شاخصهای ارزیابی فعالیتهای بینالمللی پارکها و پژوهشگاهها اعلام شد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - رئیس مرکز مطالعات و همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم از اعلام شاخصهای ارزیابی فعالیتهای بینالمللی پارکهای علم و فناوری و پژوهشگاهها و دانشگاهها خبر داد و گفت: این شاخصها در قالبهای مختلف در اختیار دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی قرار گرفته است و ارزیابی و رتبهبندیهای ما از این مراکز بر اساس شاخصهای اعلامی صورت خواهد گرفت.
تبسم مهر - به گزارش ایسنا، دکتر صدری نسب، رئیس مرکز مطالعات و همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم در دومین "نشست سراسری هم اندیشی معاونان و مدیران بینالملل دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری " که امروز در مجتمع امام خمینی دانشگاه علم و صنعت در حال برگزاری است، به بیان تاریخچه تشکیل این کمیته پرداخت و گفت: کمیته بررسی تعیین شاخصها و معیارهای ارزیابی عملکرد بینالمللی دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری با هدف سیاستگذاری و دادن خط مشی و جهتدهی و بینالمللی سازی فعالیتها و با توجه به اهمیت وجود شاخصهای قابل اندازهگیری و ارزیابی فعالیتهای بینالمللی در پویایی بیشتر و بینالمللی سازی آموزش عالی با ابلاغیه رئیس این مرکز در سال 94 آغاز به کار کرد.
وی اظهار کرد: در بررسی سنجههای موجود که بر اساس تجربیات و تخصص چندین ساله در این حوزه به دست آمده بود، در سال 97 علاوه بر سنجههای بروندادی، شاخصهای دروندادی نیز در ارزیابی عملکرد بین المللی دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکها به صورت اولیه تعیین و اضافه شد.
رئیس مرکز مطالعات و همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تعداد دانشجویان خارجی، اساتید و مدرسان خارجی، تعداد پروژههای مشترک با محققان خارجی، مقالات مشترک، همکاریهای آموزشی با ایرانیان مقیم خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور، دانشجویان و اعضای هیأت علمی، دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر دنیا، تعداد تفاهمنامههای منعقد دو سال اخیر که بیش از 25 درصد آن اجرایی شده باشد و برگزاری دورههای مجازی و کسب رتبه در بین دانشگاههای آسیا از مهمترین شناسههای این فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها در ارزیابی این مراکز به شمار میرود.
صدری نسب در خصوص شاخصهای درون دادهای فعالیتهای بینالمللی دانشگاهها نیز گفت: برنامههای راهبردی برای بینالمللی شدن حضور دانشگاه در فضای مجازی، ایجاد شبکه مجازی و ارتباطی برای فارغالتحصیلان، درصد اعتبار تخصیص یافته دانشگاهها به فعالیتهای بینالملل، تعداد آئیننامههای مصوب دانشگاهها در 5 سال گذشته و برخی موارد دیگر از جمله این شناسهها به شمار میرود.
به گفته وی در ارزیابی شاخصهای بین المللی پژوهشگاهها نیز به مواردی نظیر تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی، میزان دریافت گرنت بینالمللی، کسب درآمد از صادرات کالا یا دانش فنی، تعداد همکاری پژوهشی با ایرانیان خارج از کشور و تعداد ارائه فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور به اعضای هیأت علمی از جمله این موارد است.
وی خاطرنشان کرد: در بررسی شاخصهای بینالمللی پارکهای علم و فناوری تلاش داریم به مواردی نظیر تعداد شرکتهای خارجی مستقر در پارک، تعداد افراد خارجی همکار در شرکتهای ایرانی، تعداد شعب شرکتهای ایرانی مستقر در پارکهای کشور و درصد اعتبار تخصیصیافته پارکها به فعالیتهای بینالمللی، درصد بینالمللی بودن ظاهر پارک و برنامههای راهبردی بینالمللی توجه داشته باشیم.
انتهای پیام