دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش عنوان کرد:
بهینه شدن اقتصاد آموزش و پرورش در گرو شکوفایی اقتصاد
علمی و دانشگاهی
بزرگنمایی:
تبسم مهر - تهران-ایرنا-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دراولین همایش اقتصاد آموزش و پرورش گفت:تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزش و پرورش مطلوب و کارآمد باشد.
تبسم مهر - تهران-ایرنا-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش دراولین همایش اقتصاد آموزش و پرورش گفت:تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزش و پرورش مطلوب و کارآمد باشد.
به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش و پرورش،مهدی نوید ادهم در دومین روز همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش، با اشاره به اقتصاد آموزشوپرورش از منظر سند تحول بنیادین اظهار داشت: سند تحول بنیادین مرجع آموزش و پرورش است و عملیاتی شدن سند خواسته تمامی مسئولان است و این نشستها و همایشها میتواند زمینه اجرایی شدن سند را مهیا و فراهم کند.
وی افزود: اقتصاد آموزشوپرورش تعاریف مختلفی را در برمیگیرد و در آن سه نکته اقتصاد، آموزش و پرورش و اقتصاد آموزش و پرورش را میتوان بررسی کرد.
دبیر کل شورای عالی آموزشوپرورش اقتصاد آموزش و پرورش را متأثر از اقتصاد کلان کشور دانست و گفت: مدل و تئوری اقتصاد کشور بر اقتصاد آموزش وپرورش تأثیر میگذارد و تا اقتصاد کشور بهینه نشود نمیتوان انتظار داشت اقتصاد آموزشوپرورش مطلوب و کارآمد باشد.
وی با اشاره به تعاریف مختلف از آموزشوپرورش، اظهار کرد: گروهی آموزشوپرورش را انتقالدهنده معلومات و محفوظات و برخی آموزشوپرورش را مهارت محور وآموزشدهنده دانش و مهارتهای زندگی میدانند لذا هر تعریفی از آموزشوپرورش، اقتصاد متناظر با خودش را دارد و اعتقاددارم افرادی که در اقتصاد کلان و اقتصاد آموزشوپرورش تخصیص منابع میدهند همان تعریف اول را از آموزشوپرورش دارند و فقط به کلاس درس، فضای آموزشی، معلم و دانشآموز نگاه میکنند.
نوید ادهم بابیان اینکه در همه مراحل توسعه کشورها به آموزشوپرورش توجه خاصی شده است واصلیترین سرمایهگذاری را در این بخش میدانند، گفت: داگلاس نورث برنده جایزه نوبل اقتصادی توسعه را در مدارس میداند و دوره ابتدایی در اینکه چگونه کودکان پرسشگر، خلاق، صبور، دارای روحیه تعامل و گفتگو مشارکت آموزش داده شوند با اهمیت است.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش تصریح کرد: اقتصاد آموزشوپرورش از سویی متأثر از پارادایمهای اقتصاد کلان کشور و از طرف دیگر متأثر از نظریههای آموزشی و پرورشی است لذا باید به مؤلفههای سیستم آموزشوپرورش توجه کرد و در اقتصاد آموزشوپرورش کالبدشناسی وضع موجود، شناسایی وضعیت نیروی انسانی و روشهای تأمین منابع مالی گنجاندهشده است.
نوید ادهم با اشاره به اینکه برای سند تحول بنیادین شش زیر نظام تدوینشده است، اظهار کرد: یکی از زیر نظامها تأمین و تخصیص منابع مالی است و از 131راهکار تدوینشده، 11راهکار به این زیر نظام اختصاصیافته که 45برنامه برای اجرای راهکارها پیشبینیشده است که به تصویب شورای عالی آموزشوپرورش رسیده است.
وی با اشاره به اینکه آموزشوپرورش امر حاکمیتی و نهاد فرهنگی و تربیتی است، گفت: در سند تحول بنیادین براینکه تعلیم و تربیت علمی، اخلاقی، اقتصادی سیاسی، اعتقادی، زیباشناختی باشد، تأکید شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به الزام کاهش تمرکز و چابک سازی نظام اداری و تأمین نیروی انسانی، بیان کرد: رویکرد حاکم بر آموزشوپرورش باید بر اساس کارآمدی، عدالت، تناسب، حاکمیت رویکرد فرهنگی و تربیتی با توجه به اقتضائات و شرایط اقتصادی کشور باشد.
وی تصریح کرد: رقابتپذیری، تحقق چرخشهای تحولآفرین از عرضه محوری به تقاضامحوری، ساماندهی فضای آموزشی و حرکت از مدارس کوچک بهسوی مدارس متوسط، بزرگ و مجتمعهای آموزشی از دیگر برنامههای اقتصادی است که در سند تحول بنیادین آمده است.
علمی**9294**1440
انتهای پیام /*