برای افتتاح یک شبکه تلویزیونی برای عراق؛
کسب و کارهای نوین و اهمیت مالکیت فکری
فرهنگی و هنری
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران - ایرنا - مدیر اموربین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،گفت: ورود حوزه کسب و کارهای نوین عرصه ای را ایجاد کرده تا مسئله مالکیت فکری و حقوق مترتب با آن بیش از پیش در حوزه میراث فرهنگی مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.
تبسم مهر - تهران - ایرنا - مدیر اموربین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،گفت: ورود حوزه کسب و کارهای نوین عرصه ای را ایجاد کرده تا مسئله مالکیت فکری و حقوق مترتب با آن بیش از پیش در حوزه میراث فرهنگی مورد توجه و اهمیت قرار گیرد.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیر خلقی در کارگاه و نشست تخصصی مالکیت فکری در میراث فرهنگی افزود: با توسعه فناوریها علاوه بر آنکه زمینه ای برای حمایت و حفاظت از میراث فرهنگی فراهم آورده است که از آن جمله میتوان به دیجیتالی کردن آثار موزه ای، نقشههای معماری و باستان شناسی و اسناد اشاره کرد.
وی گفت: ورود به این حوزه علاوه بر موضوعات فرهنگی و طرح حقوق سنتی در میراث با توجه به آثار اقتصادی آن ضرورت شناخت و آگاهی از حقوق مالکانه در این عرصه را نیز میطلبد.
مدیر اموربین الملل و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه با بیان اینکه میراث فرهنگی و تجلیات آن در قالب آثار مادی و معنوی با آنچه مالکیت فکری تعبیر میشوند ارتباط دارد ،تصریح کرد: هر اختراع و تکاملی که در عرصه حیات بشری اتفاق میافتد وام گرفته از اندیشه ای است که ریشه در تاریخ و تمدن بشری دارد.
خلقی گفت : چنانچه براین باور باشیم که مالکیت فکری تولید ثروت از علم یا هنر را مورد توجه دارد شاید به جرات به توان گفت که ایران یکی از کم نظیرینترین کشورهایی است که از دیرباز، از علم تولید ارزش کرده است.
وی افزود: شاهد این مدعا را باید در میراث فرهنگی فاخر کشورمان یافت که از موزههای باستان شناسی تا مردم شناسی و بازار و زندگی روزمره مان به خوبی رخ مینماید.
خلقی در عین حال تصریح کرد: حمایت از میراث فرهنگی، محدود به زمان و شخص نیست چرا که میراث فرهنگی حاصل اندیشه و تفکر گذشتگان و سلف بشر است که اینک به امانت در دست ما است و بنابراین با رعایت امانت باید آن را به آیندگان و خلف خود بسپاریم.
وی اظهار داشت: به این ترتیب حمایت از میراث فرهنگی را نمیتوان برای یک محدوده زمانی نهایتا 50 ساله یا فقط در زمره اموال و مالکیت آفریننده یا وراث آن قرار داد زیرا که گاهی خالق و آفرینده اثر ناشناخته و مجهول است و یا اینکه اثر و مال در مرتبه ای است که به تملک اشخاص محدودی نمیتواند در آید.
وی در ادامه با طرح پرسش هایی تصریح کرد: برای نمونه آیا میتوان دریافت چه کسی آفریینده جام مارلیک یا نقش برجسته بیستون بوده است یا طرح نقش و پلان بنای عظیم تخت جمشید را میتوان به هنرمند یا آفریننده ای شناخته شده ای نسبت داد؟.
وی گفت: البته این موارد و دهها سوال دیگر از مسائلی است که شاید ذهن پژوهشگران و فعالان حوزه میراث فرهنگی را به خود مشغول کنند.
**میراث فرهنگی و حوزههای مرتبط با آن تنها حفاظت از گذشته نیست
مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست با اشاره به مفهوم خلاقیت و کاربست آن تصریح کرد: ایران در گذشته سرزمینی بوده که به لحاظ دسترسی به منابع مانند اروپا تمام منابع را در اختیار نداشته و ساکنان آن با همت توانسته اند این سرزمین را قابل زیست و یکی از شاخصترین تمدنها را در آن بوجود آورند.
سید احمد محیط طباطبایی با ذکر این مطلب که بدون خلاقیت امکان زندگی در ایران وجود نداشت تصریح کرد: از این رو ایرانیان با مدیریت منابع آبی، ایجاد سکونت گاهها و به کارگیری فناوریها توانستند در این نقطه از جهان زندگی کنند.
وی در ادامه با مهم دانستن بازگشت به ویژگیهای فرهنگی و تاریخی افزود: میراث فرهنگی و حوزههای مرتبط با آن تنها حفاظت از گذشته نیست بلکه تکیه بر میراث فرهنگی حتی در حوزه قانون گذاری به عنوان بخش حافظه خلاقیت راه گشا و پاسخگوی مشکلات و نیازهایی است که جامعه امروز با آن مواجه است.
او در ادامه با اشاره به مفهوم و مصداقهای مالکیت مادی و معنوی میراث فرهنگی تصریح کرد: به عنوان نمونه مالکیت فکری ساخت بنای مسجد امام به علی اکبر اصفهانی تعلق دارد و باید همواره باقی بماند.
طباطبایی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از میراث معنوی و مادی و تفکری که در سیر تاریخ وجود داشته حفاظت میکند تصریح کرد: افکار و اندیشههای جدید نیز در معاونت کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری حمایت میشوند.
**حقوق و دستاوردهای میراث فرهنگی در کارآفرینی و علوم فناورانه
معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه نیز در این نشست با اشاره به عرصههای دانشی جدید در میراث فرهنگی گفت: با ساز و کارهایی که در تعریف امروزی میراث فرهنگی بوجود آمده این حوزه را جز علوم جدید قرار داده است.
علیرضا قلی نژاد افزود: در گذشتههای نه چندان دور مفهوم میراث فرهنگی تنها به بناها و محوطههای تاریخی معطوف میشد اما امروز موضوعات جدید منظر فرهنگی، میراث معماری مدرن، میراث صنعتی و میراث طبیعی به این حوزه وارد شده که دامنه فعالیتها و مسئولیتهای ما را تغییر داده است.
وی گفت: اشاره امروزه علومی نظیر تجاری سازی، علوم فناورانه، کار آفرینی و... وارد متن جامعه شده اند که پرسش هایی را با خود به همراه میآورند و یک از پایه هایی که میتواندبه این پرسشها پاسخ دهد حقوق است.
قلی نژاد تصریح کرد: اگر بخواهیم حقوق میراث فرهنگی را در تمامی حوزهها از جمله حقوق مربوط به مالکیت معنوی معنی کنیم باید از حقوق و دستاوردهای میراث فرهنگی در کارآفرینی و علوم فناورانه به میراث فرهنگی سخن بگوییم که در مباحث قدیم میراث فرهنگی با آنها روبرو نبوده ایم.
**هدف مالکیت فکری اقتصادی است
سرپرست معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری در ادامه با بیان مواردی در خصوص مبانی و مفاهیم مالکیت فکری هدف مالکیت فکری را اقتصادی خواند که در حوزه رقابت شکل میگیرد و تصریح کرد: ابزار تولید ثروت از علم و دانش که بخش خصوصی به دنبال آن است مالکیت فکری است.
محمود حکمت نیا با بیان این نکته که اموال فکری محدودیت اموال فیزیکی را ندارند گفت: دراین زمینه اعطای حقوق انحصاری به داراییهای فکری باید توجیه و مبتکر طرح باید بداند که در ازا افشا ایده، چه چیزی نصیبش میشود.
وی با اشاره به حقوق مالکیت فکری در حوزه میراث فرهنگی افزود: در دورههای قبل مالکیت را حق استفاده انحصاری تعریف میکردند که مانع دیگران در تصرف شود اما امروز مالکیت را ضمن حفظ آن تعریف از دو جهت توسعه داده اند .
**مالکیت فکری دارایی متعلق به افراد جامعه
منش سرپرست مرکز ملی آموزش مالکیت فکری با مرور کلی بر سیستم مالکیت فکری درایران به بررسی وضعیت حاضر و بررسی آماری مالکیت فکری پرداخت و گفت: تا زمانیکه مالکیت معنوی (قانون) نداشته باشیم صاحبان اختراع تمایلی به افشا ندارند زیرا که اثرشان مورد کپی قرار میگیرد.
محمد حسین عرفان تصریح کرد: در صورت وجود این قوانین میتوانیم ضمینه خلاقیتهای بعدی را بوجود آوریم .
وی به اهمیت بحث مالکیت فکری اشاره کرد و با نگاهی آماری به وضعیت جهان افزود : شرکتهای بزرگ استراتژی علاوه بر مالکیت فکری به تجاری سازی برندها پرداخته اند.
عرفان منش در ادامه با طرح این پرسش که مالکیت فکری در کشورهای در حال توسعه چگونه است، گفت: هر کشوری با توجه به توسعه یافتگی و شرایط اقتصادی باید از مالکیت فکری حمایت کند و این در حالی است که مالکیت فکری به اختراع محدود نمیشود و علائم تجاری، آثار ادبی و طرحهای صنعتی را نیز شامل میشود.
وی در ادامه به کارکردهای مالکیت فکری اشاره و آن را یک سرمایه دانست و تصریح کرد: مالکیت فکری در کنار کالا و خدمات دارای ارزش است و همزمان ارزش آن افزایش یا کاهش پیدا میکند.
وی با بیان این نکته که فلسفه مالکیت فکری یعنی اینکه بتوانیم بهره اقتصادی ببریم افزود: کنشگران مالکیت فکری در این اندیشه هستند که بحث مالکیت فکری را تجاری کنند.
**شناسایی مصادیق میراث فرهنگی که جنبه مالکیت فکری دارد
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی دیگر سخنران این نشست مواردی را در خصوص آشنایی با روشها و شیوههای ثبت مالکیت فکری میراث فرهنگی مطرح کرد و گفت : ابتدا باید مصادیق میراث فرهنگی که جنبه مالکیت فکری دارد را شناسایی و به ثبت آنها بپردازیم.
محمد هادی میر شمسی با بیان اینکه حقوق مالکیت فکری به دوشاخه ادبی هنر و صنعتی تقسیم میشود تصریح کرد :ثبت یکی از الزاماتی است که در تمامی نظامهای حقوقی دنیا به عنوان یک شرط الزامی برای حقوق مالکیت صنعتی ذکر شده و قالبا ثبت برای مالکیت ادبی هنری موضوعیت ندارد.
وی با اشاره به تعریف و موضوع ثبت ،گفت: شخصی که تقاضای حمایت دولت از آفرینش ذهنی اش را دارد باید در فرمولاسیون دولت حرکت کرده و طبق قوانین و راههای موجود مال فکری اش را به ثبت برساند.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **
انتهای پیام /*