معاون برنامهریزی بنیاد مستضعفان در گفتوگو با فارس خبر داد
صادرات 661 میلیون یورویی بنیاد مستضعفان/رشد مقاصد صادراتی به 56 کشور
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد در سال گذشته ۶۶۱ میلیون یورو صادرات داشت، از رشد ۷۵درصدی عملکرد در این حوزه خبر داد و گفت: تعداد مقاصد صادراتی خود را به ۵۶ کشور افزایش دادیم.
تبسم مهر - معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد در سال گذشته 661 میلیون یورو صادرات داشت، از رشد 75درصدی عملکرد در این حوزه خبر داد و گفت: تعداد مقاصد صادراتی خود را به 56 کشور افزایش دادیم.
خسرو مختاری در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به تشریح رویکردها، برنامهها و عملکرد صادراتی بنیاد مستضعفان پرداخت.
وی تأکید کرد: شفافسازی و اطلاعرسانی در مورد فعالیت واحدهای اصلی و هلدینگها و شرکتهای زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جزو اولویتهای بنیاد مستضعفان است.
* اسناد بالادستی در توسعه صادرات بنیاد
وی با اشاره به اسناد بالادستی در توسعه صادرات بنیاد، به چهار سند بالادستی در اینباره اشاره کرد و گفت: در اصول موضوعه ابلاغی، اصل 5 بر تلاش برای ارائه محصولات قابل رقابت در بازار داخلی و بینالمللی تأکید شده است.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: در اصل دهم سیاستهای اقتصاد مقاومتی بر حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالاها تأکید شده است.
وی اضافه کرد: در بندهای 23، 24 و 25 برنامه پنجم بر هدفگذاری جسورانه و حمایت از صادرات و در تبصره توسعه صادرات برنامه و بودجه سالانه بر حمایت از صادرات و مشوقها تأکید شده است که اینها همه اسناد بالادستی بنیاد در توسعه صادرات است.
* الزامات برنامه میان مدت پنجم بنیاد
مختاری به الزامات برنامه میان مدت پنجم بنیاد مستضعفان در حوزه صادرات اشاره کرد و افزود: این موضوع مصوبه 1394.7.7 در هیأت امنای بنیاد است، در بند 23 برنامه میان مدت پنجم بنیاد، بر رشد سالانه 60 درصد صادرات بنیاد نسبت به سال 94 تأکید شده است، همچنین در بند 24 درباره استقرار و تداوم نظام تشویقی جهت حمایت از توسعه صادرات کالا و خدمات صحبت شده است.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: همچنین در بند 25 برنامه میان مدت پنجم بنیاد، بر اخذ تأییدیه استانداردهای معتبر بینالمللی تا 50 درصد محصولات تولیدی با سهم بالای فروش تا پایان برنامه تأکید شده است.
* صادرات در برنامه و بودجه سال 1395 و 1396 بنیاد مستضعفان
وی اظهار داشت: بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تلاش کرد در حوزه «توسعه صادرات»، چندین مورد را در دستور کار قرار دهد.
مختاری بیان کرد: ارائه مشوق به شرکتهای صادراتی بنیاد و خارج از بنیاد، سرمایهگذاری 100 درصد سود صادرات در همان شرکت، تأکید بر صادرات محصولات با حداقل سودآوری ممکن در شرایط رقابتی و سرمایهگذاری و مشارکت در خارج از کشور در قالب طرحهای مصوب از محل درآمدهای صادراتی، از برنامههایی بود که بنیاد مستضعفان در برنامه و بودجه سال 1395 و 1396 دنبال کرد.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: همچنین واردات کالاهای راهبردی از محل صادرات به منظور تأمین نیاز شرکتها و کشور و سرمایهگذاری در طرحهای مشترک چند جانبه با شرکای خارجی با تأکید بر حفظ اعتبار اجتماعی بنیاد و تقویت همکاری دولتها از دیگر برنامههایی بود که بنیاد مستضعفان در برنامه و بودجه سال 1395 و 1396 دنبال کرد.
* اهداف محوری توسعه صادرات برای پایش مستمر
وی افزایش سهم صادرات از فروش و گسترش جغرافیای صادرات با تأکید بر کشورهای مسلمان و همپیمان را از اهداف محوری توسعه صادرات در بنیاد برای پایش مستمر برشمرد و گفت: جذب سرمایهگذاری خارجی به منظور افزایش صادرات، ثبات در صادرات و حفظ بازارهای بینالمللی و افزایش سهم صادرات در این بازارها و همکاری و مشارکت برای صادرات مشترک با شرکتهای دارای محصولات مرغوب داخلی برای ارائه محصول متنوع در بازارهای هدف از دیگر اهداف محوری بنیاد در توسعه صادرات برای پایش مستمر است.
مختاری اضافه کرد: مشارکت با صادرکنندههای فعال ایرانی و صاحبان صنایع و تجار کشورهای مقصد برای تجارت دوسویه، افزایش مبادلات تهاتری صادراتی در راستای تقویت مزیت صادراتی و مقابله با موانع انتقال ارز از طریق بانکها، تأکید بر صادرات خدمات به ویژه خدمات فنی و مهندسی با مزیت رقابتی بالا و اولویت کسب اعتبار بینالمللی برای برندهای ایرانی با تأکید بر ایفای به موقع و مطلوب تعهدات از دیگر اهداف محوری بنیاد در توسعه صادرات برای پایش مستمر است.
* فعالیتهای بنیاد در جهت توسعه صادرات
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان با بیان اینکه هر دو هفته یکبار کارگروه صادرات با حضور رئیس بنیاد تشکیل شده است، افزود: ما آییننامه و دستورالعملهای اجرایی متناسب با شرایط و وضعیت بازارهای صادراتی را تصویب کردیم، مشوقهای صادراتی در برنامه و بودجه سالانه تعیین و صادرکنندگان برتر تشویق شدند و از صادرات شرکتهای گروه بنیاد در قالب بیمه صادرات و جبران خسارت حمایت شد.
وی به اختصاص یارانه حمل به کالاهای صادراتی اشاره کرد و افزود: پیگیری دیپلماسی توسعه مراودات تجاری براساس مصوبات کارگروه صادرات، اختصاص منابع برای فعالیتهای پرخطر و راهبردی در جهت توسعه و ایجاد تحول و حمایت از صادرات و رصد و ارائه گزارشهای میدانی و مطالعات بازار برای اتخاذ تدابیر و حمایتهای لازم، از دیگر اقدامات انجام شده در بنیاد در راستای توسعه صادرات بود.
* عملکرد صادراتی بنیاد در سال 95 و 96
مختاری به مقایسه عملکرد سال 94، عملکرد سال 95 و عملکرد برآورد سال 96 بنیاد مستضعفان اشاره کرد و گفت: در بخش صادرات عملکرد سال 94 بنیاد 225 میلیون یورو و عملکرد سال 95 میزان 339 میلیون یورو بود که رشد صادرات در سال 94 نسبت به 95 به رقم 51 درصد رسید.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان ادامه داد: در حوزه ارزآوری، عملکرد سال 94 بنیاد 28 میلیون یورو و عملکرد سال 95 رقم 38 میلیون یورو بود که با رشد 35 درصد مواجه شد.
وی بیان کرد: در سال 94 درجمع 253 میلیون یورو صادرات و ارزآوری توسط بنیاد انجام شد که این رقم در سال 95 به 377 میلیون یورو رسید که رشد 48.6 درصدی داشت.
مختاری همچنین به مقایسه عملکرد صادرات و ارزآوری بنیاد در سال 95 با برآورد عملکرد سال 96 بنیاد پرداخت و گفت: در حوزه صادرات سال 95 بنیاد 339 میلیون یورو صادرات داشت که در عملکرد برآورد سال 96 این رقم 622 میلیون یورو شد که رشد 83.4 درصدی داشت.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان افزود: ارزآوری بنیاد در سال 95 رقم 38 میلیون یورو بود که در عملکرد برآورد سال 96 به 39 میلیون یورو رسید و رشد 3 درصدی داشت.
وی بیان کرد: در مجموع در حوزه صادرات و ارزآوری بنیاد در سال 95 رقم 377 میلیون یورو را محقق کرد و این رقم در عملکرد برآورد سال 96 به 661 میلیون یورو رسید و رشد 75.3 درصدی را محقق کرد.
* دستاوردهای بنیاد مستضعفان در حوزه صادرات
مختاری با اشاره به رشد صادرات در بنیاد، به رشد 61.5 درصدی متوسط سالهای 94 تا 96 اشاره کرد و گفت: در حوزه صادرات با رشد تعداد شرکتهای صادرکننده مواجه بودیم و از 42 شرکت در سال 94 به 65 شرکت در سال 96 رسیدیم؛ در سال 94 تعداد 23 شرکت بنیاد بیش از یک میلیارد تومان صادرات داشتهاند که این تعداد در سال 96 به 41 شرکت افزایش یافته است.
وی به رشد مقاصد صادراتی بنیاد از 39 کشور در سال 94 به 56 کشور در سال 96 اشاره کرد و افزود: در سال 94 به 31 کشور بیش از یک میلیارد تومان صادرات انجام شد و این رقم در سال 96 به 45 کشور افزایش یافت.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان اضافه کرد: رشد نسبت صادرات به فروش از رقم 7.1 درصد در سال 94 به 10.4 درصد در سال 96 افزایش یافت.
* عمده محصولات صادراتی بنیاد در سال 96
وی اظهار داشت: در سال گذشته بنیاد محصولاتی نظیر بیلت و آهن اسفنجی، روغن موتور و روانکارها ، خدمات حفاری و اکتشاف، خدمات فنی و مهندسی، خدمات هتل داری، کاشی و سرامیک، محصولات قطرانی، دوده و مشتقات، خدمات تور گردانی و گردشگری، پسته و محصولات لبنی و آشامیدنی صادر کرد.
* راهبردهای اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات
مختاری به راهبردهای اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات اشاره کرد و افزود: هدفگذاری منطقهای و کشورهای همسایه، افزایش تعامل با وزارت امور خارجه و اتاقهای بازرگانی و نهادهای فعال در صادرات و افزایش صادرات تهاتری از راهبردهای اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات است.
معاون توسعه اقتصادی و برنامهریزی بنیاد مستضعفان بیان کرد: حمایت از سرمایهگذاری برای صادرات محصولات تولید شده در مناطق محروم، سرمایهگذاری فراسرزمینی با شرکای بینالمللی برای گسترش پیوندهای تجاری و ایجاد سامانه و شبکه صادرات - واردات و تهاتر ارز بین شرکتهای گروه بنیاد، از دیگر راهبردهای اتخاذ شده بنیاد به منظور توسعه صادرات است.
* توانمندیهای بنیاد در همکاری و همافزایی ملی
مختاری با اشاره به توانمندیهای بنیاد در همکاری و همافزایی ملی، به ظرفیتهای بنیاد مستضعفان در این حوزه اشاره کرد و گفت: بهرهمندی از شرکتهای معتبر به منظور توسعه سرمایهگذاری فراسرزمینی، امکان صدور خدمات فنی مهندسی و پیمانکاری، امکان تهاتر مطالبات فراسرزمینی دولت در داخل کشور و امکان رونق و توسعه صنعت گردشگری با اتکا به زیرساختهای موجود از توانمندی بنیاد در همکاری و همافزایی ملی است.
انتهای پیام/ب