عضو هیات علمی مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده غدد:
بسیاری پژوهشها در مرحله توصیف مشکلات و ارائه آمار تمام میشوند
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - عضو هیات علمی مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ابراز تاسف درخصوص باقیماندن بخش قابل توجهی از پژوهشها در مرحله توصیف مشکلات گفت: بخش قابل توجهی از پژوهشهایی که در حال حاضر انجام میشوند صرفا در مرحله توصیف مشکلات بهداشت و سلامت و ارائه آمارها و روندها در خصوص بیماریها در جامعه خاتمه پیدا میکند و به مرحله نیازسنجی برای مداخلات موثر در جهت ارتقاء سطح سلامت و کاهش بار بیماریها نمیانجامد.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، دکتر زهرا بهادران با اشاره به آمار قابل توجه رشد فعالیتهای پژوهشی و چاپ مقالات طی سالهای اخیر گفت: باوجود آمار قابل توجه در خصوص رشد فعالیتهای پژوهشی و چاپ مقالات برگرفته از طرحهای پژوهشی طی سالهای اخیر، بنا بر اظهار نظر متخصصان و نیز اظهارات مسئولان و متولیان حوزه سلامت، متأسفانه عموم جامعه و همچنین شبکههای بهداشتی و خدماترسان در حوزه سلامت و بهداشت همچنان با چالشهای جدی روبرو هستند و این امر بیانگر آن است که ترجمان دانش و کاربردی سازی نتایج پژوهش در راستای حل مشکلات جامعه صورت نمیگیرد.
وی افزود: مساله مهم دیگر این است که بعضاً سوالات پژوهشی بر اساس مشکلات و معضلات حوزه سلامت و بهداشت و نیز متناسب با اولویتهای جامعه شکل نمیگیرد و در نهایت نتایج برخاسته از تحقیق قادر نخواهد بود ابزاری برای سیاست گذاران حوزه سلامت و در راستای حل مشکلات موجود باشد.
عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد در ادامه به تاکید بیش از اندازه بر ارزیابیهای کمی فعالیتهای پژوهشی فعالان این حوزه (دانشجویان، محققین، و اعضای هیئت علمی) و ایجاد فضای رقابتی در خصوص شاخصهایی نظیر اچ ایندکس اشاره کرد و گفت: محصول اصلی یک طرح پژوهشی هرگز نباید محدود به محصولات فرعی شود و انتظار است که محصول اصلی یک طرح پژوهشی ارائه یک راهکار درمانی، تولید یک دارو یا یک روش درمانی-تشخیصی مؤثر، ارائه یک راهبرد یا توصیههای کاربردی در زمینه تغییر مؤثر شیوه زندگی باشد تا مستقیماً به حل یک مشکل بهداشتی و سلامت بینجامد.
این برگزیده جشنواره رازی طراحی سوالات پژوهشی بر اساس نیازهای واقعی حوزه سلامت و بهداشت را دستاورد آموختههای خود از اساتید طی سالیان فعالیت علمی توصیف کرد و ادامه داد: طراحی سوالات پژوهشی بر اساس نیازهای واقعی حوزه سلامت و بهداشت، یگانه راه هدفمند شدن و مؤثر بودن پروژههای تحقیقاتی، گذر از مرحله مطالعات توصیفی، و کاربردی سازی نتایج تحقیق است.
انتهای پیام