بزرگنمایی:
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل سازمان راهداری از تداوم رشد ترانزیت در شش ماهه نخست سال جاری خبر داد.
رضا نفیسی در گفتوگو با تبسم مهر ، اظهار کرد: بر اساس آمارها و ارزیابیهای صورت گرفته از عملکرد مرزهای ایران در شش ماهه ابتدایی سال جاری، ترانزیت کشور رشدی هفت درصدی را نشان میدهد.
به گفته وی، در طول این مدت بندر شهید رجایی به عنوان اصلیترین عرصه اقتصادی دریایی ایران توانسته 29 درصد از کل آمار ترانزیت، جایگاه فعال ترین پایانه مرزی کشور را حفظ کند و پس از آن دو مرز پرویز خان و باشماق به ترتیب با 24 و 10 درصد در رتبههای بعدی قرار دارند.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل نقل سازمان راهداری درباره جزئیات آمار عملکرد مرزهای کشور در جابجایی کالا نیز گفت: در طول این مدت حدود پنج میلیون و 800 هزار تن کالا در ایران ترانزیت شده که از این عدد حدود دو میلیون و 100 هزار تن کالا به مواد نفتی و سه میلیون و 500 هزار تن نیز به کالاهای غیر نفتی اختصاص یافته است.
مانند آمارهای گذشته همچنان کالاهایی که از عراق به سمت امارات متحده عربی حرکت می کنند، بیشترین سهم را در شکلگیری آمار ترانزیتی کشور داشتهاند.
به گزارش تبسم مهر ، رشد آمار ترانزیت در ایران که از چند سال قبل آغاز شده و همچنان ادامه دارد، در حالی به ثبت رسیده که اقتصاد ایران از اردیبهشت امسال و به دنبال از سرگیری تحریم های آمریکا با تلاطمهایی رو به رو بوده است.
در طول هفتههای گذشته تعدادی از کشورها توانستهاند در حوزه واردات نفت از ایران معافیت دریافت کنند، اما دولت ترامپ اصرار دارد که فعالیت ایران در تمامی بخشهای اقتصادی محدود شود.
با تحریم شدن دوباره بنادر ایران در دور جدید تحریمها، تنها بندر چابهار از این موضوع مستثنی شده و وزارت خارجه آمریکا این بندر را از تحریمهای جدید معاف کرده است.
چابهار پس از پشت سر گذاشتن فاز نخست توسعه خود به عنوان مسیری کوتاه بهترین گزینه برای ترانزیت کالا از هند به سمت افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه به شمار می رود.
موقعیت خاص جغرافیایی ایران و در اختیار داشتن بخش مهمی از سواحل خلیج فارس و دریای خزر باعث شده وزارت راه و شهرسازی ترانزیت را به عنوان یکی از اصلیترین برنامههای کلان کشور در عرصه درامدزایی مطرح کند.