کنند قرارگاه کارها را بین شرکتهای ایرانی تقسیم کند.
محمد افزود: ظرفیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء 200 هزار نفر است که 50 هزار نفر آن نیروهای قرارگاه و 150 هزار نفر پیمانکارانی هستند که با قرارگاه کار میکنند.
وی گفت: اگر تامین منابع مالی طرحهای عمرانی به درستی انجام شود کارها پیچیده نیست.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء درفعالیتهای عمرانی رکوردهایی را در کشور از جمله ساخت هزار و 125 متر تونل در یک ماه و احداث خط آهن اینچه برون به گرگان به طول 125 کیلومتر در یک ماه و نصب 8 هزار و 350 کانکس در 35 روز برای منابع زلزله زده کرمانشاه را به خود اختصاص داده است.
علیرضا صادق آبادی معاون وزیر نفت نیز در این برنامه با بیان اینکه تا مهر امسال همیشه وارد کننده بنزین بوده ایم و بیشترین واردات در بازه سالهای 84 تا 87 و حدود 20 میلیون لیتر در روز بوده است گفت: اکنون با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس واردات بنزین به صفر رسیده است.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین در سال 97 ، 87 میلیون لیتر در روز بوده اما میزان تولید در بهمن به 103 میلیون لیتر رسیده است.
صادق آبادی گفت: تولید و ذخیره سازی بنزین در کشور مطلوب است و پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 800 میلیون دلار ارزش افزوده در سال ایجاد کرده است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه 70 درصد سبد مصرف سوخت کشور گاز است افزود: اگر پالایشگاه ستاره خلیج فارس نبود مجبور به واردات بنزین بودیم.
وی گفت: با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس محدودیتی در استخراج و تولید میعانات گازی نداریم و اگر این پالایشگاه راه اندازی نمیشد روزانه باید 18 میلیون دلار معادل 36 میلیون لیتر بنزین وارد میکردیم.
صادق آبادی افزود: در 6 ماهه دوم سال مصرف بنزین کاهش مییابد اما در سه ماه تابستان امسال 97 میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین کشور بود.
معاون وزیر نفت گفت: مازاد مصرف بنزین کشور را برای تامین ذخایر راهبردی استفاده میکنیم.
وی با بیان اینکه ارتباط خوبی بین صنعت و دانشگاه ایجاد شده است افزود: افزایش ظرفیت ستاره خلیج فارس و خوراک این پالایشگاه با تعویض بخش کوچکی از تجهیزات آن برنامههای کوتاه مدت وزارت نفت است.
صادق آبادی گفت: تلاش میکنیم با رفع گلوگاهها خوراک این پالایشگاه را به بیش از 500 هزار بشکه برسانیم.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه نفت کوره پالایشگاههای کشور روزانه بین 63 تا 70 میلیون لیتر است افزود: کاهش این میزان نفت کوره برنامه بلند مدت این وزارتخانه است.
وی گفت: این موضوع نیاز به سرمایه گذاری بسیار است و میتوانیم 20 میلیارد دلار برای آن طرح تعریف کنیم.
صادق آبادی افزود: اگر روند کنونی افزایش مصرف بنزین ادامه یابد که سالی حدود 8 درصد است به زودی مزیت صادرات بنزین را از دست میدهیم.
معاون وزیر نفت گفت: چون تاکنون تصمیمی درباره نرخ دوم بنزین گرفته نشده است کارت سوخت معنی ندارد.
وی افزود: کارت سوخت به تنهایی از قاچاق بنزین جلوگیری نمیکند.
انتهای پیام/