با حضور رییس جمهوری،
حیات پُست در دنیای مجازی
اقتصادی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - سمنان- ایرنا- تداوم حیات پست در دنیای امروز از شکل سنتی صندوقهای زرد، هم گام با تغییر فناوریهای ارتباطی و دنیای مجازی، نیاز مشتریان و تغییر کارکردها، به ماهیت نوین باید تغییر شکل دهد.
تبسم مهر - سمنان- ایرنا- تداوم حیات پست در دنیای امروز از شکل سنتی صندوقهای زرد، هم گام با تغییر فناوریهای ارتباطی و دنیای مجازی، نیاز مشتریان و تغییر کارکردها، به ماهیت نوین باید تغییر شکل دهد.
به گزارش ایرنا، صندوقهای زرد پستی برای آن که همچنان ایستاده بمانند، هم گام با تغییر دنیای امروز به تغییر کارکرد و کمی تغییر شکل متناسب با دنیای مجازی نیازمندند.
زمانی تمبر و پاکتهای نامه و یک دنیا حرفهای دل بود که مهر و موم شده داخل صندوقهای زرد پستی به سوی مقصدی روانه میشد و چشمانی را از اشک شوق و دل هایی را از آه حسرت مملو میکرد.
موتور پستچیها و پاکت نامهها و بستههای پستی دوران گذشته در برابر دنیای امروز که غرق در بساط فناوریهای جدید است راه گریزی ندارد به جز همراهی.
بر کسی پوشیده نیست که باجهها و شبکه پستی باید بتواند به نیاز مشتریان از در خانه با استفاده از فناوریهای جدید پاسخگو باشند، چرا که توجه به ارتقای کیفیت خدمات و لزوم تکریم مشتریان و ارباب رجوع از مهمترین وظایف شبکه پستی به شمار میرود.
امانات، ارسال نمونه کالا، خدمات پستی نامههای بیمه شده، غیرسفارشی و سفارشی تنها خدمات پستی در سالهای قبل و اوایل انقلاب بود که با گذشت سالها این خدمات از صدها بخش نیز گذرکرده و شرکت پست به بخش جدایی ناپذیری از زندگی انسانها در عصر فناوری بدل شده است.
**رشد پست همگام با عزت انقلاب
مدیرعامل شرکت ملی پست، پیشرفتهای خدمات پستی ایران اسلامی در این 40 سال را همراه با عزت و اقتدار میداند و آن را ثمره انقلاب بابرکت اسلامی میخواند.
حسین نعمتی با اشاره به نقش مهم نامه رسانها در ارائه خدمات بهتر به مشتریان، بیان کرد: پست از ظرفیت بالایی برای افزایش ترافیک و درآمد برخوردار است، در این میان نامه رسانها نقش بسیار مهمی ایفا میکنند و باید با برنامه ریزیهای لازم، ضمن افزایش ترافیک و درآمد، میزان پرداختیهای کلیه کارکنان به خصوص این افراد را نیز بهبود دهیم.
** فعالیت پنج هزار نامه رسان در کشور
نعمتی گفت: در بخش توزیع نیز هم اکنون پنج هزار نامه رسان به مردم خدمات پستی ارائه میدهند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن قدردانی از زحمات و تلاش توزیع کنندگان در سراسر کشور، افزود: یکی از دغدغههای اصلی مدیران ارشد شبکه پست کشور و تصمیم سازان مجموعه، بهبود وضعیت این گروه از کارکنان به عنوان نماد اصلی پست است.
وی ادامه داد: نامه رسانها با توزیع به موقع مرسولات میتوانند به افزایش ترافیک مجموعه کمک کنند.
نعمتی ، تعصب کاری کارکنان به پست را یکی دیگر از معیارهای برون رفت شرکت ملی پست از بحرانها دانست و گفت: اگر نامه رسانهها با دقت، سرعت و کیفیت به توزیع مرسولات بپردازند، جذب بازارهای جدید آسانتر خواهد شد.
مدیر عامل شرکت پست اظهار داشت: نگاه پست باید اقتصادی و تجاری باشد، با توجه به کاهش ترافیک در بخش نامههای عادی، اولویت مجموعه شرکت ملی پست در بخش بسته و امانات و شاخصهای دیگر است.
** افزایش هشت درصدی درآمد شرکت ملی پست
مدیرعامل شرکت ملی پست، از افزایش درآمد هشت درصدی این شرکت در 10 ماهه سال 97 خبر داد و گفت: 10 ماه امسال در اجرای نقشه بندی و انطباق نشانی، بیش از 42 میلیون رکورد استخراج شده است.
وی با اشاره به اینکه کلیه توزیع کنندگان پستی کشور مجهز به گوشی هوشمند شده اند، افزود: تجهیز توزیع کنندگان پستی به پنج هزار گوشی هوشمند، نوسازی ناوگان حمل و نقل پستی، خرید 20 دستگاه ناوگان سنگین، انتشار تمبر مشترک با هند و ارمنستان از جمله برنامههای اجرایی شرکت ملی پست در 10 ماه امسال است.
** فعالیت 17 هزار دفتر ارتباطی در کشور
نعمتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 17 هزار دفتر ارتباطی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: تاکنون 10 هزار دفتر ارتباطی روستایی و هفت هزار دفتر شهری در کشور راه اندازی شد و در حال ارائه انواع خدمات پستی به مردم است.
وی اضافه کرد: هم اکنون شرکت ملی پست با بیش از 16 هزار نیروی انسانی با 29 هزار نقطه تماس و پنج هزار مسیر مبادله پستی و جا به جایی روزانه بیش از سه میلیون مرسوله به عنوان سازمانی پویا و کارآمد در حال فعالیت است.
** استقبال پست از مشارکت در حوزه تجارت الکترونیک
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه شرکت ملی پست از مشارکت با شرکتهای فعال تجارت الکترونیک استقبال میکند، گفت: شرکتهای بزرگ و کوچک فعال در حوزه تجارت الکترونیک میتواند با مشارکت و همکاری با شرکت ملی پست، فعالیتهای خود را گسترش دهند.
نعمتی افزود: برخورداری شرکت ملی پست از ناوگان گسترده و امکانات و فضاهای مناسب، زمینه مشارکت و همکاری این شرکت با فعالان حوزه تجارت الکترونیک را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه پست امکانات و زیرساختهای لازم برای گسترش و توسعه فعالیتهای مختلف را دارد، بانکهای اطلاعات مکانی و کد پستی را از جمله این امکانات عنوان کرد.
نعمتی تاکید کرد: در مدیریت فروش خدمات، بازاریابی، طراحی خدمات جدید، مدیریت منابع کلیدی، مدیریت فضاهای موجود، ارتباط موثر با مشتری و حفظ آنها باید تحول بزرگی ایجاد شود.
**افزایش 54 درصدی پست سفارشی در سمنان
مدیرکل پست استان سمنان نیز با اشاره به افزایش 54 درصدی پست سفارشی این استان در 10 ماه امسال، گفت: این استان در 10 ماه امسال از افزایش 54 درصدی پست سفارشی و 52 درصدی امانات و بسته برخوردار بوده است.
نصرت الله مشیری اضافه کرد: در این مدت، خدمت پست پیشتاز نیز 10 درصد و خرید و فروش اینترنتی 28 درصد افزایش داشته است.
وی از افزایش 2 درصدی پست ویژه در 10 ماه امسال خبر داد و گفت: اجرای طرح سامانه یکپارچه نشانی استاندارد یا جی نف در استان سمنان سبب شناسایی بیش از هشت هزار مکان پستی در دو شهر سمنان و شاهرود شده است و تا پایان سال 97 در همه شهرهای استان نیز تکمیل میشود.
مدیرکل پست استان سمنان اضافه کرد: امکان رهگیری مرسولات مصادیق شخصی به صورت یکپارچه از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، اتصال به درگاههای پرداخت الکترونیک بانکی برای تسهیل در پرداخت هزینههای مرتبط از قابلیتهای سامانه یکپارچه نشانی استاندارد است.
** چالشهای پست در دنیای مجازی
یکی از توزیع کنندگان اداره کل پست استان سمنان گفت: ظهور شبکههای اجتماعی و فضای مجازی و استقبال بالای افراد جامعه از این پدیده، سبب کاهش تعداد نامههای ارسالی شده است.
سپهر محمدی ادامه داد: امروزه کمتر نامه ای بین افراد رد و بدل میشود و همگان خواهان رسیدن پیامهای خود درلحظه هستند.
وی اضافه کرد: تنوع پیام رسانهای مختلف داخلی و خارجی سبب شده است که دیگر افراد نامههای خود را کمتر به پستچی بسپارند.
محمدی اضافه کرد: بیشتر نامههای ارسالی به پست به منظور رساندن به مقصد، نامههای رسمی میان یک فرد با یک دستگاه یا یک شخصیت حقوقی و به عبارتی نامههای اداری هستند.
وی با اشاره به اینکه پست به منظور نزدیک شدن به نیازهای روز جامعه در راه مدرن شدن قدم برداشته است، گفت: گسترش شبکههای ارتباطی و منسوخ شدن خدماتی دستی پست، سبب پیشروی پست به سمت الکترونیکی شدن شده است.
** فعالیت 268 واحد پستی در استان سمنان
مدیرکل پست استان سمنان از فعالیت 268 واحد پستی در استان خبر داد و گفت: 83 واحد از واحدهای پستی در شهرهای استان و 185 واحد نیز در مناطق روستایی استان مشغول به خدمت هستند.
وی اضافه کرد: 21 خط پستی در این استان فعال است و طبق قانون هر مرسوله ای که یک فرستنده و دریافت کننده دارد باید جا به جایی آن از طریق پست صورت بگیرد.
مدیرکل پست استان سمنان گفت: امروز پست در این ارتباط با چند چالش جدی از جمله خودپستچی گری و فعالیت رقبای غیررسمی مانند راه آهن، تعاونیها و پایانههای بار و مسافر مواجه است که مبادرت به جا به جایی مرسولات میکنند.
7342م/6103
انتهای پیام /*